Pagina 1 van 1

Startprobleem, of niet?

Geplaatst: 12 apr 2011 19:24
door Verwijderd 3611
Net thuis van het van haar werk oppikken van de vrouw.
Ik was wat vroeg, dus zette ik de motor van mijn 2.0 16v GS 2004 uit. Hij heeft een kwartiertje uitgestaan, met de lampen en de radio aan. Dat is nog nooit een probleem geweest. Toen ik de auto wilde starten leek het alsof de startmotor niet wilde aangrijpen en het zwikje één of twee keer rondslingerde. Dan volgden er wat ratelgeluiden uit het vooronder en verder helemaal niets meer. Paar keer geprobeerd, met hetzelfde resultaat. Wat opviel was dat de klok naar 00:00 sprong. Accu lijkt niet het probleem, want de binnenverlichting en deurvergrendeling werkte nog.

ANWB gebeld, die liet even op zich wachten. Na 3 kwartier dacht ik: laat ik het toch nog maar eens proberen en jawel hoor, probleemloos starten. Paar keer aan en uit gezet, maar geen probleem meer. Wel kreeg ik de melding op de boordcomputer : "ASR niet actief".
Netjes de ANWB afgebeld (krijg je zo'n opmerking als "gelukkig maar", waar je niets mee kan, want morgen sta ik misschien weer ergens met een auto die niet wil starten).
Ben van plan om morgen even naar de dealer te rijden om het verhaal te doen en mss de auto uit te laten lezen, maar wellicht weet iemand van het geachte forum wel wat er aan de hand kan zijn (geweest).

Re: Startprobleem, of niet?

Geplaatst: 12 apr 2011 20:47
door RichTrip
Ik vermoed dat je toch een te lage accuspanning hebt gehad. Op het moment dat je dan de starmotor activeert, trekt de startmotor dan zoveel stroom, dat de spanning in elkaar klapt en de startmotor niet of nauwelijks meer ronddraait. Door de spanningsdip verliest ook het display zijn spanning en vandaar de geresette klok. De binnenverlichting en vergrendeling zijn niet zulke grote verbruikers, vandaar dat die nog wel werken.
Doordat je waarschijnlijk daarna de lampen en overige verbruikers hebt uitgedaan danwel uitgelaten, is er net weer voldoende spanning aanwezig om de auto aan te krijgen.
De ASR storing is dus waarschijnlijk ook te wijten aan de spanningsdip. Moet mogelijk even bij de dealer worden gereset met de CLIP. Pas wel op met dit soort dingen. Al die electronica in de auto's van tegenwoordig is erg gevoelig voor deze spanningsuitval. Ook het starten met een zogenaamde booster (starthulp) kan al voor grote en dure problemen zorgen.
Laat dus goed de staat van de accu controleren.

Re: Startprobleem, of niet?

Geplaatst: 13 apr 2011 01:51
door Hema
*- Accu lijkt niet het probleem, want de binnenverlichting en deurvergrendeling werkte nog. -*

Nou dat denk ik wel. Binnenverlichting is wat anders als de startmotor en het hele circus wat daarbij opgestart wordt. Dat de klok op nul springt zegt genoeg. De accu kan het tijdens het starten niet meer opbrengen om de klok op gang te houden.
Is je accu nog de orginele? Zo ja, neem dan afscheid van het ding en zeker bij een (elektronische) auto als de Scenic II. Veel (elektronische) ellende wordt veroorzaakt door een defecte accu.

Re: Startprobleem, of niet?

Geplaatst: 13 apr 2011 12:04
door WillemS
Het is wel zeer goed mogelijk dat het de accu is!!
Als die slecht is dan zal de spanning tijdens starten dalen tot onder de 9volt en dan valt ALLES (ECU electronica ed.)uit.
Daarna branden de lampjes wel want die doen het ook nog wel bij een lagere spanning.
Als dit nog de originele accu is dan is de kans nog groter dat het daar aan ligt. Een moderne accu gaat tussen de 4 en 7 jaar mee, afhankelijk van gebruik.
Na het plaatsen van de nieuwe accu dienen alle foutcode's met de Clip gewist te worden(Dealer!).
SUC6

Re: Startprobleem, of niet?

Geplaatst: 13 apr 2011 22:46
door Verwijderd 3611
Thanx voor alle reacties, de dealer zei vandaag hetzelfde. Goed dat alle bronnen overeenstemmen !
Dus snel een nieuwe accu !

Re: Startprobleem, of niet?

Geplaatst: 14 apr 2011 20:35
door Verwijderd 3611
Nieuwe accu, probleem opgelost, kan slotje op !