Pagina 1 van 1

Brandstof E10 in duistaland

Geplaatst: 25 feb 2011 14:17
door Arno J
Wij gaan binnenkort op wintersport in Oostenrijk en nu kom ik regelmatg de brandstof E10 tegen als ik me verdiep in de brandstofprijzen in Duitsland.

Nu rijdt ik zelf een Grand Scenic 1.6 16V uit 2005. Kan iemand mij vertellen of deze brandstof kwaad kan voor deze auto of dat ik gewoon de Super 95 moet blijven tanken.

Hoor het graag.
Arno

Re: Brandstof E10 in duistaland

Geplaatst: 25 feb 2011 15:29
door veryanonymous
Kijk ook eens op dit topic:
viewtopic.php?f=169&t=8361

Daar staan wat ervaringen en een linkje naar welke Renaults geschikt zijn.

Re: Brandstof E10 in duistaland

Geplaatst: 25 feb 2011 16:16
door williams clio
De auto zal wel 1,5 tot 3 procent meer verbruiken op E10.
Dus het rijden wordt duurder, prijs van E10 ligt hoger en het verbruik stijgt. :(

Re: Brandstof E10 in duistaland

Geplaatst: 25 feb 2011 22:13
door WillemS
Vanaf 1 januari 2011 hebben we hier ook een bijmenging van 10% Bio-Ethanol in de Super 95. Dat was voorheen 5%.
Bepaalde Turbo motoren van Renault mogen er niet op rijden.
Bio-Ethanol trekt vocht aan, de verwachting is dan ook dat er meer corrosieproblemen zullen komen.
SUC6

Re: Brandstof E10 in duistaland

Geplaatst: 27 feb 2011 20:03
door Socrates
WillemS schreef:Vanaf 1 januari 2011 hebben we hier ook een bijmenging van 10% Bio-Ethanol in de Super 95. Dat was voorheen 5%.
Bepaalde Turbo motoren van Renault mogen er niet op rijden.
Bio-Ethanol trekt vocht aan, de verwachting is dan ook dat er meer corrosieproblemen zullen komen.
SUC6
Niet bij alle pompen. De Shell hier in de buurt heeft nog gewone Euro95. De eigenaar weet wel wat het is maar schenkt het nog niet. Mijn priveauto kan niet op E10 rijden, dus dan zou ik overal super moeten tanken.

Quote van Autoblog:

Vanaf januari 2011 mag E10 in Nederland aan de pomp verkocht worden als ‘benzine‘ met de toevoeging E10. Om automobilisten het verschil tussen Euro95 en E10 duidelijk te maken wordt er een uniforme sticker voor op de tankinstallatie ontwikkeld.

Re: Brandstof E10 in duistaland

Geplaatst: 28 feb 2011 10:00
door WillemS
He grote probleem met Bio-Ethanol is vochtopname in de brandstof, dit veroorzaakt o.a. corrosie verder kan door zacht worden van rubber ook lekkage ontstaan. Volg de lijst op www.jebentalsnelduurzaamopweg.nl
Bij twijfel Super98 tanken.

Re: Brandstof E10 in duistaland

Geplaatst: 11 mar 2011 15:01
door Arno J
Ben terug van de vakantie, heb maar bij 1 tankstation op weg naar Oostenrijk de E10 brandstof gezien. Heb voor de zekerheid toch maar gekozen voor de Super brandstof.

In ieder geval iedereen bedankt voor de informatie.

Re: Brandstof E10 in duistaland

Geplaatst: 11 mar 2011 17:09
door WillemS
Nog even een bijprodukt van de Bio in de brandstof. CELDOOD !!!
Was al langer bekend in Zuid-Amerika, nu ook hier bij onze eigen TNO.
Ben benieuwd wat de milieumensen hier mee gaan doen.
Lees mee: http://www.amt.nl/Nieuws/Biodiesel-mind ... schade.htm

Re: Brandstof E10 in duistaland

Geplaatst: 11 mar 2011 20:19
door CPTR
Het is alleen jammer dat je alleen het abstract kan lezen van deze publicatie. Daarin staat overigens niks over celdood c.q. apoptose, alleen over toxiciteit voor de cellen. Als iemand een abo heeft op dit tijdschrift, zou ik graag de materiaal&methode willen inzien hoe ze dit hebben gemeten.

Dit betreft dus onderzoek naar bio-diesel, dus niet E10!

Wat wel positief lijkt is dat er dus geen roetfilter meer nodig is indien er op biodiesel wordt gereden of puur bio olie.

Re: Brandstof E10 in duistaland

Geplaatst: 12 mar 2011 10:25
door WillemS
Heb je dan ook op TNO-onderzoek geklikt?
Overigens wordt op dit moment in Duitsland de E10 benzine aardig ge-boycot volgens de ADAC.

Re: Brandstof E10 in duistaland

Geplaatst: 12 mar 2011 13:27
door CPTR
Ja inderdaad Willem, het artikel van TNO "Toxicological characterization of diesel engine emissions using biodiesel and a closed soot filter".