Pagina 1 van 1

Aanschaf Scenic 97 180.000 KM G3

Geplaatst: 14 jul 2005 11:45
door peter053
Ik weet dat er heel vaak om algemeen aankoop advies wordt gevraagd, maar zit toch nog met een aantal vragen waarop ik geen antwoord kan vinden.

Ik twijfel over de aanschaf van een Scenic Scenic 97 1.6 180.000 KM G3. (vraagprijs 5.850 bij dealer)
Omdat ik zelf nog nooit op gas gereden heb heb ik hier twijfels over.
Ik las ergens dat de kop gereviseerd werd omdat er op gas gereden wordt. Is hier een richtlijn aan te geven bij hoeveel kilomters dit moet gebeuren?

Kan ik (als dat niet gebeurd is) een onderhoudsbeurt afd(w)ingen voor de gas installatie.
Verder dingen waar ik op wil letten zijn laatste vervanging distributie riem en ik wil eigenlijk wel een grote beurt voor deze auto (of is dat van zelfsprekend). APK zegt namelijk niets over de gedane onderhoudsbeurten.

Ik twijfel sterk omdat ik nu ook een 97 auto rijd met 'maar' 100.000 KM op de teller. Deze auto wordt echter te klein en wil ik dus inruilen voor de scenic waarbij ik jaartal op het zelfde blijf hangen maar in kilometers sterk achteruit ga....
En ik heb geen ervaring met gas en weet dus niet goed waar ik op moet letten.

Alle tips en meningen zijn welkom!

Peter

Geplaatst: 14 jul 2005 12:03
door Rossy
Hallo Peter,

Deze auto geeft in de praktijk weinig problemen.
We hebben er een aantal in onderhoud, en echte problemen zijn er bijna niet.
Het is dus een betrouwbare auto, ook op LPG.

Je zou een controle van de LPG installatie kunnen afspreken, die heeft ook op zijn tijd onderhoud nodig.
Eventueel bij een onafhankelijke specialist.

Verder heeft de auto bij 180.000 km zowiezo een grote beurt nodig.
Even aangeven dat dit ook echt gebeurd.
Distributieriem dient iedere 120.000 km vervangen te worden, of iedere 5 jaar.
Is wel raadzaam dat dit op tijd gebeurt.
Zal gezien de leeftijd (8jaar) en de km. stand (180.000) wel een keer vervangen moeten zijn.

Verder hoef je met LPG niet zo heel veel km.s te rijden om goedkoper te zijn als benzine.
Zeker met een occasion en met die belachelijke benzineprijzen ven tegenwoordig........

Wanneer de proefrit een goed gevoel van de auto achterlaat, is het zeker een aanrader.

Succes met de aankoop.

Antonio.

Geplaatst: 14 jul 2005 12:14
door peter053
Antonio,

Bedankt voor je snelle reactie.
Ik heb voor vanavond een afspraak gemaakt voor een proefrit.

Jouw reactie geeft mij een beter gevoel bij deze auto.
Als we deze aanschaffen dan gaat deze mee op vakantie naar zweden wat nog mooi binnen de garantie kan vallen (er vanuit gaande dat ik 3 mnd bovag garantie krijg).

Reacties van vrienden en collega's lopen erg uiteen over het aantal KM.
De ene raad het af en vind het veel en de ander zegt dat dat tegenwoordig niet veel meer uitmaakt.

Ik zelf vind het eerlijk gezegt nog wel meevallen voor een auto van 8 jaar oud.
Zelf ben ik een gemiddelde rijder (15k-20k per jaar).
Het is wel onze bedoeling om nog een aantal jaar met deze auto verder te kunnen (minimaal 4/5 jaar).

Peter

Geplaatst: 14 jul 2005 12:46
door renault15.17
Hallo Peter,

Zelf rijdt ik een Laguna 1.8 uit '97 op LPG en die heeft er nu ruim 210.000 km opzitten (gekocht bij 109.000 km). Ik heb tot nu toe geen enkel probleem gehad qua betrouwbaarheid o.i.d. Bij auto's op LPG geldt nog meer dan op benzine of diesel dat je rijstijl wel van invloed is op de kosten en betrouwbaarheid. Zo weet ik dat er inderdaad Renaults op LPG zijn die bij ca. 140.000 km al een cilinderkoprevisie hebben gehad. Mijn Laguna rijdt nu nog steeds probleemloos. Als je een rustige rijstijl er op nahoud kun je er van uitgaan dat je Scenic zeker tot 300.000 km mee moet kunnen. Maar als je wat meer tijd hebt om te zoeken, kun je vast ook wel een Scenic met minder km's vinden hoor.
TIP: Kijk wel even op het kenteken of daar bij de brandstof de code G3 staat, dat scheelt enorm in de MRB.

Geplaatst: 14 jul 2005 16:22
door peter053
Zijn inderdaad wel versies te vinden met minder KM, maar die kosten uiteraard ook meer.....

Geplaatst: 14 jul 2005 19:25
door hans
mijn ervaringen met de combinatie lpg-renault zijn goed. Zoals antonio al aangeeft; onderhoud is alles. Dit geldt echter ook voor een benzine auto. Mijn 25je heeft er inmiddels 500000 kilometer op zitten en begint eigenlijk nu pas een beetje te sputteren. Vroeger speelde de kilometerstand een veel grotere rol dan dat ie nu doet, de motoren van tegenwoordig zijn veel duurzamer gebouwd. Als je echter te lang wacht met beurten, reparaties uitstelt of beurten maar half laat doen krijg je te maken met veel meer problemen.
Aan mijn auto heb ik de laatste tijd ook wat kosten gehad, maar da's logisch. Alles slijt tenslotte.
hans