Pagina 1 van 1

Scenic 2.0 RXi 2000 - welke banden kopen?

Geplaatst: 01 nov 2009 10:45
door Reinreno
Dag allen, mijn huidige Scenic heeft Michelin Energy banden, 195/60 R15H. Staan op 2.2 & 2.0 achter; normaal gebruik.

KAn iemand mij voor mijn wagen banden adviseren die niet stommelen, rommelen, bonken kortom bij 50 km/h op een gladde asfaltweg stil zijn?

Ik krijg steeds commentaar van vrienden aan boord die over dat gerommel klagen. Nou lig ik daar niet wakker van maar ik wil het ook wel stil. Is dit eenbekende kwaal?
Schokdempers zijn nieuw.
Ben benieuwd naar jullie meningen/suggesties
Rein

Re: Scenic 2.0 RXi 2000 - welke banden kopen?

Geplaatst: 01 nov 2009 10:48
door wesley015
Reinreno schreef:Dag allen, mijn huidige Scenic heeft Michelin Energy banden, 195/60 R15H. Staan op 2.2 & 2.0 achter; normaal gebruik.

KAn iemand mij voor mijn wagen banden adviseren die niet stommelen, rommelen, bonken kortom bij 50 km/h op een gladde asfaltweg stil zijn?

Ik krijg steeds commentaar van vrienden aan boord die over dat gerommel klagen. Nou lig ik daar niet wakker van maar ik wil het ook wel stil. Is dit eenbekende kwaal?
Schokdempers zijn nieuw.
Ben benieuwd naar jullie meningen/suggesties
Rein
Zijn toch niet 1 van de slechtste banden die er nu op zitten.
Je kan voor een leuk bandje gaan van continental gaan.

Geplaatst: 01 nov 2009 10:52
door Reinreno
H Wesley, het gaat eigenlijk niet om slecht.

Het weggedrag van deze banden over onlangs een tripje naar Biarritz heen en terug zo'n 3500 km was prima; met hersftige wegen, met volle bepakking en 4 personen... vaste ligging, geen spin....
... maar het voertuig leeg, egale asfaltweg is het een gestommel... en geen lagers defect!
Het lijkt of deze banden - overdreven - vierkant afslijten.

Enige suggesties?
Rein

Geplaatst: 01 nov 2009 11:02
door mechanic
Het is op dit forum al vaker voorbij gekomen. Ook de oudere variant van de scenic heeft sterk last heeft van cuppende banden. Is een compromis tussen slijtage en wegligging waarmee meer rekening is gehouden met de wegligging. De banden achter cuppen altijd, merk banden maakt niet uit.

Geplaatst: 01 nov 2009 11:08
door Reinreno
mechanic schreef:Het is op dit forum al vaker voorbij gekomen. Ook de oudere variant van de scenic heeft sterk last heeft van cuppende banden. Is een compromis tussen slijtage en wegligging waarmee meer rekening is gehouden met de wegligging. De banden achter cuppen altijd, merk banden maakt niet uit.

Dank voor dit voor mij nieuwe feit - altijd achter cuppen !
Cuppen had ik nog niet eerder gehoord.
Is dat zoiets als onregelmatig afslijten?
Waardoor wordt dat veroorzaakt?
Oude schokdempers? (Pas vernieuwd)

Ben benieuwd,
Rein

Geplaatst: 01 nov 2009 11:24
door WillemS
Het "cuppen" wordt veroorzaakt doordat de band steeds op dezelfde manier afrolt (de achterbanden), waardoor het rubber dat telkens "verbuigt" aan een kant schuin afslijt, je kunt het voelen door met je blote hand over het loopvlak te strijken, je voelt dan een scherpe rand aan een kant van de profielblokken. Je kunt het cuppen gedeeltelijk voorkomen door de banden van voor naar achter te wisselen, Helaas is dat bij de Scenic prijzig aangezien deze wielen voorzien zijn van spanning-sensoren, ikzelf rij een Safrane en doe dit iedere keer als ik de winterbanden vervang door zomerbanden en andersom. Volgens diverse tests zijn de meest geruisloze banden voor jouw maat de Bridgestone Turanza ER300, echter ik zou zeker gaan voor de nieuwe Michelins Energy Saver, aangezien de sporing van de Scenic achteras extra bandenslijtage opwekt. SUC6

Geplaatst: 01 nov 2009 18:46
door Reinreno
WillemS schreef:Het "cuppen" wordt veroorzaakt doordat de band steeds op dezelfde manier afrolt (de achterbanden), waardoor het rubber dat telkens "verbuigt" aan een kant schuin afslijt, je kunt het voelen door met je blote hand over het loopvlak te strijken, je voelt dan een scherpe rand aan een kant van de profielblokken. Je kunt het cuppen gedeeltelijk voorkomen door de banden van voor naar achter te wisselen, Helaas is dat bij de Scenic prijzig aangezien deze wielen voorzien zijn van spanning-sensoren, ikzelf rij een Safrane en doe dit iedere keer als ik de winterbanden vervang door zomerbanden en andersom. Volgens diverse tests zijn de meest geruisloze banden voor jouw maat de Bridgestone Turanza ER300, echter ik zou zeker gaan voor de nieuwe Michelins Energy Saver, aangezien de sporing van de Scenic achteras extra bandenslijtage opwekt. SUC6
Ahah nu begrijp ik het. Het is wat de Duitsers "zaagtanden" ("Sägezahn", zoals bij een zaag) noemen. Dat kan al verholpen/gecompenseerd worden door de velgen Links-Rechts te wisselen; daardoor keert de rijrichting en de rotatie-richting om, toch?

Overigens, waardoor produceert de Scenic die zaagtand? Is het castor van de achterwielen niet goed berekend vanuit de fabriek? Het zijn NB niet-aangedrevn wielen met minimale belasting. Sporen ze niet goed?

Dank je WillemS voor de twee bandentips; die ga ik zeker bekijken/beluisteren als dat kan.
Met groet van
Rein

Geplaatst: 01 nov 2009 18:52
door wesley015
Ahah nu begrijp ik het. Het is wat de Duitsers "zaagtanden" ("Sägezahn", zoals bij een zaag) noemen. Dat kan al verholpen/gecompenseerd worden door de velgen Links-Rechts te wisselen; daardoor keert de rijrichting en de rotatie-richting om, toch?
Meestal heeft een band een draai richting.
Als dat zo is dan kan dat niet.

Geplaatst: 01 nov 2009 21:44
door WillemS
Rein, Het cuppen komt juist doordat de banden altijd op 1 manier rollen, met daarbij een wielvlucht van -1.30 en een toespoor afhankelijk van de velgmaat nl. 15" -3,9 mm. tot 17" -4,4 mm. met een marge van +/- 2,5 mm. De levensduur van de achterbanden van een Scenic is ook beduiden korter dan van een wagen met minder toespoor, maar dit is de concessie die gedaan wordt voor een betere wegligging. Dus bij de keuze van het bandenmerk speelt de slijtvastheid een grote rol, daarom alleen al zou ik kiezen voor de nwe Michelin Energy Saver. Dit zijn onbetwist de meest slijtvaste op de markt. Overigens je kunt deze en ook de E3A Energy die je nu hebt wel van links naar rechts wisselen, blijft over het probleem met de sensoren. Suc6

Geplaatst: 01 nov 2009 22:18
door Hema
Ik kom bij twee banden bedrijven hier in Gelderland en die hebben een machine staan waarmee ze de *cuppen* van de band vrezen. Ik dacht dat dit nog wel een hoop rubber zou zijn wat er dan afkomt, maar dat valt reuze mee. Ook een hoogte slag is er zo uit te halen, maar dat *kost* iets meer rubber.
Probleem van het cuppen speelt bij veel auto merken. Auto's gonzen irritant en het weer rond maken van de band verhelpt dat. Kweet niet wat het kost of hoe het apparaat heet.

Geplaatst: 01 nov 2009 22:21
door WillemS
Het is goedkoper zelf de banden even van plaats te wisselen, dan doet het wegdek het freeswerk !!

Geplaatst: 01 nov 2009 22:29
door Reinreno
WillemS schreef:Het is goedkoper zelf de banden even van plaats te wisselen, dan doet het wegdek het freeswerk !!

Dat laatste had ik ook bedacht, bedankt, klinkt simpel en logisch.
Groet van Rein

Geplaatst: 01 nov 2009 22:30
door Reinreno
WillemS schreef:Rein, Het cuppen komt juist doordat de banden altijd op 1 manier rollen, met daarbij een wielvlucht van -1.30 en een toespoor afhankelijk van de velgmaat nl. 15" -3,9 mm. tot 17" -4,4 mm. met een marge van +/- 2,5 mm. De levensduur van de achterbanden van een Scenic is ook beduiden korter dan van een wagen met minder toespoor, maar dit is de concessie die gedaan wordt voor een betere wegligging. Dus bij de keuze van het bandenmerk speelt de slijtvastheid een grote rol, daarom alleen al zou ik kiezen voor de nwe Michelin Energy Saver. Dit zijn onbetwist de meest slijtvaste op de markt. Overigens je kunt deze en ook de E3A Energy die je nu hebt wel van links naar rechts wisselen, blijft over het probleem met de sensoren. Suc6

....ehhhh heb ik sensoren? OP een Scenic uit 2001?
Rein

Geplaatst: 01 nov 2009 23:29
door CPTR
Reinreno schreef: ....ehhhh heb ik sensoren? OP een Scenic uit 2001?
Rein
Volgens het instructieboekje wel....

http://www.scenicrijders.nl/instructieb ... mpleet.pdf blz. 2.12

Geplaatst: 02 nov 2009 00:42
door Reinreno
scenic schreef:
Reinreno schreef: ....ehhhh heb ik sensoren? OP een Scenic uit 2001?
Rein
Volgens het instructieboekje wel....

http://www.scenicrijders.nl/instructieb ... mpleet.pdf blz. 2.12

... ik ga morgen direct eens kijken... maar - dan heb ik toch ook andere ventielen, nietwaar? Da's me nooit opgevallen bij het bandenspanning controleren...

Enfin, bedankt voor het fraaie Driver's Manual!
Groet van Rein

Geplaatst: 02 nov 2009 15:44
door Reinreno
Reinreno schreef:
scenic schreef:
Reinreno schreef: ....ehhhh heb ik sensoren? OP een Scenic uit 2001?
Rein
Volgens het instructieboekje wel....

http://www.scenicrijders.nl/instructieb ... mpleet.pdf blz. 2.12

... ik ga morgen direct eens kijken... maar - dan heb ik toch ook andere ventielen, nietwaar? Da's me nooit opgevallen bij het bandenspanning controleren...

Enfin, bedankt voor het fraaie Driver's Manual!
Groet van Rein

Na even checken blijk ik een Scenic I phase II te hebben: 2.0 RXi AUT uit 2000 en die heeft dat niet... :( ook ontbreekt dat kleine deel-display op de dash.

Dank voor de info niettemin en zo snel!
Groet van
Rein

Geplaatst: 02 nov 2009 18:09
door CPTR
Wat er niet op zit, kan ook niet kapot gaan denk ik dan maar zo :wink:

Geplaatst: 02 nov 2009 22:39
door WillemS
Rein, dus nu van links naar rechts wisselen, en na een 500km. moet het wel over zijn. SUC6

Geplaatst: 02 nov 2009 23:04
door Reinreno
WillemS schreef:Rein, dus nu van links naar rechts wisselen, en na een 500km. moet het wel over zijn. SUC6
Ga ik zeker (laten) doen, donderdag as. in de werkplaats, klusjesdag!
Dank voor alle vlotte en leerzame tips... cuppen... ik leer elke dag!

Groet van
Rein

Geplaatst: 03 nov 2009 18:56
door DexterXL
op onze RXi 2.0i uit 2000 zitten ook geen bandenspanningssensoren, dacht dat die pas op de Scénic II kwamen?

Geplaatst: 04 nov 2009 15:14
door Hema
WillemS schreef:Rein, dus nu van links naar rechts wisselen, en na een 500km. moet het wel over zijn. SUC6
Hoe moet dat nu met een draairichting gebonden profiel?

Geplaatst: 04 nov 2009 15:20
door Reinreno
Hema schreef:
WillemS schreef:Rein, dus nu van links naar rechts wisselen, en na een 500km. moet het wel over zijn. SUC6
Hoe moet dat nu met een draairichting gebonden profiel?

Simpel -- achteruit rijden

;-))
Rein

Geplaatst: 04 nov 2009 16:39
door WillemS
t.a.v. Hema, De meest eenvoudige manier om Cuppen op te lossen is de draairichting te veranderen, dus links en rechts wisselen. Heb je draairichting gebonden banden, dan wil het wel eens lukken met wisselen van voor naar achter. Lukt het dan niet om het cuppen te verminderen, dan rest alleen de bandenman met een slijpmachine!!

Geplaatst: 05 nov 2009 01:05
door CPTR
Ja, daar hebben wij wel wat voor indien wisselen niet helpt

http://www.profiletyrecenter.nl/display ... iretrimmen