Pagina 1 van 1

carburateur

Geplaatst: 19 dec 2019 13:00
door marcel1301
Beste mensen, kan iemand mij vertellen hoe de stelschroeven van de carburateur ongeveer horen te staan, hoeveel slagen ze open moeten?
Er zit een compleet schoongemaakte carburateur op maar hij loopt heel kort en slaat meteen weer af.
Alleen met veel gas geven en de choke helemaal open loopt hij enkele seconden.
Verder vervangen onderdelen: contactpunten, bougiekabels, bougies, verdeelkap, rotor.
Ook de kleppen zijn gesteld.

Re: carburateur

Geplaatst: 21 dec 2019 13:39
door marcel1301
Brandstof aanvoer is er maar hij slaat alleen even aan als je er brandstof bovenin gooit, de carburateur is helemaal schoon gemaakt.
Met starten doet hij helemaal niets

Re: carburateur

Geplaatst: 21 dec 2019 14:55
door maestro12
Ik meen me te herinneren dat er een Solex (34)PCI carburateur opzit.
Wellicht heb je dan wat aan de volgende link.
http://www.nsu4.nl/artikelentechniek/1c ... urond.html

Wat je zeker moet nakijken of er ergens geen vacuumlek zit, ook nog wel eens een probleem met dit symptoom tot gevolg

Re: carburateur

Geplaatst: 21 dec 2019 20:50
door marcel1301
daar heb ik nog niet intensief naar gekeken, wel een nieuwe voetpakking gemonteerd trouwens.
ik zal de vacuumslangen nalopen, dank voor deze tip!! ik laat het resultaat hier weten

Re: carburateur

Geplaatst: 29 dec 2019 11:22
door marcel1301
De vacuumslangen zijn in orde.
Nu las ik in de Olyslagervraagbaak iets het vastzitten van de hotspotklep, dit geeft ook hetzelfde verschijnsel.
Weet iemand waar ik die kan vinden?

Re: carburateur

Geplaatst: 29 dec 2019 15:25
door maestro12
Ik denk dat daar de 'winterstand' van de aanzuiglucht mee wordt bedoelt.
Maar daar zou de motor wel mee moeten lopen, misschien niet goed, maar beter zoals jij beschrijft.

Re: carburateur

Geplaatst: 30 dec 2019 10:43
door marcel1301
Mmmm... wat zou er dan toch aan de hand zijn... nogmaals de sproeiers gecontroleerd, alles is schoon en open

Re: carburateur

Geplaatst: 31 dec 2019 15:18
door maestro12
Staat er wel benzine in de vlotterkamer, m.a.w. beweegt de vlotternaald soepel.
Al gecontroleerd of de benzine pomp zijn werk naar behoren doet?

Re: carburateur

Geplaatst: 07 jan 2020 18:38
door marcel1301
Er zit een nieuwe benzinepomp in deze werkt uitstekend, getest.
In de vlotterkamer staat benzine.
Nu vraag ik me af: de benzine wordt via de ingang de carburateur ingeleid en komt dan in de vlotterkamer? en daarna dan?
Ik stel me voor dat het via de sproeiers naar de motor geleid wordt? de sproeiers zijn open, ook gecontroleerd.

Re: carburateur

Geplaatst: 07 jan 2020 22:36
door maestro12
is deze carburateur al uitgerust met een elektromagnetische sproeier?
Als het elektrische deel van de sproeier stuk is, kan dit opgelost worden door het kleine schroefje naar buiten te draaien; de sproeier blijft dan open staan.
De elektromagnetische sproeier heeft alleen als doel de benzinetoevoer af te sluiten nadat het contactslot uit is gezet, zodat de motor niet ongewenst "nadieselt”.

Re: carburateur

Geplaatst: 08 jan 2020 18:03
door marcel1301
nee, die heeft hij niet

Re: carburateur

Geplaatst: 08 jan 2020 18:13
door maestro12
Tsja, het wordt een beetje lastig om dit zo op afstand te beoordelen.
Weet welk type carburateur er precies opzit, dat zoekt een stuk makkelijker.
Het het al eens meegemaakt dat er b.v. in de ondervoet ook kanalen zitten maar die verkeerdom gemonteerd was.

Re: carburateur

Geplaatst: 08 jan 2020 19:39
door jans01
Is dit geen onderwerp dat thuis hoort bij : https://fehac.nl/club-danciennes-renault-des-pays-bas/ ?

Re: carburateur

Geplaatst: 09 jan 2020 21:55
door marcel1301
Het is een solex eisa carburateur.

Re: carburateur

Geplaatst: 10 jan 2020 09:50
door maestro12
De stationairmengsel regelschroef.
Begin met 2 slagen opendraaien vanaf volledig dicht en probeer te starten, herhaal dit net zolang het toerental constant/regelmatig is (dus iedere keer een slag verder open) draai hem daarna dicht totdat het het toerental onregelmatig wordt.
Het gemiddelde tussen de maximale stand en de minimale stand zou (redelijk) moeten kloppen.
(dus b.v. 5 slagen open blijft goed lopen, 2,5 slag open begint weer te 'hobbelen', dan zou het resultaat dus 3,75 slag open zijn)

O ja, zit de goede condensator op de ontsteking?

Re: carburateur

Geplaatst: 11 jan 2020 12:22
door marcel1301
Ben ik wel al mee bezig geweest maar ik zal nog eens kijken, de condensator... volgens mij heb ik die nooit vervangen maar weet het niet meer zeker.
Ik ga er naar kijken zal het resultaat weer melden

Re: carburateur

Geplaatst: 14 jan 2020 17:49
door marcel1301
ik heb de stationairmengselregelschroef ongeveer 3,5-3,75 slag open en de luchtschroef een weinig open, ca 0,25 slag.
lopen doet hij nog steeds alleen op benzine wat er bovenin geschonken wordt, ik moet zeggen dat hij met de schroeven op deze stand een stuk beter lijkt te lopen.
Als hij nu benzineaanvoer zou krijgen dan zou het er op lijken maar dit is niet zo helaas.
Er komt benzine vanuit de slang maar de carburateur doet er niets mee.
Ik vraag me af wat er gebeurt als de benzine door het zeefje de carburateur binnenkomt, waar gaat het langs.. het moet in de vlotterkamer terecht komen stel ik me voor, gaat dit dmv de sproeiers of werken de sproeiers juist met de benzine uit de vlotterkamer?

Re: carburateur

Geplaatst: 15 jan 2020 10:35
door maestro12
Bij het monteren van de carburateur, heb je toen ook de vlotterhoogte precies afgesteld?
Als deze te laag staat is er heel veel vacuum nodig om de benzine aan te zuigen.
oldtimerrestauratie schreef:Figuur 4 De hoofdcomponenten van een carburateur.

Opgemerkt kan worden dat het vlotterniveau zodanig moet zijn dat dit enkele mm beneden het sproeierniveau staat. Staat het niveau te laag dan is er meer vacuüm voor nodig om de benzine aan te zuigen. Staat het niveau te hoog dan loopt de benzine over in de carburateur.
Zie voor een mooie uitleg
https://www.oldtimerrestauratie.com/ind ... arburateur

Re: carburateur

Geplaatst: 15 jan 2020 20:57
door marcel1301
Nu ik dit lees kan ik concluderen dat het niveau te laag is.
Ikzalkijken of ik er uit kom.
Dank wederom voor het meedenken.
Ik zal het resultaat weergeven

Re: carburateur

Geplaatst: 23 jan 2020 10:43
door marcel1301
Ik heb e.e.a gelezen over de afstelling van de vlotterhoogte maar ik heb er totaal geen beeld bij.
er wordt gesproken over het bijbuigen van de vlotterarm, zoiets zie ik eigenlijk al totaal niet zitten maar goed
ik heb hem licht verbogen maar hij loopt nog steeds niet, alleen als ik benzine bovenin giet eventjes
Er staat ca 1 cm brandstof in de vlotterkamer.

Re: carburateur

Geplaatst: 23 jan 2020 11:24
door marcel1301
Het niveau is nu wel hoger, de vlotterkamer is nu ongeveer halfvol maar hij slaat niet aan

Re: carburateur

Geplaatst: 25 jan 2020 09:17
door maestro12
1 cm als de vlotter er in ligt lijkt mij te laag. En ja het 'afstellen' van de vlotter gaat helaas niet op een andere manier als het buigen van het armpje, maar halfvol lijkt me aardig in de richting.
Even resumé, de benzinepomp werkt, anders zou de vlotterkamer leeg zijn en de auto toch even moeten lopen (i.e.g. totdat de kamer leeg zou zijn), kun je natuurlijk controleren door te starten met de benzineslang los van de carburateur (wel even bakje gebruiken).
Je hebt vonk, anders pruttelt de auto niet als je er benzine ingiet. Condensator zou slecht kunnen zijn, als je die nog niet vervangen hebt, dan heb je namelijk een mooie vonkenregen in de verdeelkap met als gevolg een onjuist ontstekingstijdstip.
Persoonlijk zou ik de carburateur weer helemaal uit elkaar schroeven alles controleren en alle kanalen etc. schoonblazen met een compressor.

[edit]
Een goede basisafstelling voor je luchtmengsel schroef is begin met 2 slagen uit te draaien en niet een kwart slag zoals je nu hebt gedaan
[/edit]

Re: carburateur

Geplaatst: 25 jan 2020 11:59
door marcel1301
De benzinepomp werkt inderdaad, getest op de manier zoals u bschrijft, het is bovendien een nieuw exemplaar.
Die condensator kan ik nog vervangen, deze tip is hier eerder genoemd.
Maar omdat hij wel aanslaat als ik er brandstof ingiet dacht ik dat hij wel goed zou moeten zijn.
Ik ga hem toch vervangen.
Ik ben al aan het doorblazen geweest.
In elk geval zal ik beginnen met de luchtschroef twee slagen uitgedraaid.
Nu heb ik in elk geval een idee van een basis/beginafstelling van de schroeven.
Ik ga ermee aan de slag en meldt de uitkomst weer.
Dank voor de tips!!

Re: carburateur

Geplaatst: 29 jan 2020 18:25
door marcel1301
Eerst de stationair mengselregelschroef opengedraaid zoals omschreven.
en hij slaat aan maar kan hem alleen aanhouden door flink met het gaspedaal te pompen, hij loopt dan nog moeizaam.
bij het verder uitdraaien van de schroef was er geen verbetering.
Toch zag ik het als een mijlpaaltje.
Nu de condensator vervangen en het is helaas weer net als daarvoor, alleen aanslaan op benzine bovenin de carburateur en als dit op is slaat hij meteen weer uit.
Ik heb een universele condensator gekregen die moet volgens de boeken geschikt zijn voor de 12 uit 1970.
Zou dit dan toch niet goed zijn?...

Re: carburateur

Geplaatst: 29 jan 2020 21:39
door maestro12
probeer het weer met de oude condensator, doet hij het weer (een beetje dan) dan zal de nieuwe niet de goede waarde hebben.
Als je het pedaal helemaal volgas houdt blijft hij dan lopen, of alleen met pompen?
Als het alleen met pompen lukt dan blijft hij lopen op de acceleratiepomp en staat waarschijnlijk het vlotter niveau nog steeds te laag.

Re: carburateur

Geplaatst: 08 feb 2020 11:23
door marcel1301
Ik heb nu een nieuwe condensator van hetzelfde type geplaatst. Hij slaat nog steeds totaal niet aan.
Het enige wat ik op dit moment kan doen is de vlotter nog iets verder verbuigen, momenteel behoorlijk grieperig dus dit stel ik nog even uit.
Waar ik eerder trouwens nog tegenaan liep is dat ik de mengbuis niet uit kan schroeven, het draad lijkt dolgedraaid.

Re: carburateur

Geplaatst: 19 feb 2020 14:09
door marcel1301
Heel erg ziek geweest maar weer opgeknapt.
Ik heb de vlotter nog verder bijgebogen en nu staat het benzineniveau zo'n beetje tot aan de sproeier.
Het is nu zo dat de auto loopt met contant gas geven, dus dat intensieve pompen is minder nodig maar als ik nu het pedaal rustig ingetrapt houd dan blijft hij lopen, wel onregelmatig, dit moet ik opvangen met mijn voet.
Ik heb hem op deze manier een tijd laten draaien, zolang dat er geen damp meer uit de uitlaat kwam, even aardig warm dus, en zo min mogelijk toeren.
Zo gauw ik het pedaal loslaat slaat hij weer af.
Wat verder opvalt is dat je wat bij moet trappen een geluid hoort, klinkt een beetje als mis-fire, verder moeilijk te omschrijven, enizinds een sis maar scherp en kort, het is wel het geluid van iets wat niet goed staat afgesteld. Maar wat moet ik nu afstellen vraag ik me af.
Verder vraag ik me af hoe de brandstof vanuit de vlotterkamer wordt opgenomen, ik heb nooit veel begrepen van carburateurs en de werking ervan

Re: carburateur

Geplaatst: 19 feb 2020 16:11
door maestro12
Kijk er komt een beetje schot in de zaak, ik haal nu even een eerder stukje aan over het afstellen van de stationair mengsel regelschroef, ik denk dat je daarmee nog verbetering mee kunt halen.
Eerst stel je de stationair aanslag schroef (of als je wilt zet de gaskabel strakker) dusdanig hoog dat de motor blijft lopen, daarna zou je dus de staionair mengsel regel schroef open moeten draaien totdat het geheel goed blijft lopen regelmatig blijft lopen, vervolgens de aanslag schroef weer terug draaien tot een acceptabel toerental, daarna kun je nogmaals de mengselregelschroef verder open draaien totdat de motor regelmatig loopt.
Controleer hoeveel slagen uit dat is (dat is dus maximale waarde), aan de hand hiervan kan je dus weer een 'gemiddelde' stand herleiden zoals hieronder beschreven.
maestro12 schreef:De stationairmengsel regelschroef.
Begin met 2 slagen opendraaien vanaf volledig dicht en probeer te starten, herhaal dit net zolang het toerental constant/regelmatig is (dus iedere keer een slag verder open) draai hem daarna dicht totdat het het toerental onregelmatig wordt.
Het gemiddelde tussen de maximale stand en de minimale stand zou (redelijk) moeten kloppen.
(dus b.v. 5 slagen open blijft goed lopen, 2,5 slag open begint weer te 'hobbelen', dan zou het resultaat dus 3,75 slag open zijn)
Overigens je weet ook zeker dat het ontstekingstijdstip correct is afgesteld, want een te laat/ veel te vroeg staande ontsteking geeft een beetje hetzelfde beeld.

p.s. Let op het verschil tussen stationair mengsel regelschroef en stationair aanslag schroef

Re: carburateur

Geplaatst: 20 feb 2020 18:09
door marcel1301
De stationair aanslagschroef heb ik nog nooit verdraaid dus daar valt wellicht iets te winnen.
In de vraagbaak stond wel dat je na demontage vd carburateur deze kunt verstellen maar dit heb ik bewust nagelaten om te voorkomen dat alles verdraaid en ontregeld zo raken, de angst leefde dat ik dan nog verder van huis kon zijn.
Maar nu ga ik hiermee wel aan de slag.
Dank weer voor het meedenken en de uitkomst verschijnt hier weer op het forum

Re: carburateur

Geplaatst: 24 feb 2020 12:11
door marcel1301
Ik heb de gaskabel strakker gezet, flink strakker.
de luchtschroef 2 slagen open, de benzineregelschroef ook 2 slagen open.
De auto slaat niet aan, de benzineregescroef uiteindelijk maximaal opengezet, zodat hij er net niet uitvalt maar niets.
Alleen als je benzine bovenin giet slaat hij meteen aan en als dit is verbrand gaat hij weer uit.
Het valt dus op dat de auto alleen start meteen nadat ik de carburateur uit elkaar heb gehad, dit is 2 keer gebeurd.
hoe zou dit nu mogelijk zijn...

Re: carburateur

Geplaatst: 25 feb 2020 12:36
door maestro12
Als de carburateur voor de revisie altijd zijn werk goed gedaan heeft dan begint het toch te lijken op een montage probleem.
Alle pakkingen juist gemonteerd ?
Alle sproeiers weer op de juiste plaats en niet 'te vast' gedraaid ?
Je weet zeker dat alle andere randvoorwaarden goed zijn ?

Ik zou toch eens op zoek gaan naar een tweedehands exemplaar carburateur (waar niets aan veranderd/gereviseerd is) en deze zo monteren en dan zorgen dat de motor daar goed op loopt (randvoorwaarden uitsluiten), als dat helemaal klopt kun je eventueel onderdelen (sproeiers etc.) overzetten van de tweedehands naar het gereviseerde exemplaar, je kunt dan ook direct tellen hoeveel slagen de aanslagschroeven in-/uitgedraaid zijn en kijken hoe hoog het vlotter niveau hoort te staan.
De Solex 32 EISA, is niet alleen gebruikt op de r12, maar ook op de r15 en de Ford 1700, 2000, 2300 en 2600 motoren uit die tijd, dat maakt de zoektocht wellicht iets makkelijker.
Of je moet iemand vinden met specifieke kennis van een r12 carburateur en dat die eens langs komt om de boel na te kijken/af te stellen.
Op afstand houdt het voor mij nu een beetje op (ben natuurlijk wel benieuwd of het goed komt)

Re: carburateur

Geplaatst: 26 feb 2020 01:31
door marcel1301
Ik ben inderdaad op zoek geweest naar een andere carburateur en gevonden ook.
Maar helaas heeft de verkoper een beroerte gehad en houdt dat even op.
Deze carburateur heb ik van dezelfde persoon gekocht, iemand met veel verstand van de Renault 12, en hij had dus twee carburateurs.
Hij had deze carburateur helemaal uitklaar gehad en schoon gemaakt.
Ik heb hem eerder nog gebeld met de problemen die ik heb en verteld wat ik allemaal vervangen heb.
Hij houdt het op een niet goed afgestelde ontsteking maar deze zou goed moeten staan want als je benzine bovenin gooit slaat hij meteen aan.
De carburateur die er op zat was ook een drama maar misschien moet ik toch eens proberen om onderdelen uit te wisselen.
Maar ik zal hem nog eens terug bellen, misschien is hij weer wat opgeknapt.
Maar ik zoek ook verder op R15 en de Fords.
Eerst heel erg dank voor het meedenken en de vorderingen zal ik hier weergeven.

Re: carburateur

Geplaatst: 26 feb 2021 19:51
door Valkenet
Goedendag,

Is de stationair-sproeier niet verstopt.
Als je gas geeft met de motor uit, en je kijkt dan in de carbarateur zie je dan benzine in de carbarateur spuiten.
Als je dat niet ziet dan komt de benzine niet in de motor.

Re: carburateur

Geplaatst: 05 mar 2021 07:48
door marcel1301
ik zal nog even kijken, dank voor de aanwijzing