Pagina 1 van 1

Druklager

Geplaatst: 11 dec 2012 23:09
door letoak
Goededag, ik ben nieuw op dit forum en 't lijkt mij erg goed opgezet.
Ik rijd al bijna 10 jaar renault Scenic.
Sinds kort een Scenic van 2002 met 1,4 liter motor en 100.600 km gereden.
Als de motor stationair loopt, dan hoor je soms een 'vreemd' bijgeluid links v.d. motor welk weer weg is als je de koppeling intrapt. Alleen als je buiten bij de motorkap staat dus het is maar zachtjes hoorbaar.
Ja jullie weten het waarschijnlijk al, volgens mijn garage (geen Renault garage) is het het druklager en daarover heb ik enkele vragen:
1e. Is dit een vaak voorkomende kwaal bij de Scenic? Want km's zijn er nog niet zoveel gereden.
2e. Dien ik nu z.s.m. dit druklager te laten vervangen of kan ik er voorlopig nog mee blijven rijden?
Of kan ik net zo lang blijven rijden totdat het geluid erg toe gaat nemen?
3e. Welke risico's loop je in dat geval?
4e. Of wat is jullie mening?
Alvast bedankt voor jullie aandacht en evt. reactie
Leo

Re: Druklager

Geplaatst: 12 dec 2012 21:04
door Valkenet
Hallo Leo,

Ik weet niet of je garantie hebt. Heb je garantie probeer dan een nieuwe koppeling incl druklager te regelen.

Geen garantie, en je koppelingspedaal zit helemaal bovenin dan is je koppeling wel bijná op, en dan zou ik de koppeling compleet vervangen. Is dit niet het geval en heb je nog een vrije slag,dan zou ik rustig verder rijden. Er kan in normaal gesproken niet zoveel gebeuren.
In het uiterste geval heb je geen koppeling meer.


Suc6

Martin

Re: Druklager

Geplaatst: 13 dec 2012 00:14
door letoak
Dankjewel, Martin, voor jouw reactie.
Garantie heb ik niet maar ik moet erbij zeggen dat de prijs er ook naar was.
Kun je mij a.u.b. instrueren hoe ik kan kontroleren of ik nog een vrije slag heb of dat het pedaal helemaal bovenin zit.
Alvast bedankt.
Leo

Re: Druklager

Geplaatst: 13 dec 2012 00:36
door letoak
Misschien een domme vraag, maar kan het ook zo zijn dat het druklager 'slecht' is en de koppelingsplaten nog o.k.?
Of gaat dit altijd samen?
Indien dit niet zo is, dus dat druklager slecht is en koppelingsplaten nog o.k. hoe lang kun je dan met 'slecht' druklager dan nog doorgaan?

Re: Druklager

Geplaatst: 13 dec 2012 19:25
door Valkenet
Hoi Leo,

Een druklager kan inderdaad eerder defect raken dan de koppelings-platen. Je namelijk bestuurders die een rare gewoonte hebben om hun linker voet continue op het koppelingspedaal te houden. De kans bestaat dan dat het druklager meeloopt.

Vrije slag in je koppelingspedaal voel je door met je voet langzaam het koppelingspedaal in de drukken.
Je voelt aan het begin dan niet zoveel weerstand. Dit is je vrije slag.

Als hij nog goed ontkoppeld en je kunt zonder problemen je versnellingsbak gebruiken zou ik rustig doorrijden.

Groet Martin

Re: Druklager

Geplaatst: 14 dec 2012 11:31
door letoak
Ik heb de 'vrije' slag gecontroleerd, Martin, en kom op 2,0 tot 2,5 cm.
Ik weet niet hoeveel dit normaal moet zijn dus graag zou ik van je vernemen wat mijn waarde zegt over de conditie.
Leo

Re: Druklager

Geplaatst: 14 dec 2012 14:16
door mechanic
Als je pittig op trekt hoor je het druklager zeker ook wat fluiten? Daarmee kan je auto heel oud worden.
Je geeft het zelf al aan, doorrijden tot het druklager sneuvelt is de beste optie.
Als je koppeling verder nog goed aanvoelt zou ik er niks aan doen.
Bekend probleempje bij dit type scenic.

Re: Druklager

Geplaatst: 22 dec 2012 14:42
door letoak
Inmiddels zijn we alweer 'n weekje verder en het voelt tot nu toe goed wat betreft het schakelen enz. dus ik volg voorlopig jullie raad op en doe voorlopig niks aan dit koppeling-gebeuren.
Dus bedankt, mensen, voor jullie inbreng.
Wel vind ik dat de motor van mijn '97 Scenic zuiniger was dan deze. Zou eigenlijk omgekeerd moeten zijn, toch?

Re: Druklager

Geplaatst: 22 dec 2012 15:03
door mechanic
Je hebt nu een 16v motor, en jou oude scenic had een 8v motor.
Meningen zijn erover verschillend, maar daar de 16v motor meer vermogen levert is in de praktijk het verbruik vaak iets hoger.

Re: Druklager

Geplaatst: 22 dec 2012 16:21
door letoak
Dankjewel, Mechanic, voor de uitleg.