Pagina 1 van 1

uitwisselbaarheid motor

Geplaatst: 03 aug 2012 20:41
door ericon
Beste forumgenoten,

Weet niet of hier iemand in thuis is, maar heb een vraag over het uitwisselen van mijn motorblok.
Aangezien ik mijn auto toch helemaal op wil rijden wil ik het blok wisselen voor iets snellers.
Daarbij loop ik al 2 jaar met de gedachte om er een blok van een RS in te hangen.

In hoeverre is de motor uit mijn Scénic II fase I ( F4R 2.0 16V ) uit 2005 uitwisselbaar met een F4R uit een megane RS?.

* past dit op de huidige 6 bak?
* in hoeverre is de motor ecu gescheiden van de boord ecu?
* wat is het wezenlijke verschil tussen deze 2 blokken?
* eventueel een bedrijf die dit voor me zou kunnen uitvoeren?

Alvast bedankt voor je reactie.

- Edit: nagekomen reactie -
Bedankt voor de reactie's, ik zie dat ik een fout heb gemaakt helaas kon ik mijn post niet wijzigen maar ik bedoel de motor van een Clio II fase I RS, vandaar ook mijn vraag wat het verschil is tussen deze 2 blokken omdat deze bijna hetzelfde zijn?

Re: uitwisselbaarheid motor

Geplaatst: 03 aug 2012 20:57
door mechanic
Het is wellicht een stuk goedkoper om gewoon een megane RS aan te schaffen. Op jou vragen kan ik helaas geen antwoord geven..

Re: uitwisselbaarheid motor

Geplaatst: 03 aug 2012 21:03
door ericon
Heb al wat leuk snel spul op de oprit staan, dus dat zit wel snor.
Vraag me al een hele tijd af of het technisch redelijk uitvoerbaar is bij de Scénic.

Re: uitwisselbaarheid motor

Geplaatst: 04 aug 2012 08:59
door veryanonymous
Een Scenic RS .. dat klinkt best leuk eigenlijk :D

Re: uitwisselbaarheid motor

Geplaatst: 04 aug 2012 20:11
door Rossy
Het is zeker mogelijk om de RS motor in de Scenic te hangen.
Wel zien dat je de versnellingsbak erbij hebt, die is flink wat zwaarder uitgevoerd en heeft ook andere verhoudingen die beter bij de motor passen.
Helaas zijn alle computers aan elkaar gekoppeld.
Je zal een lege motorcomputer moeten hebben om deze in te lezen op je huidige boordcomputer of je huidige computerset en die van de donor Megane RS kraken zodat deze ongecodeerd zijn en op elkaar kunnen werken.
Wat ook een mogelijkheid zou kunnen zijn is het herprogrammeren van jouw huidige motorcomputer.
Wat hierin de mogelijkheden of onmogelijkheden zijn kan ik je niet vertellen, hiervoor moet je echt bij een gerenommeerd tuner zijn die ook met chiptuning overweg kan.

Het grote verschil is uiteraard de turbo en alle aanpassingen die daarbij horen zoals een lagere compressieverhouding, een intercooler, een andere radiateur en nog wat meer randorganen.
Ook is de versnellingsbak flink versterkt en voorzien van een ander differentieel.
De voorwielophanging is ook van een heel ander type maar dat zou je eventueel nog kunnen laten.

Antonio.

Re: uitwisselbaarheid motor

Geplaatst: 04 aug 2012 23:09
door ericon
Bedankt voor de reactie's, ik zie dat ik een fout heb gemaakt helaas kon ik mijn post niet wijzigen maar ik bedoel de motor van een Clio II fase I RS, vandaar ook mijn vraag wat het verschil is tussen deze 2 blokken omdat deze bijna hetzelfde zijn?