Pagina 1 van 1
Sc1ph2 kachel/blazer/blower
Geplaatst: 21 okt 2014 16:42
door Batenic
Halverwege mijn rit houdt ineens de blazer op met blazen. Lekker in de regen natuurlijk, dus gelijk de ramen beslagen en gedoe.
Nu kom ik hier wel
dit onder werp tegen.. maar ik heb geen diesel.
Iemand een idee wat ik het beste kan gaan doen?
De blazer doet niets, maar het display werkt wel... dus ergens gaat er iets mis.
Re: Sc1ph2 kachel/blazer/blower
Geplaatst: 21 okt 2014 22:42
door Batenic
Nou ja..als jullie zo overweldigend reageren doe ik het zelf wel weer
Ik kom deze foto tegen ergens hier ( zoeken op
kachelweerstand )
***edit, onder in ergens geloof ik ***
Dat ding zit wel op een hele handige plek. Als de voorpassagier net wat teveel meeneemt kan het relais al worden aangeraakt. En omdat het ding naar voren toe losmoet worden gehaald gaat-ie wel erg makkelijk van zijn plekje.
Relais loshalen, beetje schoonmaken met een koperborsteltje en weer terug..Et voila.. il fixe...

Re: Sc1ph2 kachel/blazer/blower
Geplaatst: 22 okt 2014 09:29
door Reinreno
H batenic, waar precies zit dat ding?
Tegen de rechterkachelwand bij de linkervoet van de passagier - of zo, ik roep maar wat?
Rein
Re: Sc1ph2 kachel/blazer/blower
Geplaatst: 22 okt 2014 11:23
door WillemS
Je kunt goed zien dat dit relais "te"heet is geworden. Ik zou het vervangen voor een ander met hetzelfde nummer.
Maar nog beter is om ook de ventilatormotor even te verwijderen en de lagertjes ervan even van een druppel olie te voorzien.
Zo'n relais kan ook te heet worden doordat de motor stroef loopt.
mvg WillemS
Re: Sc1ph2 kachel/blazer/blower
Geplaatst: 22 okt 2014 13:30
door Batenic
MILJAAR!
Gisteravond deed het weer niet, halverwege de rit sloeg de banaanjager wel weer aan!...Relais wordt inderdaad goed warm, tegen het hete aan. Zal vandaag weer verder gaan prutsen
EN Reinreno... dan maak ik wel een foto voor je van de relais.
Ben sowieso van mening dat hier te weinig foto's staan voor de DoeHetZelfers ( bricoleurs in't frans..lol )..
Elektromotort eruut,olie en weer terug? En ik denk dat ik ook maar even moet kijken naar de beruchte weerstand...
Re: Sc1ph2 kachel/blazer/blower
Geplaatst: 22 okt 2014 20:24
door Batenic
En hop.. klaar! Duurde wel ff een uurtje, maar dat heeft meer met mijn gezondheid te maken dan met het werk.
Inderdaad met dop6 drie schroefboutjes losdraaien en je hebt de blower al bijna in je handen.
En Reinreno.. voor jou een foto gemaakt van het relaisplekje. Zit aan de voorstepassagier-zijde. Direct onder het dashboard.
De elektromotor had wat weer-aanslag. Goed schoonmaken, olie erbij en dat was het. Alles weer terug ( wat een *&^%@#- werk ) en klaar. Wel ff testen natuurlijk...duh..
Re: Sc1ph2 kachel/blazer/blower
Geplaatst: 22 okt 2014 21:26
door WillemS
Nieuw relais !? De oude heeft ingebrande kontakten en die maken slecht kontakt=grotere weerstand=warmte ontwikkeling.
SUC6
mvg WillemS
Re: Sc1ph2 kachel/blazer/blower
Geplaatst: 22 okt 2014 21:49
door Batenic
neeheeeee..lol.
Die eerste relais foto heb ik hier ergens van het forum vandaan geplukt. Met mijn relais is niks mis. Ziet er nog als nieuw uit.
Maar de blowermotor had ergens een slecht contact en wilde niet vanuit rust gaan draaien. Da's een bekend euveltje van elektromotoren. Dat ding staat vaker uit dan aan bij mij, dus het is ook wel mijn eigen "schuld". Dat de relais warm wordt bij een stilstaande aangesloten elektromotor is logisch...
Re: Sc1ph2 kachel/blazer/blower
Geplaatst: 22 okt 2014 21:50
door Reinreno
Jessus Maria Joseph -- doet me nostalgisch denken aan mijn Scorpio Cosworth v24 V6 3.0 -- ook bijna identiek zo'n kachelhuis met relais en ventilator en schoepenrad -- dank voor de foto's - kweet nu waart zit!
Rein
Re: Sc1ph2 kachel/blazer/blower
Geplaatst: 22 okt 2014 22:33
door Batenic
Volgens mij hebben alle auto's zo'n hamsterwiel hoor.
Die Cosworth... vreselijk monster, maar motorisch nog veel vreselijker...
De motor zelf zit in een kunststof huis geklemd. Je kunt de witte sticker op dat stuk plastic ook zien zitten. Daarnaast twee schroefjes om de motor los te draaien...
Re: Sc1ph2 kachel/blazer/blower
Geplaatst: 23 okt 2014 21:30
door WillemS
Oke, op het verkeerde been gezet door de foto(relais). Ik heb de ventilator altijd draaiende (climate control).
1x per jaar even losmaken en schoonmaken met een kwastje en de stofzuiger.
mvg WillemS
p.s. draait de ventilator nu wel lekker?
Re: Sc1ph2 kachel/blazer/blower
Geplaatst: 23 okt 2014 21:40
door Batenic
Ja, de verwarming doen het goe. Als nieuwt
Allen die stekkers onder de kap geven vreemde storingen. Kon vanmiddag geen gas meer geven... Nou ja, kon wel, maar de motor reageerde er niet op. Herstarten en hij deed het weer... heel euh.. apart
Re: Sc1ph2 kachel/blazer/blower
Geplaatst: 24 okt 2014 10:35
door WillemS
Ja, in ons kikkerlandje met z'n zure regen en zo, krijgt bijna iedere wagen vroeg of laat te maken met corrosie door elektrolyse/vocht. Zoals ik eerder stelde is zuurvije vaseline echt een wondermiddel om vocht te bestrijden.
Neem ook de stekker bij het gaspedaal mee in je jacht op stekkers.
mvg WillemS