Pagina 1 van 1

ratel na koudestart

Geplaatst: 03 dec 2010 11:54
door robvanh
hallo ik heb een probleempje met mijn scenic .als ik de auto s,morgens start loop hij 10 sec normaal daarna zit er een schurend geluid in na ongeveer 10/a 20 sec loop hij weer normaal doet hij alleen als hij koud is veders loop hij goed trekt goed houd niet in iemand een idee wat dat zou kunnen zijn . alvast bedank voor jullie reacties. groeten rob van huizen :cry2:

Re: ratel na koudestart

Geplaatst: 03 dec 2010 14:02
door BramvT
Vertel er ook even bij of je een benzine of diesel hebt....en welk type, zodat de technici hier je wat beter kunnen helpen.

Of neem even de moeite om je onderschrift in te vullen, zoals bij mij hieronder. :think:

Re: ratel na koudestart

Geplaatst: 03 dec 2010 14:55
door robvanh
sorry het is een 1.5 dci uit 2004 60 kw 80 pk met 229000 km op de klok gr rob

Re: ratel na koudestart

Geplaatst: 08 dec 2010 00:01
door BramvT
robvanh schreef:sorry het is een 1.5 dci uit 2004 60 kw 80 pk met 229000 km op de klok gr rob
Kan het niet je Multiriem zijn, die de Dynamo e.d. aandrijft ?
Die willen nog weleens dat soort geluid maken (meestal is dat meer een soort *krijsen*)....staat die strak genoeg of is hij bijna versleten ?

Re: ratel na koudestart

Geplaatst: 13 dec 2010 20:07
door mechanic
Multiriem heeft een automatische spanner dus die staat eigenlijk altijd strak genoeg. Dynamo poulie zou kunnen maar dan zou het geluid altijd aanwezig moeten zijn.
Denk eerder aan een verstuiver,vuil in het brandstofsysteem. Echter moeilijk om zonder geluid een diagnose te doen.

Re: ratel na koudestart

Geplaatst: 14 dec 2010 19:12
door jean-pie
Ik heb ook zo iets gehad bij mijn vorige auto en bij ons was het de airco pomp want die slaat zeg maar ook na een sec. of 10 aan (ECC) na de start , het begon bij ons ook met een iritant zacht schrapend geluid (Paar seconden) , net of er een lager droog liep maar nergens iets kunnen vinden , ook niet bij dealer .
Toen op de zomervakantie naar zuid frankrijk en naar 1100 km toen de airco aan sloeg toen deed hij het weer , dus toen wist ik waar het vandaan kwam .( Je hoorde het eigenlijk alleen buiten de auto en niet in de auto of je moest zeer goed luisteren )
Terug in nederland naar de dealer en toen deed hij het eerst niet en toen ze hem buiten wilden rijden had hij het weer en toen klonk het geluid al harder .
Je zag de poelie waar de riem over liep gewoon slingeren als de airco aan sloeg en als de airco weer uit sprong liep hij gewoon netjes omdat er dan geen kracht op stond .
Dus er werd me verteld in het beste geval is alleen de koppeling van de airco kapot en het slechtste geval moest de complete airco pomp vervangen worden .
Dus bij mij had de as van de poelie zeg maar de binnenkant van de aircopomp / koppeling zo beschadigd door het slingeren dat dus alles vernieuwd moest worden , was een leuk prijskaartje dus ik hoop niet dat het zo iets is .
Want het moest voledig afgetapt worden zeg maar dan alles demonteren , nieuwe er op alles opnieuw afpersen en de arbeid .