koeling
Geplaatst: 16 sep 2017 13:08
Beste mensen, ik heb een Renault 12 uit 1970.
In de vraagbaak lees ik dat de Renault 12 is uitgerust met een gesloten koelsysteem met een expantievat.
In mijn auto zit deze niet.
Wel heb ik ontluchtingspunten op de kachelslang en bij de waterpomp.
De dikke slangen gaan van de radiateur naar de waterpomp, beide.
Vanaf de waterpomp lopen dunnere slangen naar de kachel en weer terug.
Het eerste wat ik mij afvraag is: zijn er Renault 12's gebouwd zonder expantievat of zijn vorige eigenaren aan het knoeien geweest?
Het lijkt allemaal wel origineel qua slangvormen/lengtes.
Mijn tweede vraag:
zo gauw de auto op temperatuur komt stroomt de koelvloeistof via een (overdrukopening? bovenin) de radiateur uit.
Er lijkt geen koelvloeistof in de kachelslang te zitten/komen waar het ontluchtingspunt aan zit.
Samengevat: Heb ik dit probleem door een verstopping of doordat het expantievat vroeger om een of andere reden is verwijderd?
In de vraagbaak lees ik dat de Renault 12 is uitgerust met een gesloten koelsysteem met een expantievat.
In mijn auto zit deze niet.
Wel heb ik ontluchtingspunten op de kachelslang en bij de waterpomp.
De dikke slangen gaan van de radiateur naar de waterpomp, beide.
Vanaf de waterpomp lopen dunnere slangen naar de kachel en weer terug.
Het eerste wat ik mij afvraag is: zijn er Renault 12's gebouwd zonder expantievat of zijn vorige eigenaren aan het knoeien geweest?
Het lijkt allemaal wel origineel qua slangvormen/lengtes.
Mijn tweede vraag:
zo gauw de auto op temperatuur komt stroomt de koelvloeistof via een (overdrukopening? bovenin) de radiateur uit.
Er lijkt geen koelvloeistof in de kachelslang te zitten/komen waar het ontluchtingspunt aan zit.
Samengevat: Heb ik dit probleem door een verstopping of doordat het expantievat vroeger om een of andere reden is verwijderd?