Pagina 1 van 1

ET waarde Scenic uit 2001

Geplaatst: 27 dec 2009 14:06
door MarcelRXE
Hallo forummers,

Omdat ik voornemend ben om lichtmetalen velgen aan te schaffen wil ik weten met welke ET waarde ik rekening moet houden op mijn Scenic RXE uit 2001.

Er zitten nu de standaart stalen 15" stalen velgen met wieldoppen op en kan al zeggen dat 15" ook mijn minimale uitgangs positie is om over te gaan op lichtmetaal.

Dus ik hoor graag wat jullie advies/ervaring is.

Groeten,

Marcel

Geplaatst: 27 dec 2009 15:08
door Rossy
15", steek 4x100, ET36.

Antonio.

Geplaatst: 27 dec 2009 17:40
door MarcelRXE
Hallo Antonio,

Hartelijk dank voor de reactie.

Wat gebeurt er met de ET-waarde als ik voor een grotere inch maat (16"of 17") kies?? Blijft deze dan ET 36??

Groeten,

Marcel

Geplaatst: 28 dec 2009 10:09
door Ruud1984
De ET-waarde blijft dan gelijk.

Als je een grotere maat velg wilt, zul je alleen de bandenmaat moeten aanpassen.
Er is op internet een calculator te vinden die voor je berekent hoe groot de afwijking is.

Voorbeeld voor mijn wagen
Afbeelding

Hopelijk heb je hier wat aan.

Geplaatst: 28 dec 2009 14:07
door WillemS
Let ook vooral op de velg breedte.

Geplaatst: 28 dec 2009 22:42
door DexterXL
Even een correctie
model vanaf 1999 heeft de volgende juiste maatvoering:
Steek: 4x100
ET-waarde: 43
Naafgat: 60.1
J-maat: ik dacht 5.5J
Nu komt de uitleg:
Standaard is 15 inch voor LM, bij 15 " hoort een standaard bandbreedte,
bij 15" = 195 breed, 16" = 205 breed, 17" = 215 breed en 18" = 225 breed,
hier kan je natuurlijk van afwijken naar wat er te verkrijgen is in de banden wereld, maar dit is zo'n beetje
de standaard maten, bij die breedtes hoort natuurlijk een juiste breedte velg, dit drukken ze uit in de J-maat.
Die J-maat is in inch (25.4mm), dus een 5.5J velg is dan 14 cm breed, dan is het logisch te begrijpen dat als je
naar 17" gaat krijg je bv een 7.5J velg, deze velg is dan 19 cm breed, bij dezelfde ET-waarde van 43 komt dus
de velg 2.5 cm naar binnen en naar buiten.
Naar buiten zal het probleem niet zijn, maar naar binnen word dan mischien te krap met kans op aanlopen,
dit kan je dan compenseren door een lagere ET-waarde te nemen waardoor de veld in zijn geheel naar buiten
komt.
Ik hoop dat het zo duidelijk genoeg is om de juiste velgen aan te schaffen :wink:

Geplaatst: 29 dec 2009 09:21
door WillemS
Ook naar buiten kan een probleem zijn, de wielkast nl. Bovendien zal het aslager anders belast gaan worden als de velg teveel uit het midden zit. Mijn advies: houd je aan de richtlijnen van de construkteur van de wagen. In het instruktieboekje staan vaak de velg en bandenmaten vermeld. SUC6

Geplaatst: 30 dec 2009 07:42
door MarcelRXE
Beste forummers,

Hartelijk dank voor deze nuttige informatie. Ik ga hier zeker rekening mee houden bij de "zoektocht" naar lichtmetalen velgen.

Groeten,

Marcel