Pagina 1 van 1

Kachel

Geplaatst: 27 nov 2017 18:41
door Albertoscenic
Ik heb een scenic uit 2002 met climate control. Toen ik hem kocht deed de blower het niet. De garage heeft deze gedemonteerd, deze was licht verroest. Hij heeft er spray opgespoten en deze op een accu aangesloten. Uiteindelijk na wat stunten en sprayen kwam deze weer goed op gang. Ik heb de auto nu 3 weken. Alles werkt perfect! Alleen de verwarming bij de voeten van de bijrijder wordt niet warm. Kan hier een klep dichtgeroest zijn? Iemand een oplossing?

Re: Kachel

Geplaatst: 27 nov 2017 21:12
door mechanic
Als de kachelmotor al wat roest aanslag vertoonde,is het wellicht nog op tijd geweest maar best de kachelmotor preventief vervangen. De kachelweerstand zal een opdonder gehad hebben en ook best wisselen,uit voorzorg.
De paravan afvoer goed vrij maken is de oplossing van de oorzaak.
Mbt de warme lucht die niet functioneerd is het een kwestie van meten.

Re: Kachel

Geplaatst: 27 nov 2017 21:31
door Albertoscenic
Ik dacht juist omdat alles perfect werkt de weerstand niet stuk kon zijn. En de blower werkt in alle standen en automatische regeling ook prima. Het is écht noodzakelijk om dit te vervangen? Ik zat namelijk alleen aan een doorgang of klep te denken.

Re: Kachel

Geplaatst: 28 nov 2017 08:10
door mechanic
Het werkt nu ook prima zeg je,het is zeker niet noodzakelijk dit te vervangen. Enkel dat de motor al roestaanslag had geeft aan dat er een water probleem was/is. Als de motor zwaar draaide,zal de weerstand overbelast zijn en mogelijk vroeg tijdig sneuvelen. Kunt het ook afwachten natuurlijk.
Over de uitstroom bij de voeten,dat is meten de mengklep wel werkt.

Re: Kachel

Geplaatst: 28 nov 2017 11:24
door Albertoscenic
Bedankt voor advies. Ik zal er iemand naar laten kijken.

Re: Kachel

Geplaatst: 16 jan 2018 11:48
door Ecnirp
Ik vrees dat de ventilatormotor van mijn Scenic uit 2003 defect is / gaat. De ene keer doet ie het en de volgende keer weer niet. Onlangs is de weerstand vervangen, maar nu lijkt het of de motor de geest gaat geven.
Is deze makkelijk te vervangen? Zo ja, hoe en waar moet ik op letten? En, in geval hij vervangen moet worden, wat kost een nieuwe?

Re: Kachel

Geplaatst: 16 jan 2018 15:12
door mechanic
Scénic 1 phase 2,of een scénic 2?
Bij eerst genoemde is deze eenvoudig te vervangen,zonder iets te demonteren bij de pasagiers voetenruimte. Thv pollenfilter.
Bij de scénic 2 zal het dashbord los moeten.

Re: Kachel

Geplaatst: 16 jan 2018 15:59
door Ecnirp
Het gaat om een Scenic 2 phase 2.
Zijn er zaken waar ik specifiek op moet letten??

Re: Kachel

Geplaatst: 16 jan 2018 21:57
door mechanic
Een scénic 2 phase 2 is vanaf medio 2006,een 2003 model kan nog het oude scénic 1 model zijn of de vernieuwde scénic 2 met de 'knik' in de achterklep.
Zoals gemeld moet bij de scénic 2 het dashbord los,dat is wat specifiek om te typen.
Bij het oude model is het kinderspel en hoef je nergens specifiek op te letten.

Re: Kachel

Geplaatst: 16 jan 2018 22:03
door Ecnirp
Dan gaat het om de vernieuwde Scenic 2 met de knik in de achterklep.
Dashboard los halen staat volgens mij een beschrijving van hier op het forum, als het dashboard los is gehaald waar moet ik dan precies kijken?
Heb je ook een inschatting van de prijs van een nieuwe ventilator?

Re: Kachel

Geplaatst: 17 jan 2018 06:34
door stadium III
Dashbord kast eruit ,midden onder console los ,radio naar voren ,lucht buis weghalen dan kom.je volgens mij een heel eind,dan zie je rechts boven in als je met je rug op de grond ligt de kabels iig,controleer die eerst maar eens
Ik heb dit met een 2 phase 1 al gedaan

Re: Kachel

Geplaatst: 03 feb 2018 13:04
door Ecnirp
Ik vrees dat deze klus (vervangen van de kachelventilator) iets te hoog gegrepen is voor mij, met name het verwijderen van het dashboard.
Is er iemand op dit forum die mij, uiteraard tegen vergoeding zou kunnen helpen?
Ik kom zelf uit omgeving Utrecht.

Re: Kachel

Geplaatst: 07 feb 2018 14:03
door Ecnirp
Ben er toch maar mee naar een garage gegaan die het dashboard heeft verwijderd en ook de ventilator zelf.
Men kwam tot de conclusie dat er niks aan de hand is met de ventilator, geen oxidatie, lagers nog prima. Ook als men er stroom op zet doet hij het gewoon.
Afgesproken om alsnog de nieuwe (al gekochte) ventilator er in te zetten aangezien alles nu toch open ligt.
Iemand enig idee wat er dan nog aan de hand kan zijn?
Probleem is: de ventilator doet het niet altijd, ene keer wel en bij wijze van spreken op de terugweg al niet meer.
Heb onlangs bijna een maand zonder ventilatie gereden (ramen open: koud!) maar vond het nu toch tijd om een en ander te (laten) repareren.