Pagina 1 van 1

Met legere tank, steeds slechter starten

Geplaatst: 24 jul 2016 11:02
door EricR
Mijn 1.6 16v rijdt nog steeds probleemloos. Enige wat mij al langer opvalt is het starten. Normaal rijden we op LPG, maar starten doet ie automatisch op benzine.Als de benzinetank vol zit slaat ie vrij eenvoudig aan. Hoe leger de benzinetank komt, hoe lastiger dat ie wil aanslaan. Richting halfvol gaat het steeds moeilijker worden. 5 seconden of meer de startmotor rondgooien. Gooi ik hem vol, probleem voorbij.
Is mee te leven natuurlijk. Maar telkens een volle tank brandstof rond slepen die je enkel voor starten gebruikt is ook onzinnig.
Zo snel en pittig is ie toch al niet. Dan is alle ballast minder meegenomen.
Wat zou hier hier de oorzaak van kunnen zijn ?

Re: Met legere tank, steeds slechter starten

Geplaatst: 24 jul 2016 11:58
door WillemS
Bij wagens op LPG gebruik je ongeveer 1 liter benzine op 200 km. Wat vaak vergeten wordt is dat in de huidige brandstof Ethanol zit, dit trekt vocht aan en kan algen vorming tot gevolg hebben, verder kan inwendige vervuiling van het brandstofsysteem de brandstof druk iets doen dalen. Brandstof en injektorreiniger kan helpen. Probeer ook eens na het op kontakt zetten een paar seconden te wachten met starten, opdat de druk in het systeem kan opbouwen. Je kunt ook bij de garage de systeemdruk even laten meten.
mvg WilemS
p.s. meen dat de druk zo'n 3,5 bar dient te zijn.

Re: Met legere tank, steeds slechter starten

Geplaatst: 24 jul 2016 12:06
door EricR
Om de week of 6 gooi ik er 40 liter Esso benzine en een busje reiniger in.Elke week rij ik een 40km op benzine om alles even 'door te spoelen'. Zal het starten met vertraging eens proberen.

Re: Met legere tank, steeds slechter starten

Geplaatst: 25 jul 2016 11:55
door SmitLC
WillemS schreef:Bij wagens op LPG gebruik je ongeveer 1 liter benzine op 200 km. Wat vaak vergeten wordt is dat in de huidige brandstof Ethanol zit, dit trekt vocht aan en kan algen vorming tot gevolg hebben, verder kan inwendige vervuiling van het brandstofsysteem de brandstof druk iets doen dalen. Brandstof en injektorreiniger kan helpen. Probeer ook eens na het op kontakt zetten een paar seconden te wachten met starten, opdat de druk in het systeem kan opbouwen. Je kunt ook bij de garage de systeemdruk even laten meten.
mvg WilemS
p.s. meen dat de druk zo'n 3,5 bar dient te zijn.
Ik weet niet waar je die wijsheid vandaan hebt maar de gewone benzines hebben geen ethanol toegevoegd, alleen de brandstoffen met E aanduiding en de zogeheten blue-one van Argos hebben een deel ethanol, waarbij er een verschil bestaat tussen droge en natte ethanol, vandaar het deel vocht in de benzine maar het trekt zeker geen vocht aan, en daarbij lijkt het mij dat een motorblok heet genoeg wordt om dat kleine beetje vocht tree verdampen voordat er algen groei kan ontstaan.

Re: Met legere tank, steeds slechter starten

Geplaatst: 25 jul 2016 16:38
door WillemS
SmitLC Alle in Nederland verkochte benzine's hebben Ethanol als bijmenging, het mag 5% zijn zonder dat het erbij hoeft te staan, maar eigenlijk is het dus E5.

Lees ook dit eens;
https://www.knac.nl/2014/05/06/oppassen ... e-benzine/
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ethanolbrandstof

Er zijn wel een paar brandstoffen de zgn. performance benzine's die geen Ethanol bevatten.