Scenic II 2008 zekeringen vervangen
Geplaatst: 19 mei 2014 11:47
Afgelopen weekend liep ik tegen een doorgebrande zekering aan. Deze zat helaas niet onder het stuur maar onder de motorkap. Ik weet niet wie bij Renault de constructie heeft verzonnen om de zekeringen op een dergelijke manier in te bouwen, maar wij gaan geen vrienden worden. Na lang zoeken op Nederlandse sites zag ik nergens een echt bruikbare beschrijving hoe dit aan te pakken. Uiteindelijk is het met een Franse beschrijving, veel doorzettingsvermogen en wilskracht toch gelukt. Dit topic maak ik nu even aan om anderen die zoekende zijn wat handvatten te bieden. Allereerst de Franse site met mooie en duidelijke foto's:
http://www.auto-technique.fr/fiche-tech ... 1-311.html
Dan nu mijn eigen beschrijving daarbij:
Foto 1:
1) Verwijder de Torque schroeven (2x).
2) Druk klipje in langs de beschermkast.
3) Trek de deksel omhoog.
Foto 2:
1) Ontkoppel de massa.
2) Ontkoppel de plus (niet andersom!).
Foto 3:
1) Verwijder de luchtslang.
2) Verwijder het afwaterslangetje.
Foto 4:
1) Draai de accuklem los en verwijder deze samen met de accu.
Foto 5:
1) Draai torque schroeven los (3x).
Foto 6:
1) Draai de bout los waarmee een kabelklem aan de accubak vast zit.
Foto 7:
1) Draai de bout los aan de bovenkant van de accubak waarmee de ECU vast zit.
Foto 8:
1) Ontkoppel de kabelbomen van de ECU door pinnetje in te drukken, het grijze gedeelte vervolgens te scharnieren. Daarna kan de stekker er uit.
Foto 9:
1) Verwijder de ECU uit de accubak.
--- Als je een gas installatie hebt zal die computer wellicht ook aan de accubak zitten. Ontkoppel deze idem dito. De ruimte --- om alles te verwijderen is tevens een stuk minder door alle extra kabels en slangen, maar het kan!
Foto 10:
1) Kantel de accubak met de achterkant naar voren en haal deze uit het compartiment.
Foto 11:
1) Ontkoppel de twee stekkers bovenop de zekeringkast.
Foto 12 & 13:
1) Verwijder de bout waarmee de zekeringkast vast zit aan de plus.
Foto 14:
1) Schuif de zekeringkast uit de ombouw. Dit gaat best lastig nog en de kabels zijn niet zo lang en ruim als men soms stelt.
Foto 15:
1) Verwijder de behuizing door op de pinnetjes te drukken aan weerzijden en de kap er af te schuiven.
Foto 17 ev:
1) Wissel de zaken die nodig zijn.
Inbouwen is precies omgekeerd. Bij de accu aansluiten nu eerst de plus en daarna pas de massa.
Als alles weer dicht zit is het wel nodig om de ramen opnieuw in te leren, doe dit door te beginnen bij het raam aan de bestuurderskant en dan met de klok mee omstebeurt: één voor één knopje omhoog trekken zo'n vijf seconden. Indien van toepassing als laatste het dakraam 5 seconden de draaiknop indrukken.
En natuurlijk 20 minuutjes rijden om de ECU weer zichzelf terug te laten vinden.
Vergeet
Succes!
http://www.auto-technique.fr/fiche-tech ... 1-311.html
Dan nu mijn eigen beschrijving daarbij:
Foto 1:
1) Verwijder de Torque schroeven (2x).
2) Druk klipje in langs de beschermkast.
3) Trek de deksel omhoog.
Foto 2:
1) Ontkoppel de massa.
2) Ontkoppel de plus (niet andersom!).
Foto 3:
1) Verwijder de luchtslang.
2) Verwijder het afwaterslangetje.
Foto 4:
1) Draai de accuklem los en verwijder deze samen met de accu.
Foto 5:
1) Draai torque schroeven los (3x).
Foto 6:
1) Draai de bout los waarmee een kabelklem aan de accubak vast zit.
Foto 7:
1) Draai de bout los aan de bovenkant van de accubak waarmee de ECU vast zit.
Foto 8:
1) Ontkoppel de kabelbomen van de ECU door pinnetje in te drukken, het grijze gedeelte vervolgens te scharnieren. Daarna kan de stekker er uit.
Foto 9:
1) Verwijder de ECU uit de accubak.
--- Als je een gas installatie hebt zal die computer wellicht ook aan de accubak zitten. Ontkoppel deze idem dito. De ruimte --- om alles te verwijderen is tevens een stuk minder door alle extra kabels en slangen, maar het kan!
Foto 10:
1) Kantel de accubak met de achterkant naar voren en haal deze uit het compartiment.
Foto 11:
1) Ontkoppel de twee stekkers bovenop de zekeringkast.
Foto 12 & 13:
1) Verwijder de bout waarmee de zekeringkast vast zit aan de plus.
Foto 14:
1) Schuif de zekeringkast uit de ombouw. Dit gaat best lastig nog en de kabels zijn niet zo lang en ruim als men soms stelt.
Foto 15:
1) Verwijder de behuizing door op de pinnetjes te drukken aan weerzijden en de kap er af te schuiven.
Foto 17 ev:
1) Wissel de zaken die nodig zijn.
Inbouwen is precies omgekeerd. Bij de accu aansluiten nu eerst de plus en daarna pas de massa.
Als alles weer dicht zit is het wel nodig om de ramen opnieuw in te leren, doe dit door te beginnen bij het raam aan de bestuurderskant en dan met de klok mee omstebeurt: één voor één knopje omhoog trekken zo'n vijf seconden. Indien van toepassing als laatste het dakraam 5 seconden de draaiknop indrukken.
En natuurlijk 20 minuutjes rijden om de ECU weer zichzelf terug te laten vinden.
Vergeet
Succes!