Pagina 1 van 1

vraagje over motortoerental

Geplaatst: 06 okt 2008 21:55
door ericon
Vraagje :

Mijn vorige scénic was een 2.0 16V F4R
Mijn huidige grand scénic heeft exact dezelfde motor de F4R dus.

Nu de vraag:

Als ik het gas loslaat en snel wil schakelen komt het toerental lang niet zo snel terug als mijn oude auto.
Ook heeft de auto op papier minder vermogen.
Ik vermoed dat dit vanwege de emissienorm is.

Kan ik/ is het mogelijk de software te veranderen gelijk mijn oude auto?


Verder zie ik net voor de inlaatklep in de luchttoevoerslang een stukje buis (+- 300mm) met een knik die afgedopt is
Wat heeft dee voor functie?


Alvast bedankt voor jullie reactie

Geplaatst: 08 okt 2008 20:08
door Rossy
Helaas is de motor van beide auto's niet helemaal hetzelfde, sterker nog, alleen het onderblok is gelijk, de cilinderkop is flink anders.
Dat het toerental minder snel terugzakt is softwarematig geregeld, dit heeft ook met de emissie eisen te maken, hoe vreemd het ook klinkt.
Ook de constructie van de motor noodzaakt dit motorgedrag.
Dit wil ik je wel een keer uitleggen, hier op het forum wordt dit een flink lang verhaal.
Dit afgedopte buisje is eigenlijk een soort van backfire beveiliging.
In geval van een backfire wordt het dopje weggeblazen en blijft zo het dure gemotoriseerde gasklephuis gespaard.

Antonio.

Geplaatst: 08 okt 2008 20:40
door ericon
Hoi Antonio

Bedankt voor je post!
Ben zeker wat wijzer, had dit niet verwacht.
Ik dacht stellig dat dit de zelfde motor was.
Fijn ook om te weten waar het pijpje van/voor is.
Ik hoor graag een keer het hele verhaal, ik kom je nog wel een keer tegen op een van
de meetings :)

Ik denk dat ik toch een keer het motormanagment aan laat passen, maar wil
me daar eerst eens in verdiepen.

Geplaatst: 09 okt 2008 13:25
door Pleiades
misschien kan je hem laten chiptunen, dan wordt het motormanagment optimaler gemaakt.