Pagina 1 van 1

electrische ramen inleren/programmeren

Geplaatst: 04 mar 2008 17:35
door nobs
Tip.

Het probleem van de ramen die niet in één keer op en neer gaan na dat de accu leeg is geweest is op te lossen.

Raam geheel naar beneden doen dan schakelaar 10 seconden vasthouden, vervolgens raam geheel naar boven doen en dan ook de schakelaar 10 seconde vasthouden.

Vraag.
Is er een oplossing om de navigatie (pijltjes) te bedienen tijdens het rijden????

Geplaatst: 05 mar 2008 20:55
door kkc
als de electrische ramen stroef gaan, wat kan je eraan doen?

Electrische ramen

Geplaatst: 05 mar 2008 21:15
door nobs
Beste KKC,
Ik heb dit probleem niet, Ik zou controleren of de raamrubbers vervuilt zijn en dan deze licht in vetten zodat de geleiding soepeler gaat.
Werkt niet dan ontkom je er niet aan om het mechanisme te controleren.

Groet Nobs

Geplaatst: 05 mar 2008 21:19
door kkc
Hoi nobs,

Wat kan je het beste gebruiken om het in te vetten?

Electrische ramen

Geplaatst: 05 mar 2008 21:33
door nobs
Ik zou een teflon spray gebruiken.
Anders even bij de automat. zaak (geen Halford) vragen.

Geplaatst: 13 mar 2008 12:15
door kkc
mechanisme was kapot, is vervangen

Geplaatst: 06 apr 2008 01:09
door dirk bruijns
@ de eerste poster :

Ik zit hier ook met een vervelend probleem, met het linkerraam bestuurder. Soms weigert hij compleet dienst, dan doet hij het weer wel. Soms hoor ik vreemde geluiden uit mijn deur komen, terwijl er niemand aan het knopje komt.
Het gebeurt dat het raam enkel 10 cm naar beneden wil, dan moet ik de knop lossen, en kan ik slechts weer een 10-tal centimeter zakken. Omhoog idem.
Als ik de batterij een kwartiertje eraf haal, werkt het zaakje weer prima, na een paar dagen begint de misérie van voor af aan. (Geen storingsmelding op het dashboard).
Ik heb de linkermodule met de 4 bedieningsknoppen eruit gehaald, helemaal nagekeken, daar is niets mis mee.
Het vreemde is dat ik moeilijker begin te geloven in een mechanisch of electrisch defect, want het probleem is telkens terug voor een tijdje opgelost, als ik de batterijspanning heb weggehaald.

Iemand die me verder kan helpen ?

Geplaatst: 06 apr 2008 13:09
door martmarbus
Het is hoogstwaarschijnlijk de raammechanisme motor, welke in de deur zit.

Mart

Geplaatst: 23 apr 2008 17:46
door dirk bruijns
Raammechanisme is vandaag vervangen, 300 euro all in.
In het verleden werd het probleem meestal verholpen door de batterijspanning er even af te halen, doch dat lukte de laatste weken ook al niet meer, dus was nazicht garage nodig.
Prima service, men belde me op met de vraag of ze het raammechanisme mochten vervangen, omdat daar het probleem zit. Na vervanging auto ophalen, nog even met de technieker gesproken en die wist me te vertellen dat de meeste fouten in het motortje zitten. Ik heb de hele zooi meegevraagd en gekregen, dat zijn een paar alu-geleiders en de koppeling met de motor, daar zit de electrische stekker op. Na vervanging moet de motor opnieuw geprogrammeerd worden, dit raam heeft geen eindeloopschakelaars ofzo, de stand open/dicht moet eerst ingeprogrammeerd worden. Tip van de garage : soms krijg je het motortje terug in werking door met de hand de ruit eventjes naar beneden of naar boven te drukken, zodat de positie van de motor mee veranderd.
Is maar een tip, en niets zaligmakend, want de motor meet de weerstand op de ruit om geklemde handen te vermijden. Dat is het probleem met de ruit die telkens slechts 5 cm op/neer ging, en daarna moest er terug op de schakelaar geduwd worden.
Ik heb de oude motor hier liggen, ik ga hem eens helemaal demonteren.
Stay tuned.

Geplaatst: 27 apr 2008 21:11
door dirk bruijns
Ongelooflijk maar waar, na 1 dag weigert hetzelfde raam weer alle dienst.
Donderdagavond (na 24u stilstaan) kreeg ik hem niet naar beneden, batterij ontkoppeld, nog altijd niets.
Vrijdagavond nog eens geprobeerd, nog altijd niets, hij staat sinds vanmiddag terug bij de dealer.
Hopelijk komt er nog een oplossing uit de bus die wél blijft werken.

Geplaatst: 04 mei 2008 20:15
door dirk bruijns
Probleem opgelost. Een breuk in de kabelboom die doorheen de deur loopt. waardoor er op ongewenste momenten een + -spanning werd aangeboden, de motor reageert daarop door niet te werken. Dealer heeft het nieuwe hefmechanisme er terug uitgehaald, de oude er terug in, en een credit-nota geschreven.
Prima job.

Geplaatst: 04 mei 2008 20:18
door martmarbus
weer een blij gemaakt, door de dealer ;-)