Pagina 1 van 1

Bobine probleem Scenic 2.0 van 2001

Geplaatst: 18 jan 2011 21:58
door Snelle Marjan
Vandaag wilde de Scenic bijna geen toeren meer maken en alleen maar stotteren. Volgens de ANWB was de rechter bobine (als je voor de auto staat) gesneuveld. Snel een nieuwe gehaald van Beru en ik dacht dat ze daarna mooi liep tot ik snelheid ging maken en daar begon het inhouden en stotteren weer. Weer een bobine gesneuveld?? Is dit bij de Renaultgarage makkelijk uit te lezen of kan ik zelf testen welke kapot is??? Kom liever niet bij de Renaultgarage, duur en echt handig zijn ze niet.

Re: Bobine probleem Scenic 2.0 van 2001

Geplaatst: 19 jan 2011 08:47
door UCH
Ja moet ze alle 4 losmaken, daarna motor starten en dan één vooréén losmaken , de bobine die niet knettert is defect.
Beter is om ze alle 4 te vervangen voor valeo's die gaan wat langer mee.
Als je in de buurt woont kan ik daarna de fout wel wissen

Re: Bobine probleem Scenic 2.0 van 2001

Geplaatst: 19 jan 2011 10:23
door WillemS
Bij de garage hebben ze bakken vol met defekte bobine's(Sagem). In het begin werden ze nog onder garantie vervangen.
Denk erom dat je een heel klein beetje speciaal siliconenvet gebruikt onderaan de bobine. Dit houdt hem langer heel en vergemakkelijkt het demonteren. Dacht dat Renault nu alleen nog Denso bobine's voorschrijft, informeer maar eens bij de Renault garage.
SUC6

Re: Bobine probleem Scenic 2.0 van 2001

Geplaatst: 22 jan 2011 20:26
door Snelle Marjan
Heb 2 bobines vervangen door bobines van Beru en 4 nieuwe bougies, was vocht bijgekomen en er zaten witte korsten op. De originele waren van Denso en 2 stuks dus vervangen door Beru's, stuk goedkoper bij de automaterialenhandel.
PS. Renault verkoopt nu dezelfde Beru's!! Alleen kosten ze dan bijna 80 euries!!! Binnenkort nog de andere 2 vervangen en de laatste 2 oude achter de hand houden.

Re: Bobine probleem Scenic 2.0 van 2001

Geplaatst: 28 jan 2011 21:29
door mechanic
Hoezo zouden ze bij een dealer niet handig zijn :? Dat is natuurlijk een beetje krom, gezien ze daar juist alles van het merk afweten... Een beetje hetzelfde als een bakker die niks van brood afweet..

Maargoed, de onderdelenzaak verkoopt niet dezelfde bobines als de dealer. Echter op beide zit gewoon 1jaar garantie dus als deze sneuvelt kost het niks. De aftermarket bobines kosten 22e!

Re: Bobine probleem Scenic 2.0 van 2001

Geplaatst: 31 jan 2011 11:53
door Rojo69
UCH schreef:Ja moet ze alle 4 losmaken, daarna motor starten en dan één vooréén losmaken , de bobine die niet knettert is defect.
Beter is om ze alle 4 te vervangen voor valeo's die gaan wat langer mee.
Als je in de buurt woont kan ik daarna de fout wel wissen
Ik hoop dat je weet wat je doet als je dit uitvoerd.
Bobine's geven tegenwoordig een hardere klap dan vroeger.:shock: :shock:

Re: Bobine probleem Scenic 2.0 van 2001

Geplaatst: 31 jan 2011 22:24
door mechanic
Deze bobines kun je met lopende motor prima een klein stukje omhoog lichten voor controle.

Re: Bobine probleem Scenic 2.0 van 2001

Geplaatst: 01 feb 2011 17:42
door Rojo69
mechanic schreef:Deze bobines kun je met lopende motor prima een klein stukje omhoog lichten voor controle.
Het blijft een verassing of je een optater krijgt :cry: :cry: :cry:
Soms heb je ook geen keus......

Re: Bobine probleem Scenic 2.0 van 2001

Geplaatst: 01 feb 2011 17:47
door mechanic
Je kan de bobines gewoon vastpakken aan het stekkertje, daar zal deze nooit een grote spanning afgeven.
Iemand die er weinig verstand van heeft zou ik zoiezo adviseren er niet aan te komen..

Re: Bobine probleem Scenic 2.0 van 2001

Geplaatst: 01 feb 2011 19:09
door Rojo69
Het is wel een leuk gezicht, iemand een meter hoog te zien springen........ :lol: :lol:
En dan als ie met z'n hoofd onder de motorkap is....... :lol: :lol:
Zal denk ik licht gaan geven in het donker...... :lol: :lol:

Re: Bobine probleem Scenic 2.0 van 2001

Geplaatst: 01 feb 2011 19:28
door mechanic
Een band oppompen kan ook al gevaarlijk zijn, stel dat deze uit elkaar klapt door een productiefout oid :!:
De garage kan ook mbv uitleesapparatuur foutcodes uitlezen en aan de hand hiervan zien welke cilinder gemiste verbranding heeft. Maar een matige bobine die af en toe overslaat kun je hiermee niet zien. En vervelend is dat een klant snel na de reparatie terugkomt met dezelfde klacht en blijkt dat er weer eentje stuk is.
Daarom alle 4 controleren zoals al eerder beschreven.

Re: Bobine probleem Scenic 2.0 van 2001

Geplaatst: 01 feb 2011 20:06
door Rojo69
Wij noemen dat op onze afdeling de "woestijn methode"
Methode die je omschrijft is dan de 1nige methode, een beetje basic maar werkt wel.

Re: Bobine probleem Scenic 2.0 van 2001

Geplaatst: 02 feb 2011 00:11
door mechanic
Kortom, gewoon de bobines een klein stukje omhoog halen.
Hoop gedoe om zo'n simpele manier. :?