Pagina 1 van 1

scenic 1.5 dci 100pk "inspuiting controleren"

Geplaatst: 20 feb 2010 13:50
door manne
Ook wij hebben een scenic 1.5 dci 100pk. die regelmatig de mededeling geeft "Inspuiting Controleren" die samen met het lampje "Service" gaat brand.

De loopt onrustig, kan de snelheid NIET vasthouden, op een autoweg niet kunnen inhalen en 80 km/h achter een vrachtwagen de snelheid loopt terug gaspedaal intrappen reageert de auto niet op, gaspedaal los even wachten en dat pas kon je weer gaan versnellen. Een onrustinge cruisecontrol snelheid varieerde wel met 10 km/h meer en minder dal de vast gestelde snelheid. Regelmatig een blauwe walm uit de uitlaat. De turbo begint pas te werken tegen de 3000 tpm. Soms wint een brommer een stoplicht sprint.

Na diverse keren de computer uit te hebben gelezen met o.a. de volgende storingen: defecte gloeibougie's, Inlaat druk, Turbo druk, Turbo regelklep.
Zijn de volgende reparaties zijn al uitgevoerd.
- 2 defecte gloeibougies vervangen.
- Reinigen van de EGR-klep d.m.v. brandstof toevoeging (forte).
- Koel sensor vervangen (gaf kortsluiting).
- Turbodruksensor vervangen.
- De EGR-klep, inlaatspruitstuk (gedemonteerd) en turbo gereinigd.

Na dat de laatste keer dat de egr-klep, inlaatspruitstuk en turbo is gereinigd, loop de auto veel lekkerder en rustiger. Kan de snelheid vast houden. Kan met een gerust hart weer stoplicht sprintjes doen (uiteraard als de motor lekker warm is). Echt een heerlijke auto!

Toch krijgen we nu weer de melding "inspuiting controleren" + lampje "service" de motor is volledig warm. deze melding komt in beeld wanneer we door accelereren en een snelheid hebben van 95 - 105 km/h in de 4e versnelling. De auto houdt even een klein beetje in (1 of 2 seconden). Maar zoals de problemen die hierboven staan hebben we nu niet meer.

Heeft er iemand een idee wat ik de garage houder mee kan geven om naar te kijken of is dit een laatste stuiptrekking?


de storingscodes zijn:

Storingcode : omschrijving
P0033 : Turbo regelklep
DF017 : ?? Voorwerwarming ???
023550 : onbekend

Geplaatst: 20 feb 2010 19:18
door WillemS
Je vertelt er niet bij hoeveel km's de wagen heeft gereden, bouwjaar, en hoe de wagen gebruikt wordt. Ik wacht even af voor ik je advies/kommentaar geef.

Geplaatst: 21 feb 2010 11:46
door manne
De auto is van aug 2004
heeft 111000 km gelopen wij rijden gemiddeld 25000km per jaar
wordt voornamelijk gebruikt voor woonwerk verkeer (autoweg) en familie bezoek(snelweg)

Geplaatst: 21 feb 2010 17:49
door WillemS
De Turbo Bypassklep regeling werkt niet korrekt.
Het kan een elektrisch probleem zijn (aansturing) maar w.s. is de bediening van de Waste-gate(bypaasklep) stroef/vast, of slecht gangbaar.
SUC6

Geplaatst: 21 feb 2010 22:54
door manne
WillemS schreef:maar w.s. is de bediening van de Waste-gate(bypaasklep) stroef/vast, of slecht gangbaar.
Waar moet ik dan aan denken is dit gangbaar te maken (reiniging) of zou dit dan moeten worden vervangen is dit dan ééngeheel met de turbo of is het een los onderdeel.

Geplaatst: 22 feb 2010 13:57
door WillemS
Zou dit door de garage laten doen, want hij dient ook afgesteld te worden (op de juiste druk) nadien.

Re: scenic 1.5 dci 100pk "inspuiting controleren"

Geplaatst: 11 aug 2010 18:50
door ghoek
Hallo Manne,

Heb je nog wat laatste informatie? Ik heb een 2005 scenic 1.9 dci net aangeschaft... zelfde melding... Kwam op vakantie voor het eerst. Gebrek aan vermogen, vooral in de lage toeren. Motor haalt nier meer dan 3000 toeren... Soms (zware belasting) ook hevige rookpluimen... ik hoop dan maar dat dat onverbrande diesel is. Wanneer de motor weer wordt opgestart is de melding even weg en reageert het ding een tijdje weer redelijk (kan meekomen in het verkeer). Maar na enige tijd redelijk belast rijden (snelweg) begint het probleem weer en komt die melding ook weer terug.
Ik ben nu bang dat ik met een kat in de zak zit.. ben erg nieuwsgierig of dit oplosbaar is via de wastegate en (vooral) hoe ingrijpend (lees: duur) die reparatie is.
Alvast bedankt voor de info!

groet, Gijs

Re: scenic 1.5 dci 100pk "inspuiting controleren"

Geplaatst: 23 aug 2010 13:55
door wvdperk
Hallo Gijs,

Klinkt als een probleem dat mijn collega (Scenic 1.9 Diesel) ook heeft gehad. Probleem kwam uitsluitend voor in het buitenland met zware belasting (caravan achter de auto).
Collega heeft uiteindelijk een Renault garage in Frankrijk bezocht die aangaf dat dit probleem met de samenstelling van de brandstof had te maken.

Werkt je auto wel goed in Nederland met zware belasting?

Groet,
Wim

Re: scenic 1.5 dci 101pk "inspuiting controleren"

Geplaatst: 26 aug 2010 19:45
door JoDa66
Wellicht voegt dit nog een inzicht toe op deze vraagstelling.

Zojuist in France op vakantie geweest: 2 gezinnen met elk een vrijwel gelijke Scenic 2004 met 1.5dci 101 pk motor (geen toeval, Scenic-fans).
Probleem met de ene: bij (vol)gas intrappen geeft de motor geen vermogen meer en geeft het display de melding zoals hierboven.
De motor rookt/roet wel meer dan normaal, zo op het oog (geen witte rook :-) ).

Waar NL garage al met EGR controle, turbodrukmetingen, wastegates etc is bezig geweest maar zonder resultaat, is de Franse dealer in Grenoble heel duidelijk: de turbolager is 'verwijd' dus deze loopt bij normale belasting nog wel keurig in het gelid / zeg maar loodrecht in zijn lagering, maar bij meer/volbelasting wordt het turbowiel in het lager 'schuingedrukt'; krijgt een afwijking die voor storing zorgt.
Een slijtagepunt, hoewel het voor dit type motor een bekend punt is: iets (KKK turbo geloof ik) dat zich zelfs al bij 60.000km kan voordoen.

De offerte bij de dealer: 2.600 euro voor - inderdaad - complete vervanging van de turbo en belangrijke onderdelen. Reden genoeg om in NL naar garagisten te zoeken die dit voor minder hoge prijzen kunnen doen: een ruilmotor kun je zelfs voor 1600-1700 vinden (ex inbouw).

(Info: er is geheel normaal met de auto te rijden, maar als je in noodsituaties vol vermogen nodig zou hebben, dan geeft de motor helaas niet thuis).


Mijn wagen (de 2e 1.5 dci) gaf juli09 tijdens mijn proefrit ook deze melding mbt inspuiting. In de afleveringsbeurt is toen de EGR klep vervangen, bij een renault specialist in Uden zo blijkt uit de papieren. En: mijn turbo heeft een zeer vrolijk fluitje: iets dat ik zeker niet met een probleem associeer want het motortje doet zo al 30dkm haar werk.

Succes allen!