Pagina 1 van 1
Rokende uitlaat bij lang file rijden
Geplaatst: 30 mar 2013 19:58
door kwispel
Model/uitvoering : _Renault Scenic 2.0 privilege
Bouwjaar : _2004
Brandstof : _benzine
Wie o wie

Heeft enig idee waar dit probleem vandaan komt?
Wij hebben nu 2 jaar geleden voor het eerst tijdens het file rijden in Italie en vorig jaar tijdens 5 uur file rijden in Kroatie het volgende probleem.
1 keer met caravan en een keer zonder caravan, na een uur de eerste keer en na 4 uur de tweede keer begon de uitlaat in een enorme rookontwikkeling te vertonen wat een branderige lucht heeft. Er branden geen waarschuwingslampjes, de olie en de koelvloeistof blijven op pijl. De 1e keer hebben we in Italie de ANWB er bij gehad, auto uitgelezen en niets te vinden, ons werd verteld dat de katalysator zich waarschijnlijk zelf had bevuild waardoor de rookontwikkeling ontstaan was? De oplossing volgens hen...een eindje goed doorrijden en gas erop. Inderdaad de hele vakantie en de terugweg geen rook meer???
Daarna 14 maanden geen last en na 4 uur file rijden in Kroatie met de caravan er achter dit keer..weer rookontwikkeling!!! Dus vol gas over de vluchtstrook en snel op zoek naar een plek om te stoppen. Omdat wij beide de ballen verstand hebben van auto's besloten een uur te wachten tot de file voorbij was op een parkeerplaats...en toen weer verder

En de hele terugreis geen last meer

Echter nu gaan we deze zomer weer naar Italie en ik maak me er best wel druk over
Ben al bij de Renault dealer geweest deze heeft er nog nooit van gehoord ook een totaal garage hier in de buurt heeft geen idee....
Wie heeft er ooit van gehoord of heeft enig idee hoe wij dit kunnen voorkomen?
Re: Rokende uitlaat bij lang file rijden
Geplaatst: 31 mar 2013 11:37
door demi
Hmzz..
Welke kleur heeft de rook ??
Er even niet van uitgaande dat deze wit is en dat het dus niet de koppakking is kunnen het nog een aantal dingen zijn
het zou kunnen zijn dat er toch nog iets van teveel niet verbrande brandstof de katalysator berijkt door het te lang in een laag toerental blijven rijden door b.v. fille rijden. Doordat het boeltje goed heet is zou het kunnen zijn dat hier de rookontwikkeling vandaan komt. De oorzaak zou kunnen zijn dat een van de 2 labdasonde's niet goed z'n best doet
Wat ook kan zijn dat is dat de klepsteelrubbers van de kleppen versleten zijn en dus wat olie doorlaten naar de verbrandingskamer. Als er dan te langzaam gereden word in een te laag toerental dan kan het zich ophopen in de uitlaat/katalysator en zo voor de rookontwikkeling gaan zorgen.
Ik denk dat je het moet gaan zoeken in de cilinderkop en de uitlaat. Je kunt ook even bij een APK Keurstation je uitlaatgassen laten meten, zo weet je meteen of er een optimale verbranding is.
Re: Rokende uitlaat bij lang file rijden
Geplaatst: 31 mar 2013 12:19
door kwispel
Demi, bedankt voor je antwoord. Ik ga deze tips zeker doorgeven aan diegene die onze auto onderhoud. En ik hoop dat we het kunnen oplossen. Het is toch gek dat we er verder nooit last van hebben!? De kleur van de rook is grijzig/wit.
Re: Rokende uitlaat bij lang file rijden
Geplaatst: 31 mar 2013 13:59
door demi
Tja... grijzig / witte rook is toch vaak wel een aanduiding van water
door fille rijden loopt de koelwater temperatuur snel op en moet het systeem z'n koeleing hebben van de koelfan. doordat het koelwater op z'n maximale temperatuur geraakt loopt ook de druk op. Het zou dus toch wel goed kunnen zijn dat er toch een koppakking lek is die het niet houd onder maximale omstandigheden.
Een cilinderdruk test en koelsysteem druk test kan mss antwoorden geven
Re: Rokende uitlaat bij lang file rijden
Geplaatst: 31 mar 2013 20:02
door kwispel
Demi is het dan niet vreemd dat we de rest van het jaar geen enkele last hebben geen trekkracht verlies en dat ook de tempratuur van de moter niet oploopt?
wat wij ons afvragen als het de koppaking zou zijn..dan moeten die klachten toch verergeren?
Maar ik neem deze tip ook zeker mee....Bedankt hoor!!
Re: Rokende uitlaat bij lang file rijden
Geplaatst: 31 mar 2013 23:15
door demi
ja dat is ook zeker wel vreemd, maar het is ook moeilijk om zo vanuit achter de laptop al hangend op de bank een exacte en juiste diagnose te geven, vandaar de opties die ik opnoem van wat het zoal zou kunnen zijn aan de hand van informatie die ik lees.
Maar u moet ook niet uitsluiten dat de katalysator ook de boosdoener kan zijn ....... d'r zal wat speurwerk verricht moeten worden in ieder geval.
Re: Rokende uitlaat bij lang file rijden
Geplaatst: 01 apr 2013 08:44
door DHL
Volgens mij moet het in de uitlaat zitten. De kat zoals je zegt. Niet dat die daarom stuk zou zijn of zo, misschien wordt hij na 4 uur file gewoon zo heet, dat er resten verbrand worden die anders in de uitlaat blijven? Beetje oliedampen en zo die (die gedurende het jaar niet verbrand geraakten) een aanslag vormen en dan gaan verbranden?
Vraag is wat er bvb zou gebeuren als ze een parking opzoeken en daar eens een tijdje goed gas geven. Misschien stopt het dan ook wel...
Re: Rokende uitlaat bij lang file rijden
Geplaatst: 01 apr 2013 09:47
door WillemS
Wat ik wel eens tegenkom is dat van "stads-autotjes" de uitlaat verstopt raakt. Door de vele malen korte stadsritjes blijft de uitlaat relatief koel en condenseert het vocht in de uitlaatgassen en blijft in de demper zitten, met name de achterdemper.
Haal er soms wel 1 1/2 liter vocht uitl !!! Het kan natuurlijk zijn dat dit hier ook het geval is.
Om 1 1/2 liter water te laten verdampen dient je een heel behoorlijk stuk te rijden (Groningen-Maastricht en terug b.v.).
Als je heel lang in de file moet staan wordt de laatste demper goed heet omdat er geen rijwind is die de demper afkoelt. Oplossing!
Je mag op het laagste punt van de achterdemper een gaatje van 2 mm. boren. Is geen afkeur APK. Om dit punt te vinden? zet de wagen op een horizontaal vlak en spuit met een plantenspuit water op de demper, daar waar het van de demper druppelt is het laagste punt. SUC6 mvg WillemS
Re: Rokende uitlaat bij lang file rijden
Geplaatst: 01 apr 2013 11:13
door kwispel
Inderdaad DHL als we goed gas geven gaat het weg!!! We zijn de vorige keer een stukje over de vluchtstrook gaan gassen richting de parkeerplaats even gewacht en het was weer over!!!
De ANWB zij ons hetzelfde als u....
Maar hier kunnen we dus verder niets aan doen als het werkelijk vuil is?
Re: Rokende uitlaat bij lang file rijden
Geplaatst: 01 apr 2013 22:43
door DHL
Nee, volgens mij niet... Lijkt me een verklaarbaar en onschuldig verschijnsel.
Re: Rokende uitlaat bij lang file rijden
Geplaatst: 02 apr 2013 09:59
door kwispel
Allen bedankt voor jullie reacties!!
Re: Rokende uitlaat bij lang file rijden
Geplaatst: 05 aug 2013 19:01
door kigo
goedenavond, ben net terug uit frankrijk en heb dezelfde ervaring gehad.
dacht in eerste instantie aan de koppakking maar ook bij mij verdween de rook na enige tijd.
auto naar garage laten slepen (ik moest nog 800 km met caravan dus wilde geen risico nemen). het was zaterdag dus alles dicht dus zou pas maandag geholpen worden.
bij ophalen van de anwb leenauto op zondag vroeg de man van het verhuurbedrijf/garage wat er met mijn eigen auto was. hij beschreef hierna zelf precies hoe het verloop was: file bij warm weer daarna witte rook, alle meters normaal en later geen rook meer.
hij adviseerde me niets te laten repareren. volgens hem was het een (in frankrijk) bekend euvel. een storing aan de "boitier pappillon" oftewel gasklephuis. bij uitlezen is er geen storing te vinden en renault zelf geeft aan dat reparatie niet noodzakelijk is. probleem kan wel opnieuw voorkomen, dan even motor afzetten en even wachten.
heb de auto maandag bij de garage weggehaald en daarna nog probleemloos 2700 km gereden in de vakantie.
de anwb heeft mij geadviseerd wel het gasklephuis te laten reinigen en opnieuw te laten inleren.
Re: Rokende uitlaat bij lang file rijden
Geplaatst: 05 aug 2013 19:49
door kwispel
Hoi Kigo, Inderdaad precies hetzelfde verhaal!! Dit jaar naar italiƫ geweest zonder files en dus ook geen Pausmobiel met witte rook...Maar het blijft raar he!? wij hebben dus ook nu al ruim een jaar geen last meer gehad. Maar wat fijn te horen dat wij niet de enige zijn met een spookauto.
Wij kregen op vakantie nog een tip dat we in de file meer toeren moeten maken waarschijnlijk rijden we met te weinig toeren ( te arm ) waardoor de auto te weinig smering krijgt. Bij meer toeren zou je minder last hebben
