Pagina 1 van 1
koppelingsplaten
Geplaatst: 01 jan 2006 23:03
door martmarbus
Ik vraag me af hoelang een stel koppelingsplaten meegaan.
Gisteren zou ik een wagen wegslepen.
Maar kwam niet weg.
Sterker nog, ik had de wagen in de eerste versnelling staan en bleef gewoon op de plaats staan.
Wel rook het aardig vreemd, dus direct alles uit gezet. De sleepkabel los gemaakt en toen kon ik gewoon verder rijden.
Maar ik heb het gevoel dat de laag op de koppelengsplaten stukke minder is geworden.
Er staat nu 110.000 kilometer op de teller van mijn scenic 1999
Mart
Geplaatst: 02 jan 2006 11:03
door renault15.17
Hoe lang een koppelingsplaat meegaat hangt heel erg sterk af van het gebruik. Veel met een (zware) aanhanger rijden verkort de levensduur in ieder geval aanzienlijk. Veel "met de voet op de koppeling" rijden ook.
Geplaatst: 03 jan 2006 00:10
door martmarbus
renault15.17 schreef:Hoe lang een koppelingsplaat meegaat hangt heel erg sterk af van het gebruik. Veel met een (zware) aanhanger rijden verkort de levensduur in ieder geval aanzienlijk. Veel "met de voet op de koppeling" rijden ook.
Eerlijk gezegd rij ik niet met slippende koppeling, maar ik weet natuurlijk niet wat mijn voorganger heeft gedaan.
En er zit een trekhaak aan de wagen, dus........................
Ik moet ook toegeven dat er in totaal 4 personen in rijden, En een ieder heeft zijn of haar eigen rij gedrag.
Dus ga ik wel met jou antwoord mee. Bedankt
Het ruikt ook eigenaardig onder de motorkap.
Ik heb vandaag de garage even gebeld en kan morgen langskomen.
Dus eens kijken of het verholpen kan worden.
Mart
Geplaatst: 03 jan 2006 12:29
door martmarbus
Vandaag even langs de garage geweest en daar gaf men aan dat de koppelings platen niet onder de plus garantie valt.
Dus werd er een berekening gemaakt. 830 euri incl btw
Daar schrok ome Mart wel even van. 7 manuren en de onderdelen.
Ik vond dat te veel an gaf aan dat ik ergens anders ging kijken voor de reparatie.
Toen kwam de deal.
fifty-fity
Hiermee wil ik aangeven dat er toch wel wat te regelen valt.
wederom mag ik concluderen dat dit een plus puntje is.
Mart
Geplaatst: 03 jan 2006 14:04
door ForeverYoung(Edward)
vind ik het nog ERG duur hoor.
moet voor 400 euro toch ook te doen zijn?
heb zelf een paar jaar geleden met de R19 de koppeling moeten laten vervangen, onder garantie fifty-fifty
koste mij een 200, hooguit 250 euro, weet het niet meer precies. en de andere helft dus voor rekening van de garage.
dus voor 400 of 500 euro kan dit ook, even rondvragen bij een universele garage misschien.
Geplaatst: 03 jan 2006 18:43
door Rossy
Wel eens een R-19 vergeleken met een Scenic?
Ziet er wel een beetje anders uit onder de kap hoor!
Het blijft een flink bedrag dat is waar.
Je bent er dan ook een flinke tijd mee bezig.
Ik heb afgelopen zomer van mijn R-11 ook de koppeling vervangen omdat de krukaskeerring lekte.
Ben ik ook een paar uur mee zoet geweest, en dat bij een oude 11.
Ik vind het toch schappelijk van de dealer dat ze de kosten delen.
Ze hadden ook kunnen zeggen dat je het dan maar ergens anders laat doen.
Nou denk ik dat het prijsverschil dan niet echt groot is.
De meeste universelen hebben intussen ook al een uurloon tussen de €40,00 en €50,00 ex btw.
Antonio.
Geplaatst: 03 jan 2006 21:27
door renault15.17
Tja, dat is wel even schrikken natuurlijk, pfoe

Maar inderdaad, ik ben ook wel redelijk positief verrast over de coulance van de dealer.
Geplaatst: 03 jan 2006 22:53
door martmarbus
@ForeverYoung
Daarom vond ik 830 euri ook echt duur, maar toen de monteur aangaf dat het 7 manuren zijn, en dat maal ongeveer 65 euri is 455 eri en dan nog zo'n 250 euri aan materiaal (platen+ drukgroep+versnellingsbakolie) is 705 euri exl BTW
Dan klinkt dat redelijk.
Maar ik vond dat echt te duur.
Daarom heb ik, met succes, een goede deal gesloten.
Ik ben tevreden.
Ik weet dat de onderkant er redelijk goed ingepakt uitziet en dat bakboords voorpoot er onderuit moet. (sorry voor de nautische term)
Dus die 7 uren klinkt ook redelijk.
En uiteindelijk ben ik toch 415 euri kwijt
Mart
Geplaatst: 04 jan 2006 03:56
door ForeverYoung(Edward)
laat je het nu doen bij de dealert, of ergens anders, dat kan ik niet helemaal gewaar worden uit je verhaal..
ik heb er niet al te veel verstand van, kom ik eerlijk voor uit, maar een koppeling vervangen bij een Scenic of 19 klinkt me toch makkelijker in de oren dan bij bijv. een 5 of Clio waar de ruimte vaak nogal beperkt is.. randorganen die je eerst allemaal moet uitbouwen voordat je de motor+versnellingsbak omhoog kunt halen stel ik me voor...
bij m'n eigen Mégane phase 1 uit 1999 vind ik niet dat ze de motorruimte heel erg hebben volgebouwd, aangezien een phase 1 Scenic onder de kap toch niet veel zal verschillen (ist een phase 1 of een vroege phase 2 trouwens?) ging ik een beetje van m'n eigen voiture uit.
Geplaatst: 04 jan 2006 04:14
door martmarbus
Neen, veel verschil zal er niet zijn tussen de types niet zijn.
Maar het gaat er niet om wat je van bovenaf in de motorruimte ziet, maar wat zie je van onderen.
Al het werk gebeurt vanaf de onderkant/zijkant.
De hele versnellingsbak moet er onderuit en dat houdt in dat de gehele linkerwielophanging er onderuit moet.
Want er is geen ruimte om de bak los te trekken van de motor.
Dit is de auto. Bouwjaar oktober 1999.
En ik heb besloten om het, voor 415 euri, bij de dealer te laten doen.
Ik denk dat er nu geen of weinig prijsverschil meer is vergeleken met een concurent.
Mart

Geplaatst: 04 jan 2006 19:08
door Rossy
Prijsverschil is er wel degelijk.
Materiaalkosten blijven ongeveer gelijk.
Uurloon is minder, maar wanneer we uitgaan van €40,00 ex per uur dan kom ik aan €280,00 aan uurloon.
Tel daarbij de materiaalkosten van pak hem beet €200,00 bij op en dan nog BTW erbij kom je op een bedrag van ongeveer €570,00 bij de universeel.
Nu voor €415,00 klaar en goed en coulant geholpen.
Ook bij een 5 of een 19 wordt de bak onderlangs eruit gehaald.
Hiervoor moet het subframe aan de linker kant los om ruimte te maken.
Is bij de Scenic net zo.
Veel verschil in werktijd heb je hierdoor niet, misschien een uurtje minder.
Antonio.
Geplaatst: 04 jan 2006 19:51
door martmarbus
Antonio
Bedankt voor de duidelijke uitleg.
Ik wilde het proberen, maar ik ben uiteindelijk geen monteur maar een schipper.

Mart