Scenic II - trillend interieur bij 120-130km/u
Geplaatst: 17 jun 2015 01:55
Ik heb nu sinds een maand mijn eerste Renault, een mooi Scenic II uit 2008 met 1.5DCI 106pk en ongeveer 85.000km op de teller. Heel complete wagen.
Vorige week een week naar Frankrijk geweest en iets blijkt nu toch op te vallen na bijna 2000km op grote wegen. Op de autosnelweg trilt het interieur namelijk. Zowel in 5 als in 6de versnelling en ongeveer bij 120-130km/u. Bandenmaat is 17" 215 50. Iets groter dan standaard dus - maar dit zou geen probleem moeten zijn.
Het stuur trilt licht en als er niemand naast mij zit, zie ik de passagiersstoel bijna 5cm naar voor & achter trillen. De linkerspiegel zit niet helemaal vast - de verkoper zou dit deze week nog herstellen - en die trilt dus ook mee als ik naar buiten kijk.
Uiteraard heb ik al wat opzoekwerk gedaan en de meest voor de hand liggende oorzaak zou de balans van de velgen zijn. Ik heb bij thuiskomst direct de twee velgen vooraan gewisseld met de achterste twee velgen om dit uit te sluiten of vast te stellen. Helaas blijft de trilling helemaal gelijk. Een betaalbare oplossing - je koopt net een wagen - zag ik dus al verdwijnen.
De oorzaak ligt dus ergens anders. Tenzij natuurlijk geen enkele velg zou zijn gebalanceerd - dit lijkt mij nogal onwaarschijnlijk. Nu is mijn vraag natuurlijk, wat zijn de volgende meest plausibele oorzaken? En liefst ook hoe ik ze zelf kan controleren. Ik lees ook vaak iets van motorsteunen. Maar meestal bij de Scenic 1. Om welke motorsteun zou het gaan en hoe kan ik daar gemakkelijk bij? Een van de symptonen van kapotte motorsteun zou zijn dat de motor hevig schokt als je snel de gas loslaat of gas geeft - bijvoorbeeld in eerste versnelling en lage snelheid. Dan schokt de motor (hele wagen) inderdaad even, alsof hij zich verslikt. Maar dit vond ik tot nu toe binnen de perken, de meest auto's reageren op die manier.
Ander mogelijk symptoom is dat bij het achteruit rijden, de motor/wagen meer dan gemiddeld trilt. Alsof ie zou afslaan, maar eigenlijk niet want ik geef voldoende gas. Bij vooruit in 1e lukt het perfect om bijvoorbeeld uitsluitend op de koppeling te vertrekken.
Welke mogelijkheden zijn er verder nog? De auto rijdt verder prima - al heb ik natuurlijk geen referentie, het is mijn eerste Scenic. Bij remmen is er geen trilling. De wagen trekt ook niet naar één kant.
Relevant punt is misschien, dat de portier aan de bestuurderskant vervangen of gerepareerd is geweest - de verf lijkt nieuwer aan de binnenkant + ik heb stukjes glas gevonden tijdens een intense poetsbeurt. Verklaard ook waarom de spiegel links defect is. Dus (klein) ongevalvrij is de wagen niet. Ik hoop alleen niet dat dit betekent dat er iets mis zou zijn dieper in de auto, rond de aandrijving of besturing.
Tips en ervaringen zijn meer dan welkom.
Vorige week een week naar Frankrijk geweest en iets blijkt nu toch op te vallen na bijna 2000km op grote wegen. Op de autosnelweg trilt het interieur namelijk. Zowel in 5 als in 6de versnelling en ongeveer bij 120-130km/u. Bandenmaat is 17" 215 50. Iets groter dan standaard dus - maar dit zou geen probleem moeten zijn.
Het stuur trilt licht en als er niemand naast mij zit, zie ik de passagiersstoel bijna 5cm naar voor & achter trillen. De linkerspiegel zit niet helemaal vast - de verkoper zou dit deze week nog herstellen - en die trilt dus ook mee als ik naar buiten kijk.
Uiteraard heb ik al wat opzoekwerk gedaan en de meest voor de hand liggende oorzaak zou de balans van de velgen zijn. Ik heb bij thuiskomst direct de twee velgen vooraan gewisseld met de achterste twee velgen om dit uit te sluiten of vast te stellen. Helaas blijft de trilling helemaal gelijk. Een betaalbare oplossing - je koopt net een wagen - zag ik dus al verdwijnen.
De oorzaak ligt dus ergens anders. Tenzij natuurlijk geen enkele velg zou zijn gebalanceerd - dit lijkt mij nogal onwaarschijnlijk. Nu is mijn vraag natuurlijk, wat zijn de volgende meest plausibele oorzaken? En liefst ook hoe ik ze zelf kan controleren. Ik lees ook vaak iets van motorsteunen. Maar meestal bij de Scenic 1. Om welke motorsteun zou het gaan en hoe kan ik daar gemakkelijk bij? Een van de symptonen van kapotte motorsteun zou zijn dat de motor hevig schokt als je snel de gas loslaat of gas geeft - bijvoorbeeld in eerste versnelling en lage snelheid. Dan schokt de motor (hele wagen) inderdaad even, alsof hij zich verslikt. Maar dit vond ik tot nu toe binnen de perken, de meest auto's reageren op die manier.
Ander mogelijk symptoom is dat bij het achteruit rijden, de motor/wagen meer dan gemiddeld trilt. Alsof ie zou afslaan, maar eigenlijk niet want ik geef voldoende gas. Bij vooruit in 1e lukt het perfect om bijvoorbeeld uitsluitend op de koppeling te vertrekken.
Welke mogelijkheden zijn er verder nog? De auto rijdt verder prima - al heb ik natuurlijk geen referentie, het is mijn eerste Scenic. Bij remmen is er geen trilling. De wagen trekt ook niet naar één kant.
Relevant punt is misschien, dat de portier aan de bestuurderskant vervangen of gerepareerd is geweest - de verf lijkt nieuwer aan de binnenkant + ik heb stukjes glas gevonden tijdens een intense poetsbeurt. Verklaard ook waarom de spiegel links defect is. Dus (klein) ongevalvrij is de wagen niet. Ik hoop alleen niet dat dit betekent dat er iets mis zou zijn dieper in de auto, rond de aandrijving of besturing.
Tips en ervaringen zijn meer dan welkom.