Pagina 1 van 1

koude kachel

Geplaatst: 26 okt 2010 20:41
door scenic 1997
Hallo allemaal ik heb een vraag heb een scenic van 1997
nu word de kachel niet warm kachel slangen wel maar de kachel zelf niet
termostaat heb ik vervangen meer dat was het probleem niet
lijkt nu denk dat de kachel zelf dicht zit is er een manier dat ik dat kan oplossen
of is er een midel voor wat de verstoping op lost ..?

graag jullie info :D ( ervaringen )

Re: koude kachel

Geplaatst: 27 okt 2010 09:27
door WillemS
Als beide kachelslangen warm/heet worden dan heb je een probleem met de klep in het kachelhuis die dicht blijft.
De kachel maakt nl deel uit van het koelsysteem en is altijd warm, de warmte naar het interieur wordt geregeld met een klep die je meer of minder openzet.
SUC6

Re: koude kachel

Geplaatst: 27 okt 2010 10:57
door scenic 1997
Hoi bij die klep kan je daar zo bij komen dan ...?
of moet je daar voor de halfe stuurthuis en zo voor slopen..


graag nader info ..... :wink:

Re: koude kachel

Geplaatst: 27 okt 2010 21:53
door WillemS
Heeft de wagen draaiknoppen voor warm en koud, dan kan het zijn dat de bediening erachter los is.
SUC6

Re: koude kachel

Geplaatst: 27 okt 2010 22:28
door scenic 1997
hoi naar gezien zaten vast maar nu doen die standen schakelaar het niet meer
dus volgend probleem zekeringen zijn wel heel :?

dus wat zal dat dan kunen zijn

graag jullie info / kennis

Re: koude kachel

Geplaatst: 13 okt 2011 09:21
door Rocadoja
Dit probleem heb ik ook.

Als ik de draai schakelaar draai naar warm hoor ik wel het een en ander.
maar blijft hij koude lucht blazen,

kan iemand mij vertellen hoe ik bij die klep kan'?
waar zitten de schroefjes enz enz. en moet ik vanaf de bijrijderskant?of juist bestuurderskant,

slangen zijn bij mij ook warm
koelvloeistof op peil.
op dashboard loopt de motor temp op tot ongeveer halverwegen,

please help.... tis best koud zo :(

mvg

Rob

Re: koude kachel

Geplaatst: 13 okt 2011 10:12
door Rocadoja
heeft ontluchten zin?

sorry. het gaat hier om een renault scenic uit 1996 kenteken: 78-nn-xf
(onder welke catagorie valt deze? beter bekend als: e*** of )
mvg
Rob

Re: koude kachel

Geplaatst: 13 okt 2011 21:57
door jans01
Vermoedelijk is de kachelradiateur verstopt. Er lopen onder de mororkap 2 slangen door het schutbord heen naar de kachelradiateur die in de auto onder het dashbord achter de bedieningsknoppen zit. Wordt de uitgaande slang wel net zo warm als de ingaande? Zoniet dan heb je een doorstroomprobleem in je kachelradiateur. Kun je controleren door gedurende een aantal minuten bij draaiende motor en verwarming aan, in de ingaande slang te knijpen/masseren. Als het systeem niet al te erg verstopt is, zal de kachel nu, tijdelijk, warmer worden. Als dit het probleem is kun je het systeem reinigen met speciale middelen of ontstoppingsmiddelen en daarna doorspoelen met een tuinslang. Omdat het binnenwerk van de kachelradiateur van aluminium is, mogen er geen agressieve stoffen gebruikt worden.

Re: koude kachel

Geplaatst: 14 okt 2011 10:14
door Rocadoja
hallo jans01,

onde het dashboard aan de bestuurderskant kun je bij de pijpjes komen. die worden allebei warm.
als ik de aanjager uitlaat, en hem bij een warme motor even aanzet voel ik wel warme lucht, voor een paar seconde.

daarna wordt het lauw/koud.

en dat doorspoel middel, kan ik dat kopen bij een AutoMaterialen zaak. of heb je andere tips.

en moet ik bij het doorspoelen beide slangen van het schutboard afhalen? zodat ik alleen de kachelradiator pak?
of het gehele systeem.
Ik heb gisteren maar eens de koelvloeistof vervangen. was wel nodig. ( wat eruit kwam was bruin. nu is hij weer blauw.)

Re: koude kachel

Geplaatst: 14 okt 2011 18:09
door jans01
Bruine kleur kan al een aanwijzing zijn van vervuiling/verstopping. Er zijn middelen bij de automaterialenzaken maar ook gootsteenontstopper of ontvetters zijn mogelijk. Er zijn mij ook verhalen bekend van verdunningen met zoutzuur maar dat lijkt mij te agressief. Ik zou eerst de kachelradiateur pakken zoals je zelf voorstelt. Vullen met het
middel en dan een paar uur laten staan, daarna spoelen. Op basis vn wat eruit komt kun je beoordelen of er sprake is van verstopping.
Het probleem ontstaat doordat de kanalen in de radiateur een zeer kleine diameter hebben en na ongeveer 10 jaar dichtslibben.

Over dit onderwerp stonden in het verleden ook wel topics op Problemcar.nl Zoeken onder Renault.
Of het Safrane forum, waar ik ook wel gepost heb. Mijn ervaring heb ik opgedaan met een Safrane 3.0 V6

Succes!

Re: koude kachel

Geplaatst: 14 okt 2011 22:31
door WillemS
Als je onder het dashbord de 2 slangen kunt verlengen tot buiten de wagen, dan kan je met een tuinslang tegengesteld doorspuiten.
Daarna een rieniger gebruiken voor het gehele koelsysteem, instrukties opvolgen, doorspoelen en met nwe koelvloeistof vullen en ontluchten.
SUC6

Re: koude kachel

Geplaatst: 15 okt 2011 15:13
door Rocadoja
Vandaag maar eens het hele koel systeem leeggehaald en door gespoeld met water.
net zolang totdat ik op alle punten schoon water zag.
(kwam nog al wat bruine zut uit) ook de kachel radiator door gespoeld.
en nadien met een gootsteen ontstopper de 2 leidingen vol gezet.
na ongeveer een half uur heb ik die 2 leidingen weer schoon gespoeld net zolang ik weer schoon
water zag.
Daarna alles weer aangekoppeld gevuld met nieuw koelvloeistof en ontlucht.
En jawel hoor.... IK heb weer een warme kachel.
het enige bij stationair niet echt warm maar bij hogere toeren wel goed warm (ruik en voelbaar warm ) :D
hopenlijk blijft het zo.

iedereen bedankt voor het meedenken.

grandioos.

fijn weekend nog!!!! :thumb: :thumb:

Re: koude kachel

Geplaatst: 17 okt 2011 14:28
door WillemS
Goed zo, jij zit er weer warmpjes bij. :clap:

Re: koude kachel

Geplaatst: 20 dec 2011 11:04
door zanesie
Dit ga ik ook eens proberen. Heb het zelfde probleem. Nu we de eerste nachtvorst hebben gehad ben ik nu met een doekje het condens van me ramen aan het afvegen tijdens het rijden.
Bij mij worden ook alle slangen warm. Heb koelvloeistof al bijgevuld, maar dat gaf geen resultaat.
Dan maar even doorspuiten allemaal.

Hoop dat ook ik straks geen handschoenen en muts op hoef te zetten tijdens het rijden :D