Pagina 1 van 1

Spiraalveren Scénic I fase II gebroken....

Geplaatst: 05 mar 2010 21:09
door DexterXL
Na 1 weekje vakantie gehad te hebben pakte ik maandag de Scenic weer, bij terugkomst zag ik een stuk ijzer
in de garagebox liggen, ik zag gelijk dat het van een veer was, bleek van de passagierskant voor te zijn.
Deze week opzoek gegaan naar 2 nieuwe veren, Dealer wist niet welk type er bij mij onder zat, maar wist wel te
vertellen dat ze €129.40 ex.btw per stuk zijn, toen de Hamu, die kon helemaal niets leveren, dab maar de Brezan,
deze hadden ze ook niet in de pc staan, maar via een boek konden ze ze wel vinden á €75,- incl korting.
Via internet vond ik een bedrijfje die ze voor een leuk bedrag aanbied, kent iemand het volgende bedrijf??
www.mobilityparts.nl
ze leveren maar 1 soort voor de mijne (via kenteken) dus zou je verwachten dat dat moet gaan passen :roll:
Ook heb ik bij Conrad een veerspanner besteld, als alles mee zit gaat dit klusje lukken in de schuur :wink:

Geplaatst: 05 mar 2010 21:15
door Verwijderde gebruiker 25
Ik ken ze niet, maar ze lijken me een serieus bedrijf :)

Geplaatst: 06 mar 2010 09:46
door mechanic
Renault werkt met kleurcodes, deze staan voor de stugheid/veerkarakteristiek van de veren. Zolang je ze per 2 vervangt is het niet zoon ramp dat er andere onder zitten.

Geplaatst: 06 mar 2010 10:41
door Mubo
Ze zijn mij niet bekend. ziet er op zich goed uit. Ik heb onze standaard vering i.v.m. een caravan vervanven voor zwaardere progresieve veren van:

http://www.carsupport.nl/

Succes!

Jan

Geplaatst: 06 mar 2010 21:09
door DexterXL
mechanic schreef:Renault werkt met kleurcodes, deze staan voor de stugheid/veerkarakteristiek van de veren. Zolang je ze per 2 vervangt is het niet zoon ramp dat er andere onder zitten.
Had al wel een mailtje naar dat bedrijf gestuurd, deze reageerde heel netjes met het feit dat ze voor dit type auto
3 veren konden leveren met dezelfde pasvorm, maar daar werd tevens bij vermeld dat er maar 1 geschikt was voor
onze 2.0i, de andere 2 waren voor de 1.4i en 1.6i.
Ook melde ze er bij dat mochten ze toch niet passen, dat ze dan zonder problemen retour worden genomen,
dat geeft de burger weer moed :P

@Mubo:
carsupport is niet voor standaard veren, onder onze Scénic zitten achter al nieuwe dempers met hulpveren,
standaard zitten er achter geen veren, maar heeft een torsie as.

Geplaatst: 11 mar 2010 18:15
door DexterXL
Vandaag alles compleet binnen gehad, 9-3-2010 besteld en betaald, vandaag binnen, prima en snelle afwikkeling,
alleen 1 klein minpuntje, ze werken met multisafepay, daar moet je 1 malig een account maken, daarna kan je
met Ideal betalen, is wel veilig, maar doet wel een beetje vreemd aan.
Ze werken met het merk "Coldax" en kosten per stuk € 56.50 excl. €7.50 verzendkosten, de veerspanner van
Conrad is ook binnen, die ziet er een stuk veiliger uit als die dingen van € 25,-, dus dat word zaterdag aan de
gang met de Scénic, eens kijken of het te doen is :wink: :roll:

Geplaatst: 11 mar 2010 19:58
door mechanic
Met die ideal heb je meen ik kopersbescherming, mocht er iets fout gaan krijg je altijd je geld terug. Wel zo fijn om te weten als je met onbekende te maken hebt :wink:
Een veer vervangen is bij jou type scenic een eitje, vermoed dat je niet op moeilijkheden stuit. Alvast succes.

Geplaatst: 14 mar 2010 08:32
door DexterXL
Nou, gisterochtend om 08.00 stond de auto in de schuur, eerst maar eens zoeken waar de bouten in de motorruimte
zitten........... :shock: sh*t, het is een mpv, dus onder de parafaanplaat.....gloeiende gifkikkerexceem :evil:
Dus een leuk karweitje voor de boeg, eerst de parafaan er maar af, links gaat wel, maar rechts moet je dus ook
je ruitenwisserhendels eraf halen, aangezien die er dus niet dagenlijks afgaan, zitten die echt vast, de moeren zijn
geen probleem, maar ze van de as af te krijgen verdiende toch wat geduld, met een hamer, steeksleutel 12 en beleid
zijn ze er vanaf gekomen, maar dan ben je wel 15 min verder.
Toen de velgen eraf.....waar had ik dat sleuteltje ook al weer voor de kappen?? 10 min verder gevonden, al je
gereedschap met luchtslangen enz. bij elkaar zoeken, weer 20 min. verder, dus uiteindelijk kon ik om 08.45 aan de
gang.
Wiel eraf, slangetjes voor de ABS eraf, remslang eraf, 2 bouten van de onderkant schokbreker eruit, aan de
bovenkant het plastic beschermkapje eraf..... sh*t, roest op de moer van de schokbreker, vast maar inspuiten met
wd40, dan de 2 boutjes van de bovenkant schokbreker los, tadaaa, 1 veerpoot in je handen.
Deze op de grond gelegd, en op advies van mijn broertje een griptang op de as van de schokbreker, voet op de veer
houden, en dan met de luchtsleutel de moer van de bovenschotel losdraaien, het duurde even voordat hij echt los
kwam, maar dat lag aan de roest, uiteindelijk sprong hij uit elkaar, de kracht viel mij 100% mee, maar dat was dan
ook de afgebroken veer.
De montage ging ook heerlijk..... ik heb dus bij Conrad een hele mooie (voor thuis) veerspanner gekocht, deze werkt
uitstekend, mits je hem op de juiste manier inspant, ik deed het dus de 1e keer fout, en zat ondersteboven, dus
kan je weer alles overdoen want de veerschotel paste er niet op, zat een stang in de weg, daarna ging alles
vlekkeloos met inbouwen.
Dan de rechterkant gedaan, ook daar zat roest op de moer, maar dat was iets minder, die was zo uit elkaar, ook
hier viel de kracht 100% mee, en ging een heel stuk vlotter als de andere kant, gelukkig heb ik ze alle 2 vervangen,
want de 2e veer had ook al een scheur van 4 cm erin zitten.
Uiteindelijk deed ik om 11.00 de schuur weer op slot, daarna even een ritje naar Amersfoort gemaakt, mooi om te
testen, de eerste 10 km kraakte en piepte de vering wel, maar daarna was het weg, de wegligging is nu kompleet
anders en stuurt een heel stuk strakker, ik kan hem nu tenminste de bocht in gooien, dat kon hiervoor echt niet,
en dan had ik achter al nieuwe dempers en hulpveren.
Al met al viel het mij mee, en het resultaat mag er zijn :P

Geplaatst: 14 mar 2010 22:51
door Verwijderd43
DexterXL schreef: al je gereedschap met luchtslangen enz. bij elkaar zoeken, weer 20 min. verder
...
Al met al viel het mij mee, en het resultaat mag er zijn :P
Wiel eraf halen met lucht? ROFL Met 5 minuten zijn ze alle vier eraf, met de hand sleutels. :roll:


Blij te horen dat het meeviel :Yes: . Het vervangen van deze onderdelen (net als het gehele uitlaatsysteem) is bij een Renault niet bepaald leuk werk

Geplaatst: 15 mar 2010 00:48
door CPTR
Collin schreef:Wiel eraf halen met lucht?
Gewoon omdat het kan :mrgreen: .

Alhoewel ik vanochtend vroeg ook in 5 minuten 4 wielen los had met de sleutel :wink: .


Heel veel extra stuurplezier DexterXL !!

Geplaatst: 15 mar 2010 18:36
door DexterXL
Collin schreef:Wiel eraf halen met lucht? ROFL Met 5 minuten zijn ze alle vier eraf, met de hand sleutels. :roll:


Blij te horen dat het meeviel :Yes: . Het vervangen van deze onderdelen (net als het gehele uitlaatsysteem) is bij een Renault niet bepaald leuk werk
:roll: Ik heb niet gezegd dat ik de luchtsleutel voor de wielen heb gebruikt....toch? :wink:
deze zijn netjes met de hand eraf gehaald en weer gemonteerd, de luchtsleutel was voornamenlijk voor de
bouten van de veerpoot en de moer bovenop de veerschotel.
Ik hoop dat ik voorlopig klaar ben met de Scenic tot dat ie verkocht is, daarna ziet de volgende maar hoe het loopt :roll: