Pagina 1 van 1

krakende geluiden aan schokdemper,scenic.

Geplaatst: 18 feb 2010 19:39
door Qbek
Ik heb een scenic 1900diesel van 2004 met 130pk.Als ik over een vluchtheuvel rij dan komt er een enorme gekraak
van m'n linkervoorwiel(sckokdemper,veer???).Ik ben naar de garage geweest en die zegt me dat er op de bovenkant van de schokdemper een schotel ligt,die zou stuk zijn.Dit zou redelijk kostelijk zijn(uren werk).Iemand van m'n werk heeft exakt dezelfde wagen met dezelfde gekraak,hij heeft deze "schotel" vervangen..zonder resultaat....Heeft er iemand al gehoord van dit probleem?

Geplaatst: 18 feb 2010 20:54
door RichTrip
Het is een veel voorkomend probleem bij de Scenic II. Het betekend dan ook bij de dealer steevast vervanging van de veerschotels.
Ik heb zelf ook een Scenic en bij het draaien van het stuur bij stilstand dan hoor ook ik een "kloink" geluid vanuit de vering welke hier ook mee te maken heeft.

Wel schijnt het ook mogelijk te zijn om alleen een rubber of een kunstof plaatje tussen de veer en schotel te vervangen. Maar dat is dan de zogenoemde "met dank aan het forum" oplossing :)

Hebben de heren monteurs hier nog een tip voor of kunnen die het bovenstaande bevestigen?

Geplaatst: 18 feb 2010 20:58
door mechanic
Een veerpootlager vervangen is een uurtje werk, dus de kosten zijn niet schrikbarend hoog. €120-150
Met dit koudere weer maken de stabilisatorstangrubbers op het subframe erg vaak bijgeluid, hier is niks aan te zien verder zonder ze te demonteren. Heeft bijna elk recent model renault last van..
Dat de schotel los te vervangen is is niet perse te danken aan het forum. De dealer schrijft ook voor dat in de garantie periode voortaan alleen nog maar de losse schotels vervangen mogen worden. Dit ivm de hoog oplopende kosten.

Geplaatst: 18 feb 2010 21:19
door Qbek
Dank voor de snelle reacties!!!U spreekt van een veerpootlager te vervangen,kan een handige "doe het zelfer" dit?of heb je speciaal materiaal nodig?

Geplaatst: 19 feb 2010 18:17
door mechanic
Je zegt in de beginpost dat een collega hetzelfde geluid had, en dat het met een schotel niet opgelost was. Nu is het zo dat je auto's onderling niet moet vergelijken omdat er veel verschillende geluiden,staat van de onderdelen, zijn.
Als de garage zegt dat de schotel niet goed meer is, ga ik evenals jij, ervan uit dat er iemand met verstand van zaken naar gekeken heeft en de schotel ook echt bijgeluid maakt.
Als je handig bent, en een degelijke verenklem hebt is het prima zelf te doen.

-paravan,ruitenwisser armen demonteren
-voorwiel verwijderen
-aandrijfasmoer losmaken ( geld alleen voor LV ivm kans op bak olie lekkage), wel een aantal slagen laten zitten.
zorg dat de as door de naaf kan glijden
-maak de onderste bout van de schokdemper los,de stuurkogel of de fusee
-sla boven op de fusee naaf zodat de naaf los komt van de schokdemper
-maak de bovenste 3 boutjes van de schokdemper los, nu komt de schokdemper helemaal los van de auto
-heel belangrijk: klem de veer goed in met een verenklem,en maak vervolgens de centrale moer los
-nu kan je zo het lager van de veer afhalen, en de onderdelen vervangen. zorg bij het monteren dat de veer goed in de pasnokken aansluit
-bouw alles weer netjes terug.

Uit mn hoofd: wielbouten 110Nm,naafmoer 280Nm,onderste schokdemperbout 105Nm,bovenste bouten schokdemper 30Nm, stuurstang 40Nm, centrale moer veerpootlager zet ik persoonlijk altijd goed met perslucht vast.

Geplaatst: 28 feb 2010 08:30
door Qbek
Het problem is opgelost van beide voertuigen.Het heeft/had niets met de veren of dergelijke te maken.Het is de torsiebar die terug "gesmeerd" moest worden.


Bedankt voor de reacties mensen!!

Geplaatst: 28 feb 2010 08:30
door Qbek
Het problem is opgelost van beide voertuigen.Het heeft/had niets met de veren of dergelijke te maken.Het is de torsiebar die terug "gesmeerd" moest worden.


Bedankt voor de reacties mensen!!

Geplaatst: 28 feb 2010 10:58
door mechanic
mechanic schreef:Met dit koudere weer maken de stabilisatorstangrubbers op het subframe erg vaak bijgeluid, hier is niks aan te zien verder zonder ze te demonteren. Heeft bijna elk recent model renault last van..
Deze :wink: Het smeren is echter niet voldoende, de rubbers zijn aan de binnenkant uitgeschuurd en dienen binnenkort toch vervangen te worden.