Pagina 1 van 1
2 ltr. motor Scenic 2 slaat af en start niet meer.
Geplaatst: 09 mei 2010 16:59
door mc_harley
Ik heb een Scenic met een 2 ltr motor uit 2004. Vorig jaar distributieriem laten vervangen door de Renault dealer. Nog geen jaar later (april 2010) slaat de motor voor een stoplicht af en wilt niet meer starten. Naar de dealer afgesleept voor een oorzaak onderzoek. Het bleek dat van het nokkenastandwiel de opstaande rand, die de riem op de plaats moet houden, afgebroken was en tussen de tandwielen was gekomen. Resultaat 16 kromme kleppen en geen garantie want het tandwiel wordt in de regel niet preventief vervangen met een nieuwe distributieriem. Auto weggehaald en elders laten repareren. Totale kosten nieuw distributie set met nieuwe tandwielen en nieuwe waterpomp en nieuwe accu 2000 euro.
Alles werkte toen goed tot voor enkele dagen nog geen honderd meter van huis tijdens het rijden de motor spontaan afsloeg en soms gestart kon worden maar direct weer afsloeg. Op het dashboard verschenen alle soorten foutmeldingen die je maar kunt bedenken. Na enkele start pogingen startte die ook niet meer. Opgesleept en met een starthulp gestart, tijdje stationair laten lopen en daarna weer de weg op gegaan omdat er geen foutmeldingen meer waren en ook niet uit te lezen. Heb nog een keer boodschappen gedaan zonder problemen maar de tweede keer weer hetzelfde probleem op de terug weg, niet meer te starten en alles foutmeldingen op het dashboard. We denken zelf dat de accu misschien geen spanning houdt maar misschien weten jullie iets meer.
Ik zou jullie tips op prijs stellen omdat ik niet weet waar te beginnen met zoeken. We gaan nu eerst de accu eens vol laden misschien dat de nieuwe accu toch problemen heeft.
Geplaatst: 09 mei 2010 17:10
door WillemS
Het lijkt erop dat het nokkenastandwiel van tijd af is(niet goed vastgezet). Ga terug naar de laatste garage die de rep. heeft uitgevoerd, en laat het nameten. SUC6
2 ltr. motor Scenic 2 slaat af en start niet meer.
Geplaatst: 10 mei 2010 09:05
door mc_harley
Het lijkt me sterk WillemS omdat de auto weer start en loopt als je er een starthulp op aansluit.
Geplaatst: 10 mei 2010 10:24
door WillemS
Als ik je verhaal nog eens lees zou het idd kunnen zijn dat de stroomvoorziening het laat afweten, maar je schreef dat er een nwe accu is geplaatst? Dan zou het de dynamo kunnen zijn, meet de laadstrrom eens. SUC6
2 ltr. motor Scenic 2 slaat af en start niet meer.
Geplaatst: 10 mei 2010 10:30
door mc_harley
Hallo WillemS,
Ik kreeg net nieuws van de garage. Het blijkt dat de nieuwe geplaatste accu stuk was. Accu is nu vervangen. Alleen nog even afwachten of deze nieuwe niet ook stuk is. haha.
Bedankt voor je aandacht en tips.
Groet
Harry
Geplaatst: 10 mei 2010 13:03
door WillemS
Nwe defekte accu komt zeer zelden voor. Maar het kan zijn dat bij transport de accu ergens tegenaan is gestoten waardoor een cel defekt, en dan heb je nog maar 10volt over, en bij 9 volt doet de ECU niet meer mee. Gelukkig heb je garantie

2 ltr. motor Scenic 2 slaat af en start niet meer. vervolg 2
Geplaatst: 23 mei 2010 15:39
door mc_harley
Het probleem gaat door. Na 1 week 2e nieuwe accu, foutmeldingen niet meer starten en maar weer opslepen. Nieuwe accu en alles weer in orde starten gaat direct, geen foutmeldingen meer. Laadstroom gemeten 14,4V.
Gisteren (weer na ongeveer 1 week) zelfde probleem doorgemeten, accu nog maar 51% geladen. Nieuwe accu erin
starten en lopen. Alleen deze keer begonnen de problemen reeds na 1 dag. Op weg na huis slaat de motor onder het rijden op de snelweg af met foutmeldingen en ik kon nog niet een afrit nemen en uit laten lopen. Even na stilstand gestart en hij slaat weer aan. Na een paar kilometer slaat de motor weer af en startte zelfs weer toen die uitliep. Nog geen kilometer verder motor slaat weer af en startte ook niet meer. We gaan nu in ieder geval de dynamo vervangen maar mijn vraag aan jullie is, kennen jullie een dergelijk geval of zijn er tips?
Geplaatst: 23 mei 2010 16:37
door mechanic
Bij het controleren van het laadsysteem is het niet voldoende de laadspanning over de accu te meten, ook dient de laadstroom gecontroleerd te worden. Met ingeschakelde verbruikers zal die rond de 90A moeten liggen. Als die te laag is wordt de accu niet goed bijgeladen waardoor die leegraakt en diverse storingen kan veroorzaken.
De reparatie van de vorige keer is een nette prijs voor een koprevisie, nieuwe tandwielen en distributie+waterpomp!
Voordat je overgaat tot het vervangen van de dynamo eerst even de laadstroom meten dus! Eventueel de dynamo demonteren en reviseren, scheelt vaak ruim 50% van de prijs van een nieuwe, en je krijgt evengoed garantie.
Laadspanning is de door jou gemeten 14.4V over de accu
Laadstroom is het aantal amperes wat de dynamo levert, te meten met een ampère tang over de plus/minkabel.
Geplaatst: 23 mei 2010 17:35
door mc_harley
Dank je Mechanic voor je inbreng. Ik repareer niet zelf maar mijn zwager die automonteur is, is daar mee bezig en zal hem dit doorgeven.
Ik houd je op de hoogte.
Harry
Geplaatst: 23 mei 2010 19:45
door Hema
Als je stilvalt door een niet werkende dynamo is het bijna niet mogelijk dat je de auto kort daarna weer op eigen kracht kunt starten. Dus in deze lijkt me de dynamo niet de schuldige.
Vanuit je beschrijving zou ik me concentreren op de BDP sensor.
Geplaatst: 24 mei 2010 09:59
door mc_harley
Hallo Hema,
Ik wil niet tegenspreken maar de auto heeft geen startproblemen. Als ik de accu er uit neem een wissel voor een volle start die weer direct. Onder startprobleem versta ik dat de dtsrtmotor de motor ronddraait maar deze laatste om een of andere reden weigert aan te springen. Ik denk dat ik de laatste accu zuiver heb leeg gereden zonder bijlading door de dynamo. Kan het zijn dat de dynamo soms wel en soms niet bijlaadt. Slechte koolborstels of zo?
Ik denk dat een vuile sensor ook nog vuil is als ik de accu wissel.
Groet
Haarry
Geplaatst: 24 mei 2010 10:28
door mechanic
Dat er wellicht meer dan 1 probleem in de auto zit is goed mogelijk, maar je zult ze 1 voor 1 moeten doen.
Een bdp sensor die hapert kan goed de oorzaak zijn, dit is te controleren met uitleesapparatuur.
Geplaatst: 24 mei 2010 12:44
door Hema
Maar om de startmotor te laten ronddraaien heb je toch een gevulde accu nodig. Dat is wat de set accu / startmotor moeten doen. Het niet aanslaan zou nog kunnen komen omdat de accu/startmotor geen voldoende start-toerental kunnen maken, maar dat zou eenvoudig te meten moeten zijn. Voor die wel en niet werkende zou ik een voltmeter meenemen tijdens een rit.
Geplaatst: 25 mei 2010 23:52
door de mon
Zit er nog water in telkens ge de batt wisselt.Als de dynamo te hoog in Volt oploopt zal de batt dit afremmen.Hebt ge toevallig niet regelmatig een lamp stuk.Zit er toevallig niet zo 'n elektro-hydraulische stuurbekrachtiging in omdat er gesproken wordt over een dynamo van 90 Ampere.Een ampere-tang en een voltmeter zou het een en ander kunnen uitsluiten.
Geplaatst: 27 mei 2010 09:19
door mc_harley
Het uitlees apparaat geeft helemaal geen fouten aan. Alleen op het moment van motor uitval blijft die foutmeldingen geven op het display totdat dat helemaal uitvalt. Starten kan dan niet omdat er geen spanning meer is. Nieuwe accu erin en alle fout meldingen zijn verdwenen en de motor start weer gewoon met 1 omwenteling.
Ja, hij heeft elektrisch hydraulische stuurbekrachtiging en nee er gaan geen lampen stuk Er zijn reeds 3 nieuwe accu's in gekomen nieuw gevuld met zuur. De eerste 2 hielden de Renault 1 week aan het rijden en de laatste maar 1 dag.
Op dit moment test ik weer of die blijft rijden. Mijn zwager wilde de dynamo uitbouwen en zag toen dat aan de onderkant een kabelstekker los zat met meerdere aansluitingen. Hij is geen Renault specialist en kon niet direct zeggen welke kabels hierop aangesloten waren. Er zat wel een dikkere pluskabel bij. Nu willen we eerst even afwachten of dat de veroorzaker was. Mocht dat zo zijn laat ik nog even uitzoeken welke kabel het is. Hij rijdt nu weer 2 dagen. (vingertjes X)
Ik zal jullie op de hoogte blijven houden.
Harry
Geplaatst: 29 mei 2010 08:34
door DexterXL
Een dikke kabel kan heel goed van je dynamo zijn, als die los zit kan die idd de ene keer wel bijladen en de
andere keer niet, en tsjaa, kabels horen nu eenmaal vast te zitten

Geplaatst: 29 mei 2010 10:30
door mc_harley
Misschien ben ik te vroeg met conclusies trekken. Ik heb vrijdag omdat ik toch moest uitproberen 2 redelijk grote ritten achter elkaar gemaakt van zo'n 250 km (met aanhangwagen, (dubbelasser) geen enkel probleem onderweg gehad. Hij reed als ik van hem gewend was. Ik had nu meer gereden dan in de weken dat hij uitviel. Nu trok die goed door ook met de cruise controll.
Ik ben blij dat hij zo goed reed want dadelijk moet de caravan van 1300kg er achter. Ik heb nog niet uitgezocht welke kabel of waar die zit.