Pagina 1 van 1

Scenic trekt nog steeds naar rechts

Geplaatst: 05 jun 2009 19:20
door CPTR
Beste leden,

Ik heb net na aanschaf GS in december jl. al op het forum geschreven dat hij naar rechts trekt.
Toen is hij uitgelijnd bij de Profile. Dat heeft niet geholpen, dus twee maanden later nog eens uitgelijnd. En nu erger ik me eraan dat het nog steeds zo is.

Vooral omdat ik vanmiddag in de Scenic van mijn collega heb gereden (ook 2.0 automaat, alleen dan lease) die gewoon kaarsrecht stuurt.

Zou dit aan de aandrijflijn kunnen liggen? Of komt het doordat ik er geen originele Renault velgen eronder heb zitten (17" van OZ Racing). Is i.p.v. uitlijnen, balanceren van banden+velgen mogelijk?

Hartelijke groeten.

Geplaatst: 05 jun 2009 21:42
door Kubic
ballanceren kan nooit kwaad, maar ik denk niet dat daarmee je probleem weg is.
Je zou kunnen proberen of het met andere wielen weg is, misschien woont er iemand in de buurt die een set winterbanden op velg heeft en kan je daarme eens een blokje om.
Eerlijk gezegd denk ik ook niet dat dat je probleem oplost, naar mijn idee zou het best kunnen zijn dat je chassis niet helemaal recht is.
Dit kan je laten controleren ( en eventueel herstellen) bij een schadeherstelbedrijf ( bv Care autoschade).

Mocht het chassis wat scheef zijn dan kan je uitlijnen tot je een ons weegt zonder gewenst resultaat.

Ik hoop dat het aan de banden/wielen ligt :?

Geplaatst: 05 jun 2009 22:46
door DexterXL
Ik weet niet hoe de Profile bekend staat bij jullie, maar hier in de regio hebben ze geen goede naam, net als
Kwik-Fit overigens :roll:
Uitlijnen moet door vakmensen gebeuren, een kleine fout kan grote afwijkingen geven, vaak stoken ze de boel
heet om de moeren makkelijker los te krijgen, hierbij word vergeten dat ijzer uitzet, het ligt aan het soort ijzer,
maar het kan oplopen tot bijna 1 cm per strekkende meter.
Dus de vakmensen gaan dan intussen wat anders doen en laten de boel afkoelen voordat ze gaan afstellen.
Ik weet ook niet hoelang je hiervan last hebt, maar als je te veel km's hiermee hebt doorgereden, dan kunnen je
banden scheef afslijten, daarna kan je afstellen wat je wilt, maar hij blijft dan naar 1 kant trekken, uiteraard geld
dit dan als je meerdere duizenden km's ermee hebt doorgereden.
Reken maar uit, gem. 50.000km per set banden, zeg maar van 8mm nieuw naar 2mm versleten, dus 6mm slijtage
over 50.000km, dus theorethisch 8333km per 1mm, dus na 1mm slijtage is de schade al permanent, dan is de
enige oplossing nieuwe banden.

Geplaatst: 06 jun 2009 08:16
door mechanic
Het kan niet zomaar zijn dat een auto opeens uitgelijnd moet worden. Dan moet er een oorzaak zijn waarom dit moet, dus of te hard tegen een stoeprand oid. Dan nog heb je kans dat het uitlijnen niks oplost, gezien er dan meestal een spoorstang/fusee krom is. Dat je chassis krom is, grenst aan het belachelijke.
Probeer je wielen is links en rechts te wisselen. Als het beter is, of de auto trekt naar de andere kant zit het dus in je banden. ( komt héél vaak voor )
Maar wat is het probleem precies? Je stuur staat kaarsrecht, maar wijkt af naar 1 kant?

Geplaatst: 06 jun 2009 12:50
door Kubic
Het is echt niet zo belachelijk dat een chassis krom zou kunnen zijn hoor, heb het zelf al 2x meegemaakt 1x met eigen auto.
Dat komt echt vaker voor, veroorzaakt door bijvoorbeeld een ongeval.
uitlijnen kan ook nodig zijn omdat er ooit eens iets aan de aandrijving of ophanging veranderd is zonder de uitlijning daarna goed te zetten.
Dat komt vrij veel voor bij "goedkope" garages.
Als je hem al verkeerd uitgelijnd gekocht hebt is het lastiger om de oorzaak te vinden.

Banden links en rechts wisselen kan helpen, maar niet persé als het aan het profiel of verkeerd afgesleten banden ligt.
Daarom suggereerde ik al even een andere set te proberen.

Ik zelf probeer meestal eerst de goedkoopste oplossing als die aannemelijk is. :D

Geplaatst: 06 jun 2009 13:23
door CPTR
Bedankt voor de reacties! :D

Tijdens de proefrit was het al zo. Bij de aankoop heb ik er 4 nieuwe winterbanden bij gekregen + werd de auto uitgelijnd. Daarna was het nog steeds zo.

Als ik op een rechte weg mijn stuur los laat, gaat het stuur een beetje naar rechts (en de auto dus ook). Het is welliswaar DE oplossing om altijd met 1 of 2 handen aan het stuur te rijden, maar is toch niet echt normaal te noemen.

Misschien is het i.d.d. een idee om de voorvelgen eens om te wisselen.

Geplaatst: 06 jun 2009 13:50
door mechanic
Dus je stuur blijft niet in de 'rechtvooruit' stand als je het loslaat, maar als je hem zelf in deze stand houd, rijdt de auto dan wel recht?
Je kan proberen je stuur recht te zetten dmv je linker spoorstang 1/8 tot 1/4 slag korter te maken, en rechter spoorstang 1/8 tot 1/4 slag langer te maken. Dan staat je stuur in ieder geval recht, en wellicht trekt die dan ook niet meer.
Natuurlijk tellen er meer factoren mee: bandenspanning, profiel van de banden, staat van de veren, voortrein ( lees speling e.d ).

Geplaatst: 06 jun 2009 18:33
door CPTR
Jaaaaa, als ik het stuur zelf recht hou (dus precies in het midden), dan rijdt de auto ook recht.

Alleen als ik 'm dus in die rechte positie losla, gaat het stuur een beetje naar rechts en de auto dus ook. Er is dus iets dat het stuur naar rechts trekt.

Volgende week kijkt de garage er naar (met nog een lijstje mankementen die nog in de garantie vallen).

Bedankt voor het meedenken.

Geplaatst: 09 jun 2009 14:38
door Scenic2
Bandenspanning goed ? Op klinkerwegen (straat loopt altijd bol) kan dit effect optreden (is normaal) Echter op autosnelwegen mag dit niet voorkomen ! 17 inch OZ `s hebben er niets mee te maken of je ET waarde is te klein (zo te zien op je avatar is dat het niet het geval. ET waardes die 2 % afwijken kunnen geen kwaad. Meer als 2 % wordt de wagen "zoekerig" dwz trekt afwisselend naar links dan weer naar rechts. Alleen naar rechts trekken kan met een verkeerde bandenspanning te maken hebben. Check deze en pomp er iets MEER lucht in ! Daarna nog eens proberen.
Technisch kan het ook een kromme spoorstang zijn (aanrijdinkje) spoorstang vervangen (minst dure reparatie) Ook defecte fuseedempers en kogels. Kortom van alles is mogelijk. Succes !

Geplaatst: 11 jun 2009 18:57
door CPTR
Ik heb de garage monteur er even in laten rijden, en gelukkig is hij het met mij eens dat de auto naar rechts trekt.

Hij gaat in bespreking wat ze er aan kunnen doen...

Geplaatst: 11 jun 2009 19:03
door Ep Woody
Goed om te horen. Daar moet wel een oplossing voor komen.

Keep us posted!