Pagina 1 van 1

Scenic 2.0i 16v stationair schokt

Geplaatst: 08 jun 2009 18:07
door DexterXL
Heb deze vraag ook maar even op problemcar gezet,
heb dus zaterdag de Scenic opgehaald, tijdens de proefrit had ik al gemerkt dat de auto stationair schokt,
dit ook gemeld aan hun, tijdens het rijden merk je eigenlijks niets, alleen bij gaslos doet hij dit ook soms:

Hoi allemaal,
onze Scenic 2.0i 16v uit 2000 loopt stationair te schokken / bokken.
Hij is uitgelezen, geen foutmeldingen, live data bekeken:
- koude start, begint gelijk met schokken, draait ong. 1050 rpm bij 25C koelwater en 15C aanzuiglucht
- na zo'n 2 min. nog steeds te schokken, draait ong. 950 rpm bij 35C koelwater
- na nog zo'n 2 min. nog steeds schokken, draait ong. 850 rpm bij 45C koelwater
- na totaal 6 á 7 min. nog steeds schokken, draait ong. 750 rpm bij 60C koelwater
Hij blijft in het algemeen altijd bokken/schokken tijdens stationair, hieronder versta ik
dat ik elke 2 sec. een schok voel, bij koud erger als bij een warm blok, tijdens het schokken
zie je het toerental met ong. 25rpm verhogen op het uitleesapparatuur.
In deze gevallen staat de airco uit, maar wel de radio en verlichting, ook heeft de auto net een beurt
gehad, hierbij zijn de bougies, filters en olie vervangen, wat hij hiervoor deed weet ik niet, auto is net
in mijn bezit, wel is dit verschijnsel door mij al geconstateerd bij de proefrit, hierop hebben ze het gasklephuis
gereinigd in de hoop dit te verhelpen.
Wie o wie heeft dit eerder meegemaakt en weet de oplossing??

Al vast bedankt


Dus iemand die hier ervaring mee heeft?
sowieso gaat hij terug voor garantie, maar wil dan voorkennis hebben zodat ze het juiste gaan vervangen/repareren
aangezien we zeer waarschijnlijk met de Scenic een weekend naar de rally Dresden-Breslau gaan, dus dat is een
leuke afstand om te testen hoe hij verder is
ps Youtube: Dresden-Breslau :twisted: :roll:

Geplaatst: 30 jun 2009 21:45
door mechanic
Dit lijkt me in 1ste instantie toch op een motorsteun probleem..
Bovenste motorrubber bij de distributieriem zijde doorgezakt of lek? Pendelsteun onderzijde motor gescheurd?

Geplaatst: 03 jul 2009 12:50
door DexterXL
Hé, een andere kijk op het probleem.........
op problemcar zoeken ze het allemaal motorisch, maar deze gedachte kan ik ook wel volgen,
zeker omdat de soeplepel ook mee schud, maar het blok ligttoch nagenoeg stil.

Geplaatst: 03 jul 2009 19:36
door mechanic
Komt vaak voor dat de motorsteunen slecht zijn, geeft veel trillingen door aan het interieur als deze slecht zijn.
De moeite waard deze eerst te controleren alvorens verder te zoeken. Als deze in orde zijn, kan het zijn dat je gasklep vervuild is, en statinair moeite heeft om alles soepel te regelen. Deze is te reinigen, moet dan wel opnieuw ingeleerd worden. Let wel, deze motoren zullen nooit 100% constant draaien, toerental verhoogd/verlaagd eigenlijk altijd heel minimaal. Merk je verder iets aan de motor? Ratelend geluid bij de distributieriem zijde? Als dat aanwezig is duidt dat op een defecte nokkenasversteller, hierdoor is de motortiming niet optimaal, en kunnen ook trillingen veroorzaakt worden.
Het blijft moeilijk om van een afstand een oordeel te doen.

Geplaatst: 07 jul 2009 22:04
door DexterXL
Wat de garage tot nu toe gedaan heeft:
- 2x gasklephuis gereinigd, iig de laatste keer ingeleerd
- stappenmotor gereinigd
- div. pakkingen in het inlaattraject vervangen
Zelf heb ik 2x op 1400km een geconcentreerd injectiereiniger toegevoegd,
en daarna nog een set bougies, ook is er 1 bobine vervangen van cilinder 1
die het meeste stuk zou gaan volgens experts.
Dit alles leidde tot geen vooruitgang.

Motorsteunen zijn niet gecontroleerd, op problemcar gaven ze ook aan om de compressie
te testen, maar bij de 2 liter blokken gaat het niet zo eenvoudig :roll:

Geplaatst: 14 jul 2009 22:10
door mechanic
DexterXL schreef:Wat de garage tot nu toe gedaan heeft:
- 2x gasklephuis gereinigd, iig de laatste keer ingeleerd
- stappenmotor gereinigd
- div. pakkingen in het inlaattraject vervangen
Zelf heb ik 2x op 1400km een geconcentreerd injectiereiniger toegevoegd,
en daarna nog een set bougies, ook is er 1 bobine vervangen van cilinder 1
die het meeste stuk zou gaan volgens experts.
Dit alles leidde tot geen vooruitgang.

Motorsteunen zijn niet gecontroleerd, op problemcar gaven ze ook aan om de compressie
te testen, maar bij de 2 liter blokken gaat het niet zo eenvoudig :roll:
Hmm, je gasklep is dus eigenlijk uitgesloten. Waren de inlaat pakkingen ook echt lek, of is dit uit voorzorg gedaan.
Dat de bobine van cilinder 1 het meest kapot gaat is echt klinklare onzin. Ze gaan allemaal kapot, afhankelijk van bouwjaar van de bobine. Cilinder 3 b.w.v.s net zo vaak als cilinder 1.
Laat ze eens het rv wielkuip losnemen, als hierachter bruine aanslag zit, kun je er donder op zeggen dat je bovenste motorsteun lekt. Compressie meten gaat bij een 2.0 16v net zo eenvoudig als bij een 1.6 16v hoor. Je moet er alleen een flexibel verloopstukje voor hebben. Dat zit eigenlijk in elke universele compressiemeter kit.

Geplaatst: 14 jul 2009 22:48
door DexterXL
De uitleg van de bobine van cilinder 1 was:
recht boven deze bobine zit het schroefje van de parafaanplaat, als deze gedemonteerd word dient hier
eigenlijks een klein beetje kit geplaatst te worden, dit word dan vaak vergeten waardoor regenwater er
langs kan druppelen, en dus recht in de schacht van het bougiegat van cilinder 1 kan, wat weer doorslag kan geven
op de bobine met defect raken als gevolg.
Na de vakantie gaat de garage er weer mee verder, ik zal ze de mogenlijkheden op een briefje geven, kunnen ze
zelf gaan uitmaken wat de oorzaak is :wink:

Geplaatst: 15 jul 2009 16:59
door mechanic
Bij dat schroefje zit een plastic ringetje ( nja, redelijk groot revetje ) en als je die terugmonteerd kan er geen water door lekken. Beunhazen vergeten dat ding nog wel is. Maar zelfs dan mag het niet uitmaken, gezien er om je bobines een rubberen afdichtring zit die water moet tegenhouden.
Succes