Pagina 1 van 1

voor-veer-schotel-poten

Geplaatst: 24 sep 2007 16:43
door jpgeerets
nu blijkt mijn auto ineens een defecte voorvoor schotel te hebben...
ok, benaming zal wel neit goed zijn maar het is wel een lang (scabbel) woord.

deze worden binnenkort vervangen aan de voorzijde. links en rechts.

vertelde ze me net in een andere garage waar ik was dat dit wel erg snel zou zijn.
dit zou pas na een jaar of 10 mogen gebeuren. niet al na 3....?

als dit zo is, zit er dan niet nog renault garantie op..?

Geplaatst: 24 sep 2007 20:11
door Rossy
De lagers van de veerschotels aan de voorzijde zijn wel een zwakker onderdeel bij deze auto's.
Garantie zit er niet meer op de auto.
Voor coulance moet je de auto wel bij een Renault dealer in onderhoud hebben.

Antonio.

Geplaatst: 24 sep 2007 21:00
door jpgeerets
antonio,

uit jou verhaal hoeven wellicht alleen maar de lagers vervangen te worden.
heb je enige indicatie van kosten?
zonder arbeidsuren?
er is mij verteld rond de 150 euro per kant.
de autohandelaar zou 1 kant voor zijn rekening nemen en de uren.
de andere kant zou voor mijn rekening zijn.
hij had het over de hele schotel (???).
ik heb geen idee waar ik het hier over heb. heb dit nog nooit mee gemaakt.
maar, als het alleen de lagers zijn, zijn die dingen dan nog zo duur...?

Geplaatst: 25 sep 2007 12:58
door Scenic2
Waar zitten die lagers dan ???? Ik dacht dat het gewoon een McPherson systeem was, nooit geweten dat daar een lager in zit ????!!!! :shock: (wiellagers daar heb ik wel van gehoord!!!)


groeten Marcel

Geplaatst: 25 sep 2007 22:18
door Remko de W
zeker zit er een lager in, anders kan ie toch niet draaien...

Geplaatst: 26 sep 2007 11:48
door Scenic2
Dan zou het de fuseekogel zijn met daarin het fuseelager, jeetje maar dat is vroeg deze schade !!!! :( :(
Hij is van 2005 !!!!! (heeft m.i. niets met de veerschotel te maken 8) )

grtn Marcel

Geplaatst: 29 sep 2007 11:33
door Rossy
De veerschotellagers kosten ruim 100 euro per kant!
Het werk is ongeveer 3/4 uur per kant dus reken maar uit.

@stoeltie:

Afbeelding

Zoals je kan zien is de veerpoot aan de bovenzijde vast gemonteerd aan de auto en aan de onderzijde vast gemonteerd aan het fusee.
Het fusee beweegt ten opzichte van de draagarm middels de fuseekogel.
De veer rust aan de onderzijde op een schotel die vast aan de veerpoot zit.
Aan de bovenzijde moet de veer dan kunnen draaien anders gaat het sturen niet lukken.
Hier is dus een lager gemonteerd tussen de veerschotel en het bovenste montagepunt.

Voor meer info kijk op: http://en.wikipedia.org/wiki/MacPherson_strut

Antonio.

Geplaatst: 01 okt 2007 09:15
door Scenic2
Bedankt, Rossy, Nu begrijp ik het ! Fantastische uitleg !! Ik wist inderdaad niet dat ook DAAR een coil zat !! :oops:

Dank ! :Yes: grtn Marcel

Geplaatst: 01 okt 2007 13:40
door jpgeerets
dit ziet er idd allemaal erg interessant uit.
begin steeds meer van mijn auto te begrijpen... :-)

tnx voor de uitleg!!!