Pagina 1 van 1
Kachelweerstand vervangen 1.6 16V uit 2001.
Geplaatst: 17 jun 2010 10:29
door MarcelRXE
Beste forummers,
Ik heb op het forum hier al veel gelezen over het vervangen van de kachelweerstand en herken alle problemen die daarin genoemd worden, maar de combinatie weerstand vervangen en motor onderhouden heb ik nog niet gelezen.
Die van mij is ook defect en heb inmiddels al de nieuwe weerstand in huis. Alleen nog de tijd vinden om deze te vervangen.
Nu weet ik dat bij de meeste Renault dealers het advies gegeven wordt om bij vervanging van de weerstand ook de motor mee te vervangen. Maar ja, jullie begrijpen het al dat gaat heel veel geld kosten.
Nu is mijn vraag of er een mogelijkheid bestaat om die motor een soort onderhoud te geven of te reinigen want dan heb ik toch het dashboard open liggen en wellicht bestaat de kans dan dat deze motor weer iets langer mee kan.
En nog een vraagje of er forumleden zijn die van deze ingreep foto's of handleidingen hebben zodat ik weet waar ik wezen moet en bij wat.
Ik hoor graag van jullie.
Groeten,
Marcel
Geplaatst: 19 jun 2010 19:42
door DexterXL
Ooit heb ik in het verleden een ventilatormotor van een Renault 5 gereviseerd, deze was wel heel simpel, dus ik
verwacht dat ze tegenwoordig wel iets moeilijker zijn, maar door alles goed te reinigen, en daarna met vet die een
hoge temp. aan kan invetten, dan zou je al een heel eind zijn

Geplaatst: 22 jun 2010 20:07
door mechanic
Als je de kachelmotor uitgebouwd hebt kun je zien zien of hier roestwater sporen in te zien zijn. Controleer de stekkeraansluiting ook op aanslag. Maar als de motor soepel en zonder bijgeluid draait, en geen sporen van bovengenoemd zijn kan je deze gerust terugmonteren. Heb je wel roestwater sporen altijd de motor vervangen. Dit komt doordat de paravan afvoer dan overstroomt en zo de kachelmotor inloopt.
-kachelmotor vind je onder het dashbord bij aan de pasagierskant. 3 schroefjes los en motor komt er zo uit.
-kachelweerstand even de speaker roosters LV/RV los en de schroefjes losmaken, je kan nu de complete bovenplaat van het dashbord losklikken. nu zie je aan de rechterkant de weerstand zitten en kan je deze vervangen. let op dat de draad van de weerstand erg kort is en je deze precies zo teruglegd als de oude!
Geplaatst: 23 jun 2010 09:06
door MarcelRXE
Hallo forummers,
Hartelijk dank voor de reacties, hier ga ik wat aan hebben tijdens mijn werkzaamheden aan de reparatie.
Groeten,
Marcel
Re: Kachelweerstand vervangen 1.6 16V uit 2001.
Geplaatst: 22 jul 2010 08:57
door MarcelRXE
Hallo forummers,
Afgelopen dinsdag de stoute schoenen aangetrokken en het dashboard gedemonteerd om de kachelweerstand te vervangen.
Moets eerst nog even zoeken want ik was zelf zo in de veronderstelling dat deze direct achter of bij de bedieningsknoppen van de kachel zou zitten, maar dat bleek dus niet het geval.
De kachelweerstand zit dus achter het dashboardkastje. Toen ik deze gelokaliseerd had heb ik getracht om de luchtbuis die hier overheen loopt te verwijderen maar helaas, dat lukte alleen in het midden, maar rechts achter het ventilatierooster is dat niet gelukt.
Dus nu kunt u zich voorstellen hoe de demontage en later de montage plaats heeft moeten vinden en ik kan u zeggen dat was geen pretje. Onder de luchtbuis de oude weerstand losschroeven, de stekers eruit halen en dan zit deze nog met twee draden (zwart en rood) vast aan een steker. Bij die steker is met geen mogelijkheid bij te komen tenzij je het gehele dashboard er uit haalt.
Ik heb de draden zo dicht mogelijk bij de oude weerstand afgeknipt en bij de nieuwe weerstand hetzelfde gedaan alleen zo dicht mogelijk bij de steker. Nu had ik voldoende kabellengte om middels een kroonsteen e.e.a. met elkaar te verbinden. Alles gemonteerd en voordat ik het dashboard weer in elkaar ging zetten een test gedaan en alles werkte weer.
De kachel motor heb ik niet meer onderhanden genomen, ik was zo gehavend aan mijn linkerarm van het tussen luchtbuis en dashboard werken dat ik daar geen zin meer in had.
Alles werkt goed en daar was het om te doen.
Bedankt voor de reacties.
Groeten,
Marcel
Re: Kachelweerstand vervangen 1.6 16V uit 2001.
Geplaatst: 22 jul 2010 18:44
door mechanic
De luchtbuis is van bekend dat die voor problemen zorgt, maar deze is met gepast geweld eigenlijk altijd wel te demonteren.
Kachelmotor is eigenlijk heel makkelijk en van onder bij de pasagierskant zo te demonteren. Mocht je weerstand binnen een jaar kapot gaan zit er onderdelen garantie op.
Re: Kachelweerstand vervangen 1.6 16V uit 2001.
Geplaatst: 12 aug 2011 19:32
door TitusOot
mechanic schreef:De luchtbuis is van bekend dat die voor problemen zorgt, maar deze is met gepast geweld eigenlijk altijd wel te demonteren.
Kachelmotor is eigenlijk heel makkelijk en van onder bij de pasagierskant zo te demonteren. Mocht je weerstand binnen een jaar kapot gaan zit er onderdelen garantie op.
Dit valt toch een beetje tegen. Bij mij zit er een kunstof kap/afscherming voor. Ik zie dat deze met één schroefje vastzit, dat eerst los moet.
Kan ik deze afscherming daarna verwijderen?
Kan ik het luchtrooster aan de passagierkant ook loshalen, zodat de luchtbuis onder het bovenconsole weg te halen is?
Het ding met die steker erop die je met een schuifje los maakt, is dat de weerstand? Er zit nog een stekertje aan. Is dat voor de omschakelklep voor binnen en buiten ventilatie?
Re: Kachelweerstand vervangen 1.6 16V uit 2001.
Geplaatst: 29 aug 2015 15:32
door Herm
Hallo: bij mijn 1.6 16v 2001 werkte stand 4 niet meer. de weerstand zit onder bij de motor. heb op de sloop een andere weerstand gehaald. de weerstand die bij de motor zit is het zelfde als die in het dashboard zit. je kunt beter een weerstand uit het dashboard halen, die heeft veel minder last van roest. de kachel werkt weer perfect.Gr
Re: Kachelweerstand vervangen 1.6 16V uit 2001.
Geplaatst: 29 aug 2015 15:43
door mechanic
Een nieuwe kachelmotor kost 9tientjes mocht die ook beschadigd zijn.