Pagina 1 van 1
KRAKEN BIJ SCENIC UIT 2005
Geplaatst: 24 sep 2009 02:35
door johan23
Hallo,
Bij onze scenic uit mei 2005 kraakt het wanneer wij over een vluchtheuvel gaan of over een ongelijke weg rijden.
Het geluid is echt niet meer te harden, komt boven de autoradio uit.
Kunnen jullie mij aub vertellen wat er aan de hand kan zijn en wat het me mogelijk gaat kosten???
Voordat ik bij renault langsga en wederom een gepeperde nota krijg.
Weet niet echt of het van voor of van achter vandaan komt.
Auto heeft 58.000km gelopen en in mei zijn al alle 4 de remschijven en schoenen vervangen samen met een grote beurt.
HELP HELP HELP..........
Groetjes Johan.
Alvast hartelijk bedankt.
Geplaatst: 26 sep 2009 20:17
door Rossy
Heeft te maken met de schokbrekerlagers aan de voorzijde.
Helaas, weer langs de dealer om deze te laten vervangen.
Antonio.
Geplaatst: 01 okt 2009 11:58
door jpgeerets
heb ik ook gehad.
links voor.
een schokbreker was leeg.
weet niet meer wat het koste... maar, daarna was het wel over.
Geplaatst: 01 okt 2009 12:07
door Mathijs
Zou het niet ook aan de stabilisator stang kunnen liggen ?
Als het de schokbrekers zijn, hoe veert de auto, is het niet te horen als de auto stilstaat en je duwt een paar keer op de verschillende hoeken van de auto ?
Bij de APK zullen ze er zeker wel achter komen als het je dempers zijn.
Geplaatst: 01 okt 2009 12:11
door jpgeerets
apk heeft dit er bij mij ook niet uitgehaald.
heb hier een hele tijd mee gereden. denk wel een jaar of 2.
was alleen niet zo heel hard hoorbaar. moest de radio er echt voor uitzetten.
maar, dit was in mijn geval zo. mogelijk heeft johan23 een ander probleem...
Geplaatst: 01 okt 2009 17:13
door johan23
Beste mensen,
Allen hartelijk dank voor de reacties.
Gisteren 30-09 de auto naar de renault dealer bij ons in berkel en rodenrijs gebracht, was de auto de hele dag kwijt.
Hebben de stabilisator stang en alle bijbehorende rubbers vervangen.
Ook hebben ze extra alle bouten ingevet en aangedraaid
Totale rekening 463,70 euro.
Ging de auto ophalen rond 16.30u en dacht warempel dat het probleem was opgelost.
Wat scherts echter mijn verbazing vandaag 01-10 in de ochtend de auto gepakt(kinderen moesten naar school) en ja hoor daar was de kraak weer
Direct de dealer gebeld welke mij vertelde te wachten tot maandag 04-10 om te kijken of hij dan nog steeds kraakt.
Iemand nog een oplossing of iets wat ik kan gebruiken........
Alvast weer hartelijk bedankt allemaal.
Een radeloze renault rijder.
Johan.

Geplaatst: 01 okt 2009 21:12
door Hema
Hebben de stabilisator stang en alle bijbehorende rubbers vervangen.
Ook hebben ze extra alle bouten ingevet en aangedraaid
Dat was dan voor niks, maar niet gratis. Mijn Scenic doet het ook, maar alleen als het vriest. Veel VW Passat's en Opel Vectra's hebben dit zelfde euvel. Ligt aan de fusee kogel. Om het voor een paar (winter) maanden op te lossen, vul ik een injectie naald met hele dunne (warme) olie en spuit dat via het rubber in de kogel.
Vervangen van de kogel geeft een paar maanden kraakvrije verkeers drempels en na de eerste dag vorst is het er weer (althans bij de Opel's en VW's).
Geplaatst: 01 okt 2009 22:06
door Rossy
Wat ik al zei, de schokbrekerlagers.
Dit moet bij de dealers toch wel bekend zijn...
We hebben ze genoeg vervangen.
Antonio.
Geplaatst: 02 okt 2009 07:17
door ericon
Hoi Antonio, heb je toevallig een exploded view?, wil het tzt bij mij gaan vervangen.
Geplaatst: 04 okt 2009 20:29
door johan23
Beste Mensen,
Ik ga morgen 04-10 langs bij de renault dealer en ik zal zeker zeggen dat ik via jullie heb gelezen dat het mogelijk ook aan de schokdemperlagers kan liggen.
Over de prijs moeten we het dan wel eens worden, uiteindelijk hebben zij een reparatie van 463 euro uitgevoerd die achteraf helemaal niet nodig bleek te zijn.
Nogmaals weer heel hartelijk bedankt mensen voor de reactie en ik zal jullie op de hoogte houden.
Groetjes Johan....
Geplaatst: 05 okt 2009 19:30
door johan23
Beste mensen.
Vandaag 5-10 terug geweest bij de renault dealer, was weer lachen.
Men ging enkele rondjes in onze auto rijden en kwamen uiteindelijk tot de conclusie dat de schokbreker lagers aan beide zijde kapot waren geraamde kosten 350 euro???????????
Ik begon over het feit dat de stabilisatorstang onnodig was vervangen en dat men dat maar moest compenseren met de lagers, nou MOOI NIET dus.
Hun verhaal was dat de stabilisatorstang toch ook aan vervanging toe was en dit was meer een samenloop van omstandigheden dus dit komt er gewoon nog even bij.
LET OP:
Maart 2009 1200 euro 4x remschijven met remblokken.
sept 2009 463 euro stabilisatorstang
okt 2009 350 euro schokbrekerlagers
totaal rond de 2000 euro voor een scenic van 4 1/2 jaar met 58.000 km VIVE LA RENAULT.
Hierop heb ik naar het hoofdkantoor van Renault nederland gebeld en mijn klacht daar neergelegd, ik ben het er absoluut niet mee eens en ook op het hoofdkantoor vonden ze de gang van zaken hoogst opmerkelijk.
Het hoofdkantoor gaat het een en ander uitzoeken en komt hier morgen 6-10 op terug.
Ik blijf jullie op de hoogte houden.
VIVE,VIVE,VIVE LA RENAULT..................

Geplaatst: 05 okt 2009 19:45
door mechanic
Mooi stel dombo's bij die dealer. Elke monteur die bij renault werkt, kan het geluid van die lagers wel dromen. Dus idd onnodig die stabilisatorstang vervangen.
Geplaatst: 05 okt 2009 21:26
door Hema
Ik weet het niet, maar ik heb ook nog niet eerder gehoord, dat bij een jonge auto als deze de stabilisator stang defect zou zijn. Tenzij je iets flink geraakt hebt. Het blijft een beetje een vreemde gang van zaken met die stang.
Geplaatst: 18 okt 2009 22:16
door ericon
Nogmaals, heeft er iemand een exploded view van hoe dit in elkaar steekt please?
Wil ze een keer vervangen en wil graag weten wat ik tegenkom.
@ mechanic, is dit veel werk om te doen?
Geplaatst: 18 okt 2009 22:22
door wesley015
Je hebt dan in ieder geval Van winden weer een beetje uit de brand geholpen.
Gaat namelijk niet zo goed daar (crisis).
Waarschijnlijk doet Renault Nederland er ook weinig aan. Ze zullen wel een tik op de vingers krijgen.
Geplaatst: 18 okt 2009 23:14
door CPTR
wesley015 schreef:Je hebt dan in ieder geval Van winden weer een beetje uit de brand geholpen.
Gaat namelijk niet zo goed daar (crisis).
Waarschijnlijk doet Renault Nederland er ook weinig aan. Ze zullen wel een tik op de vingers krijgen.
ja... MAAR dat is wel een beetje recht praten wat krom is he

Geplaatst: 19 okt 2009 11:28
door Mathijs
ericon schreef:Nogmaals, heeft er iemand een exploded view van hoe dit in elkaar steekt please?
Wil ze een keer vervangen en wil graag weten wat ik tegenkom.
@ mechanic, is dit veel werk om te doen?
Ik krijg hem niet ge-opend, misschien omdat ik geen Adobe gebruik. Maar misschien heb je hier wat aan:
http://www.autosmanual.com/246/renault- ... anual.html
Geplaatst: 19 okt 2009 21:38
door ericon
Ik krijg hem ook helaas niet geopend, wel bedankt voor je moeite.
Geplaatst: 19 okt 2009 22:02
door wesley015
Mathijs schreef:ericon schreef:Nogmaals, heeft er iemand een exploded view van hoe dit in elkaar steekt please?
Wil ze een keer vervangen en wil graag weten wat ik tegenkom.
@ mechanic, is dit veel werk om te doen?
Ik krijg hem niet ge-opend, misschien omdat ik geen Adobe gebruik. Maar misschien heb je hier wat aan:
http://www.autosmanual.com/246/renault- ... anual.html
Je moet er voor betalen toch?
Geplaatst: 20 okt 2009 00:03
door Rossy
Ik zal eens zien wat ik voor je kan doen.
Antonio.
Geplaatst: 20 okt 2009 20:53
door ericon
Dank je

Geplaatst: 22 okt 2009 19:15
door mechanic
Zal stap voor stap proberen met tekst uit te leggen hoe het in mekaar steekt.
-Demonteer de paravan, ruitenwisser armen. Nu zie je aan beide kanten de bovenste 3 bevestigingsbouten van de veerpoot. Draai deze nog niet los!!
-Verwijder beide voorwielen, maak de centrale bout aan de onderkant van de veerpoot los. Maak de tussenstang van de stabilisatorstang los. Maak de remslang los van de veerpoot. Sla hierna met een hamer de naaf uit de veerpoot. Vergt soms een flink aantal meppen, maar hij komt los.
-Nu is de onderkant van de veerpoot helemaal los, en kan je de bovenste 3 boutjes losmaken onder de paravan.
-Span de veer in met een verenklem, zorg dat deze goed strak zit anders schiet de schokdemper los bij het demonteren van het veerpootlager. Het lager zit vast met de goudkleurige centrale moer. Deze is met perslucht gereedschap los te draaien, anders met een imbus en ringsleutel. Wijst zichzelf.
-Het nieuwe lager monteer je zo op de veer, zorg dat deze goed aanligt.
-Monteer hierna de veerpoot weer terug op de auto. Zorg hierbij dat de pas stang van de schokdemper goed in de uitspraring van de naaf valt.
Het is eigenlijk een werk van niks.

Geplaatst: 22 okt 2009 22:26
door ericon
Super bedankt voor de uitleg mechanic, top
Binnenkort aan de slag!
Geplaatst: 02 nov 2009 18:15
door CPTR
(Ter info met mensen die ook een krakend auto hebben) Ikzelf heb een gekraak niet van voren maar van achteren...
De ophangrubbers van de uitlaat zijn OK, de uitlaat zelf komt ook nergens aan (wel in het verleden op 1 puntje, zit inmiddels roest op).
Schijnt dat de as of wiel ophanging achter (?) ook in rubbers zit en die geeft dat gekraak als je over een klinkerweg rijdt of over een drempel.
Ik heb die rubbers laten invetten, maar nu na 2 dagen begint het weer terug te komen. Dan wordt het waarschijnlijk tijd voor andere rubbers, lijkt me...
Geplaatst: 02 nov 2009 22:55
door WillemS
Tegenwoordig worden de rubbers vast gevulcaniseerd (lijkt op lijmen maar dan anders) aan hun behuizing, na verloop van tijd en vooral door het woud aan drempels die vaak te snel worden genomen, raakt de vulcanisatie los en kan het rubber bewegen tov. het metaal (de behuizing), smeren helpt maar even, vervangen is de enige oplossing. Sorry maar het is niet anders.
Geplaatst: 03 nov 2009 11:12
door Zuma
FF off-topic:
Leuke avatar Ericon! Ik loop zelf ook met een Rambler
Geplaatst: 03 nov 2009 17:35
door CPTR
WillemS schreef:Tegenwoordig worden de rubbers vast gevulcaniseerd (lijkt op lijmen maar dan anders) aan hun behuizing, na verloop van tijd en vooral door het woud aan drempels die vaak te snel worden genomen, raakt de vulcanisatie los en kan het rubber bewegen tov. het metaal (de behuizing), smeren helpt maar even, vervangen is de enige oplossing. Sorry maar het is niet anders.
Bedankt voor je reactie.
Het betreft de boodschappenwagen en die wordt binnenkort ingerolen, dus dat doe ik dan niet meer zelf

.
Geplaatst: 03 nov 2009 18:19
door ericon
off topic
Zuma schreef:FF off-topic:
Leuke avatar Ericon! Ik loop zelf ook met een Rambler
Top he! Had hem 3 jaar geleden 1 op 1
exact nagemaakt, deze zomer heeft hij het loodje gelegd.
Omdat ik geen tijd had om een nieuwe te maken, heb ik meteen een orginele gekocht.
3 jaar geleden vond ik hem te duur, nu echter zie ik de waarde in en is hij elke cent waard!
Hij gaat overal mee naartoe en is reuze handig met 3 kinderen en een hoop bagage.
Winkelcentra worden niet ontzien, je moet wel tegen de (positieve) reactie's van de mensen kunnen, hij trekt veel bekijks.
Heb jij ook de Explorer?
Geplaatst: 04 nov 2009 09:47
door Zuma
Ja ook een explorer maar ik doe er wat andere dingen mee dan winkelen.

Wij gebruiken hem voornamelijk voor het wandelen met de kinderen. We trekken dan met lichtgewichtkampeerspullen van kampeerplek naar kampeerplek. laatste tochtje was in de Hoekse Waard 3 dagen trekken. tent, eten, drinken en kids in de Explorer, de rest op onze rug. Dit karretje heeft het voor ons mogelijk gemaakt om onze oude hobby voort te kunnen zetten met de kinderen. Ben inmiddels al in de Ardennen en Eifel geweest met de kids...