Pagina 1 van 1

Sissend/blazend geluid bij hoge toeren

Geplaatst: 19 jan 2010 17:14
door RichTrip
Onze wagen loopt tot nu toe geweldig, maar er treedt een raar verschijnsel op bij het doortrekken in de hoge toeren. Als je boven de ongeveer 5000 toeren komt, dan hoor je vanachter het dashboard (al ligt de motorruimte meer voor de hand) een soort sissend geluid. Het lijkt wel of er een overdrukventiel of iets dergelijks open gaat. Schakel je naar een hogere versnelling, dan is het geluid meteen weg, totdat je weer doortrekt in deze versnelling. Aan de prestaties ligt het niet en de motor houdt ook niet in, maar het is wel een raar geluid.

Ik weet dat het natuurlijk moeilijk is om een geluid te kunnen omschrijven, maar wie zou een idee kunnen hebben waar het aan kan liggen? Heeft het misschien iets te maken met de LPG installatie? Heb er nog niet aan gedacht het te testen als hij op benzine loopt. Of misschien is het helemaal geen probleem en is het een normaal verschijnsel. Want ik heb verder geen klachten over de motor.

Geplaatst: 19 jan 2010 17:21
door WillemS
Als deze wagen een zgn. EGR-klep heeft kan het deze zijn. Die dient eigenlijk vrij geruisloos te werken.

Geplaatst: 21 jan 2010 21:08
door RichTrip
Zat gisteren weer even kort in de Scenic, maar met 5000 toeren zit ie al bijna aan zijn maximum (rood is rond de 6000 toeren). Het toerental waarbij het geluid optreedt zal dus ergens beginnen rond de 4500 toeren.
Vanwege de korte rit dus niet kunnen proberen of het probleem zich ook voor doet op benzine.

Geplaatst: 21 jan 2010 21:55
door Verwijderde gebruiker 25
dus met koude motor trek je hem al zo hoog in de toeren?

help me herinneren dat ik nooit een auto van jou koop....

Geplaatst: 21 jan 2010 22:01
door RichTrip
Ik gaf juist aan dat ik het niet op benzine heb kunnen proberen vanwege de korte koude rit. Maar ik gaf in de probleembeschrijving 5000 toeren aan, vanuit mijn geheugen. Maar dat blijkt dus al richting het rode toeren gebied te gaan. Dus vandaar dat ik aangeef dat het probleem zich waarschijnlijk al eerder voordoet (4500 toeren), uiteraard met een warme motor.....

Geplaatst: 21 jan 2010 22:08
door Verwijderde gebruiker 25
Ok, ik dacht al ;)

Geplaatst: 04 feb 2010 07:52
door RichTrip
Even een kleine update:

Het geluid ontstaat precies bij 4000 toeren, zowel op gas als op benzine. Als ik (bij wijze van test) even doortrek richting de 5000 toeren en dan het gas loslaat, dan blijft het geluid aanwezig, precies totdat het toerental de grens van 4000 toeren passeert, daaronder is het weg.
Doordat ik er weer even de aandacht voor had, blijft het sterke vermoeden bestaan dat het geluid vanonder het dashboard vandaan komt en niet uit de motorruimte.
Misschien een vermoeden: zou het geluid ook kunnen worden veroorzaakt door de airco leidingen?

Geplaatst: 04 feb 2010 08:59
door WillemS
Ja, dat is heel goed mogelijk!
Overigens de meeste automobilisten denken dat hun motor warm is als de koelvloeistof temperatuur op "warm"staat, maar een veel juistere maat is de olie temperatuur, pas als die op 80 graden staat is je motor warm, en dat duurt veel langer. Maar, ja, tegenwoordig heeft iedereen haast, hè.

Geplaatst: 04 feb 2010 09:29
door Socrates
WillemS schreef:Ja, dat is heel goed mogelijk!
Maar een veel juistere maat is de olie temperatuur, pas als die op 80 graden staat is je motor warm, en dat duurt veel langer. Maar, ja, tegenwoordig heeft iedereen haast, hè.
Niet alleen heeft iedereen haast, maar niemand heeft meer een olietemperatuurmeter.
De laatste die ik me kan herinneren was m'n Alfa 155 van 10 jaar geleden. Daarna heb ik geen auto meer met zo'n meter gehad. Recent kan ik me ook alleen de Citroen C5 (vorig model) herinneren die dat had.
Verder zie je steeds meer bij de kleinere auto's dat zelfs de watertemperatuur meter verdwijnt.

Geplaatst: 04 feb 2010 12:35
door WillemS
Ja, klopt bij de oudere alfa's stond het zelfs nog in het instruktie boekje.
Heb vroeger nog eens een Fiat 1500C gehad die had zelfs nog handgas, om de wagen bij 1500 tpm warm te laten lopen.
Maar als je nu de eerste 25 km. je motor licht belast dan is de olie wel redelijk op temp. mvg. WillemS

Geplaatst: 04 feb 2010 13:11
door RichTrip
In mijn leaseauto, een VW Golf VI, zit een olietemperatuurmeter in de boordcomputer.
Maar heren, ga er maar vanuit dat ik de test heb gedaan terwijl de motor lekker op temperatuur was. Ik hoop er namelijk nog wat jaartjes mee door te kunnen rijden :wink:

Geplaatst: 04 feb 2010 16:47
door Rossy
Ik zie dat de drukklep van de carterontluchting nog niet is genoemd als mogelijke oorzaak.
Dat is het ronde geval in de leiding van de caterontluchting.
Die wil nog wel eens defect raken met het genoemde geluid als gevolg.

Antonio.

Geplaatst: 04 feb 2010 17:00
door RichTrip
Antonio, dat is het probleem welke in dit topic wordt beschreven:

viewtopic.php?t=4332

En ja, daar heeft mijn auto ook last van. Maar het betreffende geluid van de carterontluchting komt totaal niet overeen met het sissende geluid boven de 4000 toeren. Of zie jij hierin toch een verband?