Pagina 1 van 1
Kachelmotor scenic 1 type II
Geplaatst: 13 nov 2012 18:51
door memphis
Model/uitvoering :Scenic _
Bouwjaar :2003 _
Brandstof :lpg-g3 _
Goedenavond medeliefhebbers,
Ik heb een probleem met mijn scenic, het bekende kachel probleem. Op geen enkele stand doet de kachel het.
Heb nu de kachelmotor verwijderd en deze uit zijn "bak" genomen, de hele motor zat aan de onderkant onder het roest. ik heb de kachelmotor geprobeerd op directe 12 volt, hij tikt een keer en dat is alles. Is er hier misschien iemand die mij kan helpen aan een kachelmotor voor de scenic 1 type II?????
groeten Memphis
Re: Kachelmotor scenic 1 type II
Geplaatst: 13 nov 2012 20:30
door mechanic
Een gebruikte zou ik niet adviseren, die hebben meesta ook niet meer zolang.
Kijk eens op mister-auto.nl, die zijn meestal niet zo duur.
Kijk ook meteen of je paravan afvoer wel open is, dat is de reden van de roest aanslag in je kachelmotor!
Re: Kachelmotor scenic 1 type II
Geplaatst: 13 nov 2012 20:39
door memphis
Bedankt, ik ga eens kijken.
Re: Kachelmotor scenic 1 type II
Geplaatst: 21 nov 2012 18:26
door memphis
Ik had de kachelmotor weer aan het draaien (op directe 12 volt) en weer gemonteerd. Nu werkt hij nog steeds niet, hoe kan ik achterhalen of het probleem in mijn kachelmotor zit of in de kachelweerstand? Ik had namelijk de mosfet transistor ook al vervangen van de kachelweerstand.
Als de kachelmtor niet draaid maar de kachelweerstand wel werkt, wordt deze dan "gewoon" warm/heet als je de kachel aanzet of blijft deze koud? Zit er eerlijk gezegd niet op te wachten om iets te vervangen wat niet defect (meer) is.
Hopelijk kunnen jullie me antwoord geven hierop
Re: Kachelmotor scenic 1 type II
Geplaatst: 21 nov 2012 19:18
door mechanic
Als je kachelventilatie motor het eerst niet deed, en alleen een tikje hoorbaar was, zal deze motor toch iets geleden hebben met als gevolg van het zwaar draaien dat de kachelweerstand doorgebrand is.
Je kunt het beste gewoon meten of je voeding hebt op je weerstand, en of er vanaf die weerstand ook weer voeding naar de motor gaat. Komt er op de weerstand voeding en gaat er niks uit, is de weerstand defect.
Vervang je de weerstand, en de kachelmotor niet heb je grote kans dat de weerstand binnen afzienbare tijd weer defect raakt ivm zwaar draaien van de ventilatie motor.
Re: Kachelmotor scenic 1 type II
Geplaatst: 21 nov 2012 19:22
door memphis
Ok, gaan we van de week weer verder met zoeken

wordt gek van deze wagen.
Re: Kachelmotor scenic 1 type II
Geplaatst: 21 nov 2012 19:27
door mechanic
Het zijn prima auto's dit type scenic, alleen de interieur ventilatie is een zwak punt.
Succes,
Re: Kachelmotor scenic 1 type II
Geplaatst: 21 nov 2012 20:05
door memphis
Daar ben ik achter inderdaad
Is een kachelmotor van de 2004 over te zetten in een 2003? ik zie dat de "behuizing" van de motor anders is, maar je kunt de motor (van de 2003 in elk geval) uit de zwarte behuizing halen, is deze dan om te zetten? Een kennis blijkt een kachelmotor van een 2004 te hebben. Maar ik moet daarvoor ruim 100 km rijden. Is niet erg, als de motoren onderling uit te wisselen zijn. Anders is het zonde van mijn tijd en brandstof.
Morgen in elk geval eerst even meten waar het probleem precies ligt. Anders is het ook zonde om de 100 km te rijden

Re: Kachelmotor scenic 1 type II
Geplaatst: 22 nov 2012 17:39
door mechanic
Een 2004 model is een scenic II, en jij hebt een scenic I zeg je. Dat gaat elk geval niet passen.
Re: Kachelmotor scenic 1 type II
Geplaatst: 22 nov 2012 18:01
door memphis
ik weet dat het 1 op 1 niet past. Ik had gezien dat de behuizing van de 2 types verschillen inderdaad. Ik vroeg me alleen af of de motoren onderling uitwisselbaar zijn. Aangezien je bij de scenic I de motor uit zijn behuizing kunt schroeven door de 2 schroeven aan de onderkant/achterkant te verwijderen. Ik neem dan aan dat dit dan bij de scenic II ook mogelijk is.
Dus vandaar mijn vraag of je de motoren wel kunt omwisselen. Dus de motor uit type II in de behuizing zetten van de type I, ik neem eigenlijk toch aan dat ze niet een nieuwe motor hebben gemaakt voor een ander type.
Re: Kachelmotor scenic 1 type II
Geplaatst: 22 nov 2012 19:57
door mechanic
Dat zou ik niet weten, dan kun je beter toch op de sloop een andere halen, weet je elk geval dat het meteen past.
Re: Kachelmotor scenic 1 type II
Geplaatst: 30 nov 2012 09:19
door van nistelrode
ik heb 3x scenic 1 FII in de sloop staan.
www.garagevannistelrode.nl
Re: Kachelmotor scenic 1 type II
Geplaatst: 03 feb 2013 23:06
door rgoerres
Ik heb een Scenic I 1.6 Expression Sport uit september 2003 (net het laatste 'I' model) met ECC (Climate Control). De auto rijdt heerlijk

maar we hebben vergelijkbare problemen zoals ik dit forum wordt besproken. De kachelmotor horen we flink aanlopen (piepen), daarbij doet de kachel het goed (koelen en verwarmen). Alleen hebben we last van vocht (condens) in het interieur en ik heb ook het idee dat de lucht zo vochtig is dat het op mijn luchtwegen slaat.
De auto is recent weg geweest bij een garage voor een nieuw interieurfilter en 'schoonblazen' van de airco. Dit heeft een beetje geholpen tegen de 'vreemde muffe geur' maar afdoende is het niet. Bij het doorlezen van het forum lijkt de afwatering bij de paravan afvoer een mogelijke oorzaak te zijn. Daarnaast zal ook de kachelmotor vervangen moeten worden - ik vermoed dat deze door vocht zijn werk niet meer goed doet.
Ik ben woonachtig in de buurt van Delft/Rijswijk/Nootdorp/Den Haag. Wie is handig en wil mij met bovenstaand probleem helpen. Ik vind het reuze interessant en wil het graag leren maar mis nog de handigheid. Hulp is uiteraard tegen een passende vergoeding.
Re: Kachelmotor scenic 1 type II
Geplaatst: 04 feb 2013 17:57
door mechanic
De kachelmotor zit onder het dashbord bij de pasagiervoeten.
Kan je er zo uit halen, met 3 boutjes meen ik vast, kwart slagje draaien en deze is los.
Paravan afvoer kan je ook eerst controleren door water te sproeien links en rechts over de paravan, loopt het door is deze elk geval open.
Om zeker te zijn moet de paravan eraf en kan je kijken of er echt geen vuil in zit.
Re: Kachelmotor scenic 1 type II
Geplaatst: 04 feb 2013 20:08
door rgoerres
Hallo Mechanic,
Dank voor de vlotte reactie! De kachelmotor zelf vervangen moet zeker lukken. Is er een makkelijke beschrijving voor het verwijderen van de paravan? Heb je een idee wat de muffe lucht en het vochtige interieur verder zou kunnen veroorzaken? Ik sta open voor alle tips.
Re: Kachelmotor scenic 1 type II
Geplaatst: 05 feb 2013 17:37
door mechanic
Er zijn niet veel voorkomende dingen mbt waterlekkage, eigenlijk is de paravan afvoer de meest voorkomende.
Begin eens met de motor eruit te halen, en deze te controleren. Is die vochtig dan weet je genoeg.
De paravan demonteren is het lastigst om de ruitenwisserarmen te verwijderen, dit gaat normaal met een trekkertje. De rest wijst zichzelf.
Re: Kachelmotor scenic 1 type II
Geplaatst: 05 feb 2013 20:53
door rgoerres
De kachelmotor moest toch vervangen worden vanwege piepend(aanloop) geluid. Nieuw exemplaar is onderweg. Ik ga komend weekend de paravan schoonmaken en de motor vervangen. Ik hou je op de hoogte van het resultaat. In ieder geval hartelijk dank voor het advies!
Re: Kachelmotor scenic 1 type II
Geplaatst: 10 feb 2013 13:58
door rgoerres
@Mechanic
Gisteren heb ik de kachelmotor vervangen en de paravan schoongemaakt.
Redelijk eenvoudig klus dankzij je aanwijzingen (waarvoor dank).
De paravan was vies; echter niet zo vies en vochtig als ik me had voorgesteld.
De kachelmotor was nodig aan vervanging toe. Het 'rad' liep flink aan tegen de behuizing.
Bij het nieuwe exemplaar zit er een paar mm tussen het 'rad' en de behuizing.
Het 'piep'geluid is gelukkig verdwenen!

Echter was de oude kachelmotor niet vochtig of aangetast.
Even aankijken hoe het verder gaat. Als de airco aan is wordt alleen de voorruit schoon.
De zijramen en achterruit blijft vochtig aan de binnenzijde. Nog tips?
Re: Kachelmotor scenic 1 type II
Geplaatst: 10 feb 2013 14:46
door mechanic
Dan heerst er toch nog een vochtprobleem in de auto,waar is het allemaal nat? Gebruik een ontvochtiger, dan wordt de boel naar verloop van tijd weer droog. Maar de oorzaak moet wel gevonden worden.
Re: Kachelmotor scenic 1 type II
Geplaatst: 10 feb 2013 21:00
door rgoerres
Het aparte is dat ik in het interieur nog geen 'natte plekken' ben tegengekomen. Maar zodra het buiten regent (en we met meerdere personen in de auto zitten) de ramen niet goed droog worden met airco aan. Kan dit niet gewoon te maken hebben met de airco werking/capaciteit?
Re: Kachelmotor scenic 1 type II
Geplaatst: 10 feb 2013 21:51
door mechanic
Werkt je airco wel? Bij temperaturen onder nul werkt deze niet.
Kachelmotor scenic 1 type II
Geplaatst: 10 feb 2013 21:57
door rgoerres
Dat zou een hele goede verklaring zijn. We hebben de auto sinds kort en voornamelijk gereden met temperaturen rond (of onder) het vriespunt. Ik wacht tot het kwik gaat stijgen ergens de komende weken en koppel het aan je terug. Thanks!
Kachelmotor scenic 1 type II
Geplaatst: 21 feb 2013 15:04
door rgoerres
@Mechanic
Is het goed zelf te doen om de invoer luchtventilatiekanalen van een scenic (met ecc) te reinigen? Dus vanaf het punt waar de kachelmotor zit.
Mvg Rob
Re: Kachelmotor scenic 1 type II
Geplaatst: 21 feb 2013 19:28
door mechanic
Wij reinigen de airco door middel van een spuitfles welke je vlakbij de luchtkanalen bij de kachelmotor zet.
Je zet de recirculatie aan zodat dit middel door het hele luchtkanaal circuit gezogen wordt.
Deze flesjes kun je bij de onderdelen leverancier kopen.
Re: Kachelmotor scenic 1 type II
Geplaatst: 25 mei 2013 20:10
door Naris
Hallo allemaal. ik heb een Renault megane Scenic 1.6 16V van dec. 2003 kenteken 91-NL-ZT
de ventilator doet het op stand 4 niet meer en op stand 1 tot 3 is er getik tijdens het draaien van de motor.
wie weet waar de motor zit en of hij gemakkelijk in-en uit te bouwen is?? ik hoor graag
Re: Kachelmotor scenic 1 type II
Geplaatst: 25 mei 2013 23:41
door grandscenicman
Staat hier ergens beschreven op het forum dacht ik (vind het niet

) , ik dacht ergens thv het handschoenkastje
