Pagina 1 van 1
Uh oh ... drijfstanglager of inspuiting ...
Geplaatst: 10 mei 2014 19:36
door veryanonymous
Gisteren begon tijdens een ritje naar huis een enorm kabaal onder de kap vandaan te komen. In eerste instantie dacht ik dat er iets onder de auto los hing of dat wellicht de uitlaat lek was. Eenmaal in de stad hoorde ik hoe ernstig het kabaal was en merkte ik dat het toerental en niet snelheid gerelateerd was.
Na overleg met de dealer ben ik daarna niet meer verder gereden en heb ik 'm af laten slepen naar de dealer. Die kon zo niet zeggen wat er aan de hand was, maar wellicht een defecte injector (1 cilinder die niet mee doet) of - en dan wordt het vervelender - .... de drijfstanglager. Die schijnt nog wel eens voor te komen bij de 1.5dci.
Nu wel een nieuwe Clio mee voor het weekend, maandag meer nieuws. Dan gaan ze onderzoeken wat het is.
Re: Uh oh ... drijfstanglager of inspuiting ...
Geplaatst: 11 mei 2014 13:23
door mechanic
Waarschijnlijk de lagers van de drijfstand, verstuiver komt minder vaak voor.
Erg vervelend, gezien de lagers gedemonteerd moeten worden en de krukas gecontroleerd moet worden op inloop schade.
Is dat zo, heb je eigenlijk een ruilmotor nodig.
Re: Uh oh ... drijfstanglager of inspuiting ...
Geplaatst: 13 mei 2014 08:04
door veryanonymous
En jawel. De drijfstanglager, met schade aan de krukas. Het hart van onze Scenic heeft het begeven. Reparatie of een ruilmotor is 'ie eigenlijk niet meer waard, dus nu zijn we op zoek naar een andere auto.
Flink de balen van natuurlijk ...
Re: Uh oh ... drijfstanglager of inspuiting ...
Geplaatst: 13 mei 2014 21:41
door mechanic
Dat is vervelend bericht! Maar gewoon aan eigen portemonnee denken en niet overmatig investeren.
Re: Uh oh ... drijfstanglager of inspuiting ...
Geplaatst: 14 mei 2014 11:27
door lagerwaard
Ja, de drijfstang lagers er uit is een vervelende schade.
Maar ik ragegeer eigenlijk op dit probleem, hoe is dit zo gekomen?
Te weinig olie ververst, verkeerde olie, motor te hard laten werken, te laag olie peil , te warm geweest.
Ik weet het komt veel voor bij de 1.5 dci, maar ze worden nu als broodjes verkocht in de megane, dan moet je toch je hart vast houden.
Re: Uh oh ... drijfstanglager of inspuiting ...
Geplaatst: 14 mei 2014 11:44
door WillemS
Ben benieuwd welke olie er doorgaans is gebruikt bij deze motor.?
En hoeveel er mee is gereden.
Zit deze motor ook niet in die Dacia's?
@Mechanic, is het niet vaak hetzelfde lager dat eruit loopt?
mvg WillemS
Re: Uh oh ... drijfstanglager of inspuiting ...
Geplaatst: 14 mei 2014 12:29
door mechanic
Meestal zie je dat de ciating op de lagerschalen onregelmatig slijt.
Re: Uh oh ... drijfstanglager of inspuiting ...
Geplaatst: 14 mei 2014 12:38
door Scenic2000
Ik heb er net eentje binnen met 2ton op de teller .
Man reed op autosnelweg en hoorde een ratel en toen een knal .
EINDE

drijstang door moterblok .
jammere zaak want indien wagen door dealer onderhouden werd , was er een olieanalyse voorzien bij elk ondehoud .
Ik heb ondertussen al tientallen lagerschelpen preventief en door olieanalyse moeten vervangen .
tussen 90000 km en 150000 worden nog steeds bij sommige wagens een olieanalyse gedaan.
Na demontage duidelijk sporen van slijtage te merken op alle schelpen
Mijn advies is , bij okkasiewagens , laat de schelpen preventief vervangen indien niet dealer onderhouden .
Het kost je misschien 500 euro alles in maar je bent zeker dat moter niet in soep draait.
Mvg Kurt
PS : straks nog eentje voor analyse doen , scenic van 2008

Re: Uh oh ... drijfstanglager of inspuiting ...
Geplaatst: 14 mei 2014 14:23
door lagerwaard
Ik vind als je regelmatig een olie analyse moet doen , dat er wel een constructiefout in de motor zit.
Het schijnt dat de nieuwe 1.5 diesel ook beter zijn.
Het is niet normaal dat de lagerschalen van de drijfstang er uitlopen.
Bij normaal gebruik kunnen ze helemaal niet slijten!!!!!!!!!!!
Maar als de oliedruk te laag is ,of de lagerschalen te klein zijn, dan krijg je overbelasting en dus slijtage.
Een overbelasting is dat de oliefilm tussen de witmetalenschalen weggedrukt wordt en dan kun je wachten op de ellende.
Ik weet niet wat de fabrikant in gedachten heeft hoelang een motor mee moet gaan, maar ik persoonlijk rij altijd fluitend 300.000 tot 400.000 km met een motor.(Renault)
Het is in ieder geval 60 jaar geleden dat de Simca ook dat probleem had,dan was je al een flinke jongen als je de 70.000 haalde.
Re: Uh oh ... drijfstanglager of inspuiting ...
Geplaatst: 14 mei 2014 15:33
door veryanonymous
Deze auto is nog nooit bij een andere garage geweest dan de Renault dealer en heeft onderhoudsboekjes om van te dromen. Heeft netjes onderhoud gehad en recent ook nog een nieuwe distributieriem en grote beurt. Het is flink balen, maar ik ga morgen proberen een Clio Estate los te peuteren bij m'n werkgever. Als dat niet lukt, denk ik niet dat het weer een Renault wordt eerlijk gezegd.
Re: Uh oh ... drijfstanglager of inspuiting ...
Geplaatst: 21 mei 2014 10:19
door veryanonymous
Elk nadeel heb z'n voordeel. Er wordt een Clio Estate TCe voor me besteld in de lease! De Scenic wordt via een handelarenveiling verkocht door de dealer, eens kijken of 'ie nog wat opbrengt.