Pagina 1 van 1

Autobox Scenic I Ph II - slipt 2e trap bij allemaal? Waarom?

Geplaatst: 20 nov 2011 13:54
door Reinreno
Hi all -- onlangs heb ik nogal wat Scénics I Phase II 2000 Automaat proefgereden.

Bij mijn vorige èn mijn huidige en bij alle proefauto's viel mij weer op dat, als de autobox naar de tweede trap opschakelt, er een 2-3 seconden slip optreedt, alsof de remband niet goed opsluit of de koppelomvormer tijdelijk minder druk heeft.

Direct daarna is de tweede trap strak aangekoppeld.
Het verschijnsel treedt ook op in 2 VAST.

Hebben jullie dit ook?
Iemand een suggestie of dit domweg bak-specifiek is?
Of altijd na 100.000 km?

Is het een Renault automaat of van ZF of van ...?

Ben benieuwd,

Rein

Re: Autobox Scenic I Ph II - slipt 2e trap bij allemaal? Waa

Geplaatst: 28 feb 2012 12:21
door bart37
Beetje laat antwoord misschien maar dit doet die van mij ook, ik denk dat het te maken heeft met dat je in de "winterstand" in de 2e versnelling wegrijdt. De software van de bak zal wel net niet slim genoeg geprogrammeerd zijn om in de winterstand de bak wél,- en in de zomerstand de 2e trap niet te laten slippen.

Re: Autobox Scenic I Ph II - slipt 2e trap bij allemaal? Waa

Geplaatst: 28 feb 2012 12:44
door Reinreno
H Bart, dank voor je reactie.

Echter - ik rijd niet in winterstand tenminste... wat bedoel jij daarmee - die ster?
Die moet je bewust indrukken en dan komt de bak nooit in de 1e trap en rijdt weg in 2 en schakelt door naar 3 en 4.
Dan is het bedoelde effect direct bij wegrijden merkbaar: de koppelomvormer slipt en pakt dan aan; daarna loopt het toerental nog iets op om vervolgens te zakken als de 2e trap echt aanpakt.

Je kan het ook forceren door de bak in 2 te zetten - bij gasgeven en acceleren lijken er een extra schakelmoment te zijn waarbij het oplopend motortoerental zakt zodra de bak in 2 echt aanpakt.

Een passagierr zei mij eens; heb je een vijf-traps-automaat aan het varieren van het motortoerental te horen.
Heb ik het zo duidelijk kunnen maken?
De tweede trap wordt steeds eerst licht slippend aangekoppeld en dan grijpt hij aan.

Rein

Re: Autobox Scenic I Ph II - slipt 2e trap bij allemaal? Waa

Geplaatst: 28 feb 2012 13:04
door WillemS
De Bak is er een van het type AD4, dus 4 trappen!
Het transmissiegedeelte wordt gesmeerd met Elf Renaultmatic D2 ofMobil ATF 220D of Texamatic 4011.
De olie dient elke 60.000km te worden vervangen en de oliezeef dient gereinigd te worden. Dit maakt deel uit van het groot onderhoud. De olie in het differentieelgedeelte hoeft niet te worden vervangen.

Soms wordt het "vergeten".(dhz/bdh).
Echter, de bak is gevoelig voor regelmatig en goed onderhoud.
SU6
p.s. bak hoort gewoon goed te schakelen en vlot te koppelen.

Re: Autobox Scenic I Ph II - slipt 2e trap bij allemaal? Waa

Geplaatst: 28 feb 2012 13:21
door Reinreno
H Willem, ja het lijkt mij technisch ook niet correct dat er in het begin van de tweede trapkeuze altijd een paar seconden slip zit - da's toch frictie waar het niet hoort.

Het feit dat ik dat bij mijn proefritten in vergelijkbare wagens observeerde, betekent dat dat een bekende "vergeten/verzuimde/hoeft niet" aktie is?

Ik hoor de wildste verhalen over transmissie-olie-wissel.

Moeilijk, ingewikkeld, er moet eerst olie uitlopen en dan nog een keer bijvullen?
Oliepeil checken is volgens zeggen ook heel lastig te meten... is dat zo?

Ik hoorde dat van de Renault dealer en ook van ATS Rijswijk dacht ik.
Klopt dat, dat het "ingewikkeld" is?

Met andere woorden - voorin zitten drie afgesloten ruimtes met olie: motor, bak, differentieel?
En zijn die van bak en diff identiek? waarom dan gescheiden?

Reini

Re: Autobox Scenic I Ph II - slipt 2e trap bij allemaal? Waa

Geplaatst: 28 feb 2012 21:59
door WillemS
Maak je daar maar niet te druk over.
Mijn advies, ga naar de garage en laat het doen.
Of als er een bedrijf in de buurt is die Automaten repareert/reviseert, vraag dan of zij het willen doen.
SUC6
p.s. komt er veel troep uit, laat de olie dan na bv 10.000 km nogmaals verversen, dit alles is goedkoper dan een revisie.

Re: Autobox Scenic I Ph II - slipt 2e trap bij allemaal? Waa

Geplaatst: 28 feb 2012 22:03
door WillemS
Onder de bak zitten 2 pluggen, die met de driehoek is de aftapplug de andere de overloop(peilplug).
Om het niveau te peilen vul je eerst 0,5 liter ATF bij. Dan wagen op de brug (horizontaal), de peilplug eruit en de uitlopende olie opvangen, de plug erin zodra de olie stroom ophoud. Klaar.
Dus heb je geen brug?
Dan door een garage laten doen, simpel.
SUC6

Re: Autobox Scenic I Ph II - slipt 2e trap bij allemaal? Waa

Geplaatst: 28 feb 2012 22:28
door Reinreno
H Willem,

dank voor je uitleg en advies - bij gebrek aan een brug ga ik snel naar ATS die nog de meest kundigen lijken in dees regio...

Groet van

Rein

Re: Autobox Scenic I Ph II - slipt 2e trap bij allemaal? Waa

Geplaatst: 29 feb 2012 22:19
door WillemS
Ik doe vaak de inhoud van een tube Forte Automatic Transmission Treatment in de bak voor ik hem ga vullen, deze schakelt vervolgens als "boter".
SUC6 en laat even weten hoe het afloopt.

Re: Autobox Scenic I Ph II - slipt 2e trap bij allemaal? Waa

Geplaatst: 01 mar 2012 04:51
door Reinreno
Willem, het eigenaardige is dat de bak in alle trappen vloeiend schakelt, bij lage of hoge vermogensvraag; daarover ben ik zeer tevreden.

Bij uitrollen heeft de bakbesturing wel het gedrag dat bij alle snelheden steeds de corresponderende trap wordt gekozen, iets dat ik bij andere auto's/automaten niet herken: die blijven bij uitrollen hangen in bijv. de 4e en eerst bij stapvoets rollen kikt de eerst trap in om gereed te zijn voor acceleren.

Is dit specifiek voor Scenic/bouwjaar?

Rein