Pagina 1 van 1

Kachelradiator problemen? Renault Scenic bwjr 1999 2 ltr

Geplaatst: 11 dec 2011 14:48
door Riebur
Hallo,

Wie zou mij advies kunnen geven over de mogelijke combinatie van koelvloeistofverlies en snel beslagen ruiten, dit treedt op zodra de blower ingeschakeld wordt. Kan dit de kachelradiator zijn? Dit heb ik eens gehad met een Renault 21 maar toen proefde ik de zoete smaak van glycolop mijn tong, dit is nu niet het geval. Ook liggen er wat vochtige plekken ( koelvloeistof?) op mijn oprit waar de auto meestal staat.
Hoe is verder na te gaan of deze kachel lekt? is destandvloerbedekking bij de pedalen dan nat? voelt nu droog aan.

Re: Kachelradiator problemen? Renault Scenic bwjr 1999 2 ltr

Geplaatst: 11 dec 2011 19:17
door mechanic
Als je kachelradiateur lekt kun je dat heel eenvoudig controleren. Je kijkt namelijk rechts van je gaspedaal zo tegen de behuizing aan, is het daar allemaal netjes droog lekt deze niet.
In deze koude tijden werkt de airco smorgens niet, dus als je airco hebt kan dit de reden zijn dat je ramen beslaan. Hoe is de staat van je pollenfilter, is er elders vocht in de auto. Zijn alle ramen dicht?? Deurrubbers ok, etc..
Als je lekkage hebt op de stoep controleer dan grondig het koelsysteem in de motorruimte. Meeste oorzaken zijn radiateur lek, waterpomp, thermostaathuis, of gescheurde slangen.
Niet te lang mee wachten, bij te weinig koelwater rijd je zo de koppakking er tussenuit,

Re: Kachelradiator problemen? Renault Scenic bwjr 1999 2 ltr

Geplaatst: 12 dec 2011 17:40
door Riebur
Bedankt voor de informatie, ga z.s.m. de lekkage opsporen. Om dit te vereenvoudigen denk ik eraan om de koelvloeistof in het expansievat onder druk te brengen; 1 of 2 bar overdruk.

Re: Kachelradiator problemen? Renault Scenic bwjr 1999 2 ltr

Geplaatst: 12 dec 2011 17:57
door mechanic
Bij de meeste lekkage's die al op de stoep vallen zie je wel waar het vandaan komt. Je kunt met het juiste gereedscahp inderdaad het systeem onder druk zetten.

Re: Kachelradiator problemen? Renault Scenic bwjr 1999 2 ltr

Geplaatst: 12 dec 2011 21:22
door WillemS
Als je gewoon je motor warm rijd is de druk al 1,2 bar.
SUC6 met zoeken, en pas op als je de dop eraf draait de koelvloeistof is heet.