Grand Scenic: Binnenste stuurkogel
Geplaatst: 19 jul 2015 17:22
Bij het checken van mijn remmen (zie andere topic) kwam ik erachter dat er behoorlijk wat speling op de binnenste stuurkogel/axiaalkogel zit. Nu is de vraag of ik dit zelf ga doen, of overlaat aan de garage, graag jullie advies. Auto is een 2004 Grand Scenic.
Ik weet dat je hiermee moet oppassen met het losdraaien van de axiaalkogel, om niet de teveel kracht op de tandheugel te zetten. Ik neem aan dat je hiervoor normaal ook het stuk gereedschap van Renault nodig hebt ("steungereedschap tandheugel" genoemd). Er zit ook twee platte kanten op uiteinde van de tandheugel, dus volgens mij kan ik daar ook een steeksleutel op zetten om te zorgen dat er niet teveel kracht op komt?
Daarnaast heb je ook nog het speciale gereedschap om de kogel los te draaien, maar dat is volgens mij niet meer dan een verlengstuk. Je kunt in principe ook een sleutel op de kogel zelf zetten om hem los te krijgen?
edit: ter verduidelijking: de originele Renault kogels zijn rond, dus daar moet je improviseren om hem los te krijgen. De meeste nieuwe kogels die je koopt hebben wel platte kanten voor een steeksleutel...
Ben benieuwd of dit dus (met beleid!) door mij te doen is zonder dit gereedschap, of dat ik het beter aan de pro's kan overlaten.
Wellicht is zelf het gereedschap aanschaffen ook nog wel de moeite. Paar honderd euro reparatiekosten voor een onderdeel van 25 euro doe ik toch liever zelf!
Ik weet dat je hiermee moet oppassen met het losdraaien van de axiaalkogel, om niet de teveel kracht op de tandheugel te zetten. Ik neem aan dat je hiervoor normaal ook het stuk gereedschap van Renault nodig hebt ("steungereedschap tandheugel" genoemd). Er zit ook twee platte kanten op uiteinde van de tandheugel, dus volgens mij kan ik daar ook een steeksleutel op zetten om te zorgen dat er niet teveel kracht op komt?
Daarnaast heb je ook nog het speciale gereedschap om de kogel los te draaien, maar dat is volgens mij niet meer dan een verlengstuk. Je kunt in principe ook een sleutel op de kogel zelf zetten om hem los te krijgen?
edit: ter verduidelijking: de originele Renault kogels zijn rond, dus daar moet je improviseren om hem los te krijgen. De meeste nieuwe kogels die je koopt hebben wel platte kanten voor een steeksleutel...
Ben benieuwd of dit dus (met beleid!) door mij te doen is zonder dit gereedschap, of dat ik het beter aan de pro's kan overlaten.
Wellicht is zelf het gereedschap aanschaffen ook nog wel de moeite. Paar honderd euro reparatiekosten voor een onderdeel van 25 euro doe ik toch liever zelf!