Grand Scenic II: Handrem probleem na vervanging remschijven
Geplaatst: 31 okt 2013 16:52
Ik woon in Noorwegen, en vanwege de bloedprijzen hier doe ik veel sleutelwerk zelf.
Gisteren bij mijn Grand Scenic II (1.9 DCi) van 2005 de remschijven achter vervangen, vanwege de Noorse APK keuring. Bij meer dan 30% 'roest' moeten die vervangen worden - in Nederland zou het geen probleem zijn geweest. Begonnen met handrem vrij te zetten. Linker remklauw loshalen was geen probleem. Maar vlak na het loshalen van de remklauw rechtsachter hoor ik direct na verwijdering het voor sommige bekende 'betonboor' geluid alsof de box de handrem aan wil trekken... Vervanging van de remschijven loopt verder gesmeerd, (remcylinders keurig netjes ingedraaid, etc.). Maar...., Bij het starten van de auto, kort weer hetzelfde 'betonboor' geluid en geeft het dashboard de 'Handbrake fault' aan en licht het STOP lampje op. Nog een paar keer de remmen gecheckt, die werken perfect. Bij het uitzetten van de motor hoor ik het normale 'handrem trekt aan' geluid,maar de handrem gaat niet werkelijk vast, de auto kan vrij rollen. Dit duidt er voor mij op dat de box in ieder geval nog functioneert.
De gewone remmen werken goed, zij het zonder ABS, dat lampje is inmiddels ook gaan branden.
De volgende dag langs een Renaultdealer in de veronderstelling dat het een kwestie is van uitlezen, fouten wissen en resetten. Niet dus, volgens de dealer.
En nu dus waarom ik hier geen enkele dealer vertrouw: Dat grapje koste mij bijna 4 uur(!) omdat ze de middenconsole helemaal los moesten schroeven (werkelijk waar!) en ruim 500 Euro. Volgens de dealer moeten dus de remklauwen, remblokken en de stuurbox voor de handrem vervangen worden voor het 'zachte' prijsje van 2375 euro. Dat gaan we dus niet doen. Ik ga dan liever op en neer naar Nederland om het door èchte monteurs te laten doen, heb ik er ook nog een 'gratis' reisje bij.
Volgens de CLIP uitlezing zijn er de volgende fouten, vertaald uit het Zweeds:
Handremmotor:
DF043: interne electronische fout,
DF049: Aanhalen,
aanhaal waarden verschillend,
nominale aanhaalwaarde niet bereikt,
nominale vrijmakings waarde niet bereikt,
onvoldoende aanspan kracht.
DF037: multiplex transmissie ABS ontbreekt (of zoiets)
DF002: Linker sensor
Ik mocht er niet bij zijn in de Renault-garage, dus ik heb een donker bruin vermoeden dat ze alleen de foutmeldingen hebben genomen voor wat ze waren en helemaal niets hebben gewist of gereset.
Zijn er hier enkele door de wol geverfde mensen die mij meer inzicht in deze foutmeldingen kunnen geven en wat er wel/niet aan gedaan kan of moet worden.
Groet uit Noorwegen,
winfried
Gisteren bij mijn Grand Scenic II (1.9 DCi) van 2005 de remschijven achter vervangen, vanwege de Noorse APK keuring. Bij meer dan 30% 'roest' moeten die vervangen worden - in Nederland zou het geen probleem zijn geweest. Begonnen met handrem vrij te zetten. Linker remklauw loshalen was geen probleem. Maar vlak na het loshalen van de remklauw rechtsachter hoor ik direct na verwijdering het voor sommige bekende 'betonboor' geluid alsof de box de handrem aan wil trekken... Vervanging van de remschijven loopt verder gesmeerd, (remcylinders keurig netjes ingedraaid, etc.). Maar...., Bij het starten van de auto, kort weer hetzelfde 'betonboor' geluid en geeft het dashboard de 'Handbrake fault' aan en licht het STOP lampje op. Nog een paar keer de remmen gecheckt, die werken perfect. Bij het uitzetten van de motor hoor ik het normale 'handrem trekt aan' geluid,maar de handrem gaat niet werkelijk vast, de auto kan vrij rollen. Dit duidt er voor mij op dat de box in ieder geval nog functioneert.
De gewone remmen werken goed, zij het zonder ABS, dat lampje is inmiddels ook gaan branden.
De volgende dag langs een Renaultdealer in de veronderstelling dat het een kwestie is van uitlezen, fouten wissen en resetten. Niet dus, volgens de dealer.
En nu dus waarom ik hier geen enkele dealer vertrouw: Dat grapje koste mij bijna 4 uur(!) omdat ze de middenconsole helemaal los moesten schroeven (werkelijk waar!) en ruim 500 Euro. Volgens de dealer moeten dus de remklauwen, remblokken en de stuurbox voor de handrem vervangen worden voor het 'zachte' prijsje van 2375 euro. Dat gaan we dus niet doen. Ik ga dan liever op en neer naar Nederland om het door èchte monteurs te laten doen, heb ik er ook nog een 'gratis' reisje bij.
Volgens de CLIP uitlezing zijn er de volgende fouten, vertaald uit het Zweeds:
Handremmotor:
DF043: interne electronische fout,
DF049: Aanhalen,
aanhaal waarden verschillend,
nominale aanhaalwaarde niet bereikt,
nominale vrijmakings waarde niet bereikt,
onvoldoende aanspan kracht.
DF037: multiplex transmissie ABS ontbreekt (of zoiets)
DF002: Linker sensor
Ik mocht er niet bij zijn in de Renault-garage, dus ik heb een donker bruin vermoeden dat ze alleen de foutmeldingen hebben genomen voor wat ze waren en helemaal niets hebben gewist of gereset.
Zijn er hier enkele door de wol geverfde mensen die mij meer inzicht in deze foutmeldingen kunnen geven en wat er wel/niet aan gedaan kan of moet worden.
Groet uit Noorwegen,
winfried