Renault Scenic II 1.9 Dci start niet.
Geplaatst: 26 mei 2025 21:17
goedendag allemaal ik ben nieuw op dit forum maar rij al een tijdje in een geweldige renault scenic 2 1.9 dci uit 2005 voorheen nooit echt grote problemen met de auto gehad tot vorige week toen de auto uitviel en niet meer wilde starten.
Van de week dus de auto gestart hem warm laten lopen na +-10 min zonder foutmeldingen of rare dingen rustig weg gereden, na 200m valt de auto uit met de meldig injectie defect. meermaals geprobeerd opnieuw testarten na 4 a 5 pogingen stopt de startmotor er mee, mogelijk een lege accu deze volledig opgeladen en later nogmaals geprobeerd maar bij het drukken op de start knopt blijft het enkel tot wat geklik in het zekeringenkastje naast de accu. startmotor gecontroleerd door er direct stroomt op tezetten deze ging wat moeizaam rond, Vervolgens de gloeibougies er uitgehaald en nog maals getest de startmotor ging weer op redelijke snelheid rond en er kwam een kleine hoeveelheid diesel uit de gloeibougie gaten. naar mijn mening was dit zo weinig dat de startmoter er geen last van zou moeten hebben.
alles weer aangesloten en opnieuw geprobeerd maar zonder succses. De auto toch maar uitgelezen met een obd2 apparaatje ( van ali ) daar kwam de foutcode p0190 uit (Fuel Rail Pressure sensor circuit A) dit geen renault specifieke code begreep ik?
Brandstofdruk sensor toen toch maar vervangen foutcodes gewist, maar geen vebetering enkel wat geklik uit het zekering kastje. startmotor meerdere malen direct gevoed om weer wat brandstofdruk op de rail tekrijgen na het vervangen van de sensor. (geen idee of dat ook echt effect heeft maar proberen kan altijd zei de beunhaas. )
dit heeft helaas niks uitgehaald tijdens het prutsen aan de auto viel mij op dat er een gezoem vanaf de hogedrukpomp kwam het zoemende onderdeel was de Drukregelklep deze ook vervangen maar de nieuwe blijft ook zoemen hoort dit?
ondertussen van alles na gelopen maar niet echt iets kunnen vinden.
Wat heb ik tot nu toe geprobeerd. Alle zekeringen en relays na gelopen omgewisseld onder het dashbord en onder de motorkap. Zekeringskastje naast de accu los gehaald en gecontroleerd op water/doorbrandschade op het blote oog zie ik hier niks aan. Brandstofsensor en Drukregelklep vervangen, zelfs een andere ecu gekocht. De spie op de hogedrukpomp ook nog gecontroleerd deze blijken nog wel eens te breken maar deze was helaas nog goed. Kabelboom gestript en visueel gecontroleerd ziet er ook prima uit.
Meerder topics op diverse forums bekeken maar daar kwam niet echt duidelijkheid uit. Dus vandaar deze poging hier heeft er iemand een idee hoe ik dit verder kan aanpakken?
Van de week dus de auto gestart hem warm laten lopen na +-10 min zonder foutmeldingen of rare dingen rustig weg gereden, na 200m valt de auto uit met de meldig injectie defect. meermaals geprobeerd opnieuw testarten na 4 a 5 pogingen stopt de startmotor er mee, mogelijk een lege accu deze volledig opgeladen en later nogmaals geprobeerd maar bij het drukken op de start knopt blijft het enkel tot wat geklik in het zekeringenkastje naast de accu. startmotor gecontroleerd door er direct stroomt op tezetten deze ging wat moeizaam rond, Vervolgens de gloeibougies er uitgehaald en nog maals getest de startmotor ging weer op redelijke snelheid rond en er kwam een kleine hoeveelheid diesel uit de gloeibougie gaten. naar mijn mening was dit zo weinig dat de startmoter er geen last van zou moeten hebben.
alles weer aangesloten en opnieuw geprobeerd maar zonder succses. De auto toch maar uitgelezen met een obd2 apparaatje ( van ali ) daar kwam de foutcode p0190 uit (Fuel Rail Pressure sensor circuit A) dit geen renault specifieke code begreep ik?
Brandstofdruk sensor toen toch maar vervangen foutcodes gewist, maar geen vebetering enkel wat geklik uit het zekering kastje. startmotor meerdere malen direct gevoed om weer wat brandstofdruk op de rail tekrijgen na het vervangen van de sensor. (geen idee of dat ook echt effect heeft maar proberen kan altijd zei de beunhaas. )
dit heeft helaas niks uitgehaald tijdens het prutsen aan de auto viel mij op dat er een gezoem vanaf de hogedrukpomp kwam het zoemende onderdeel was de Drukregelklep deze ook vervangen maar de nieuwe blijft ook zoemen hoort dit?
ondertussen van alles na gelopen maar niet echt iets kunnen vinden.
Wat heb ik tot nu toe geprobeerd. Alle zekeringen en relays na gelopen omgewisseld onder het dashbord en onder de motorkap. Zekeringskastje naast de accu los gehaald en gecontroleerd op water/doorbrandschade op het blote oog zie ik hier niks aan. Brandstofsensor en Drukregelklep vervangen, zelfs een andere ecu gekocht. De spie op de hogedrukpomp ook nog gecontroleerd deze blijken nog wel eens te breken maar deze was helaas nog goed. Kabelboom gestript en visueel gecontroleerd ziet er ook prima uit.
Meerder topics op diverse forums bekeken maar daar kwam niet echt duidelijkheid uit. Dus vandaar deze poging hier heeft er iemand een idee hoe ik dit verder kan aanpakken?