Pagina 1 van 1
oorzaak kromme velgen scenic ?
Geplaatst: 14 dec 2010 09:26
door Zuma
Ik heb recent winterbanden met stalen velgen 2e hands gekocht. Ik had ze zelf gemoneerd (met momentsleutel) met behulp van de standaard krik. Na montage even mee gereden en ik merkte een behoorlijke disbalans op. Ik dus even de bandenspecialist gebeld. Na uitleg wat ik had gedaan (de achterbanden voorop gezet) gaf de specialist aan dat ze opnieuw gebalanceerd moetsen worden vanwege die actie. Alleen hij had voorlopig geen tijd. Dus ik heb een tijdje met die banden zo rondgereden en uiteraard niet te hard. Van de week laten uitbalanceren (ik kon toen terecht) en die trokken de conclusie dat 3 velgen behoorlijk krom waren en de vierde was ook een beetje krom.
De verklaring van de specialist was dat de wielen er waarschijnlijk met een rubberen hamer afgeslagen zijn bij het wisselen zonder het wiel te draaien (renault scenic en automatische handrem...). Ik heb contact opgenomen met de verkoper en die geeft aan zich van kwaad bewust te zijn, hij heeft er altijd erg hard op de duitse bahn mee kunnen rijden en volgens hem zijn de wielen nooit met "geweld" verwisseld.
Kan het zijn dat ik ze zelf toch krom heb gereden door ze niet gelijk uit te laten balanceren of ben ik gewoon opgelicht?
Re: oorzaak kromme velgen?
Geplaatst: 14 dec 2010 09:34
door WillemS
We hebben het hier over 2 verschillende zaken.
1) onbalans en 2) kromme velgen.
ad.1) is op te lossen door balanceren (met gewichtjes op de velg).
ad.2) komt door bv. tegen de stoep aanrijden, je slaat ze niet zomaar krom. Er zijn bedrijven die de velg kunnen richten zodat deze niet meer slingert. Als er veel roest op de velg zit kan je beter andere kopen.
Als je 2e hands velgen koopt altijd even monteren en ronddraaien om te zien of er geen slingering in zit (max.0,5 cm).
SUC6
Re: oorzaak kromme velgen?
Geplaatst: 14 dec 2010 10:37
door Zuma
Thanks voor de tip die overigens een beetje te laat is

Maar goed 3 van de 4 velgen zijn nu te krom om ze uberhaupt nog fatsoenlijk uitgebalanceerd te krijgen. Ik rij al tinatallen jaren auto's en nog nooit kromme velgen gehad door tegen stoepranden aan te rijden o.i.d. Nu zou ik dan in een paar weken tijd dat zo vaak gedaan moeten hebben dat er 3 ontzettend krom zijn geworden, lijkt me zeer sterk.
Krom slaan, tsja het was de verklaring van Profile. Ik zag ze daar ook met een rubberen hamer wielen van de as slaan, wel na elke slag even het wiel draaien (netzoals je een wiel ook altijd kruislings vastzet). Als je dat bijvoorbeeld drie seizoenen doet zonder te draaien weet ik het niet hoor.
Ik vraag me voornamelijk af of ik niet opgelicht ben doordat ik mijn velgen zelf krom heb gereden door er mee door terijden zonder dat ze gebalanceerd waren. Iedere slingerbeweging geeft namelijk wel een afwisselende c.q. wrikkende zijwaartse kracht aan het wiel... Geen flauw idee of de resultereden kracht op het wiel zodanig sterk is dat de velgen vanzelf al rijdend krom worden getrokken.
Re: oorzaak kromme velgen?
Geplaatst: 14 dec 2010 22:04
door WillemS
Ben bang dat je geflest bent met de velgen.
Als ik op de sloop velgen haal dan laat ik ze altijd een voor een op het balanceer apparaat draaien om te zien of ze wel goed zijn, best vaak een slingerende tegengekomen, maar dat kan je verwachten bij wagens op de sloop(aanrijdingen ed.)
Ga maar op zoek naar andere.
SUC6
Re: oorzaak kromme velgen?
Geplaatst: 17 dec 2010 10:06
door mechanic
Wellicht weet de verkopende partij niet beter dan dat de auto een beetje trilt, kwestie van aanwenning.
De velgen krom slaan bij demonteren is lukt niet met een rubberen hamer, gebruik zelf altijd een flinke houten balk van 10cm doorsnee om ze los te slaan. Echter een oplossing is om de wielnaven en het naafgat van de velg goed te schuren en in te vetten, gebruik zelf keramisch vet. Dat voorkomt dat de wielen de volgende keer vast zitten.
Een wiel raakt ook "krom" door de constante krachten die hierop uitgeoefend worden, elke bult/kuil etc en het wiel krijgt een opdonder. Bij de laguna II valt het het meeste op met de mooie 17 LM velgen, merendeel van die wielen zijn krom en mensen merken het niet eens.
Stalen velgen zijn origineel niet zo heel duur, en bij een setje van 4 krijg je wss nog korting ook.
Re: oorzaak kromme velgen?
Geplaatst: 17 dec 2010 10:46
door Renier
mechanic schreef:Bij de laguna II valt het het meeste op met de mooie 17 LM velgen, merendeel van die wielen zijn krom en mensen merken het niet eens.
??? Wat is daarvoor je verklaring dat er zoveel kromme velgen zijn bij de Laguna II?
Of bedoel je dat als ze krom zijn het bij 17" meer opvalt dan 16"?
Ik heb 2 sets (net nieuw gekochte) 17"....

Re: oorzaak kromme velgen?
Geplaatst: 17 dec 2010 11:04
door WillemS
@ Renier, het is een kwestie van "hefboom".
Het pasvlak is hetzelfde maar de straal van een 17" is veel groter dan van een 15" dus kan je met minder kracht (zeker als je ook nog dunne spaken hebt, dus veel opening) de velg tov het pasvlak "verbuigen". Je hebt ook maar weinig rubber om de schokken en zijdelingse bewegingen op te vangen.
Mijn konklusie is; wil je grotere wielen dan zal je veel voorzichtiger en zorgvuldiger moeten rijden.
Groet,
WillemS
Re: oorzaak kromme velgen?
Geplaatst: 17 dec 2010 16:05
door mechanic
WillemS schreef:
Komt neer op wat ik ook wilde zeggen. Ook aluminium is natuurlijk niet het sterkste materiaal wat lijdt tot sneller krom trekken van de velg.
Het valt me altijd op bij de laguna, espace/megane om wat voor rede dan ook een stuk minder problemen mee.
Re: oorzaak kromme velgen?
Geplaatst: 17 dec 2010 16:09
door WillemS
Helemaal mee eens Mechanic. Staal is veerkrachtig Alu niet, zelfs bros.
En een 65% band heeft meer dempend vermogen dan een 45%.
Groet,
WillemS
Re: oorzaak kromme velgen?
Geplaatst: 18 dec 2010 13:39
door Zuma
Dan had de verkoper wel lef omdat hij aangaf dat hij Duitsland 170km er mee heeft gereden.... Ik ben geloof ik idd geflest maar ik ga geen aangifte doen alleen bij deze iedereen oproepen:
Koop nooit 2e hands velgen zonder ze te testen......
Re: oorzaak kromme velgen?
Geplaatst: 19 dec 2010 01:28
door Renier
mechanic schreef: Het valt me altijd op bij de laguna, espace/megane om wat voor rede dan ook een stuk minder problemen mee.
Zou dit niet komen omdat de Laguna af fabriek veel stugger is afgeveerd dan de Espace en Megane en ook plattere banden heeft?
Ik begreep van een Renault monteur dat de Laguna II ph2 ook weer stugger is geveerd dan de ph1?
Re: oorzaak kromme velgen?
Geplaatst: 19 dec 2010 11:24
door WillemS
@ Renier, de belangrijkste oorzaak van beschadigingen aan wat dan ook is het gebruik/de gebruiker.
Zoals jij ook weet geeft een lagere band minder comfort, dus de oneffenheden in de weg worden harder doorgegeven, in kombinatie met onzorgvuldig rijgedrag geeft dit aanzienlijk meer kans op schade.
Een voorbeeld een klant met extreem lage banden 225/35/18 komt aanrijden en rijd met 1 wiel de stoep op. Nadien wil hij wegrijden en ziet op het display in de auto dat er een bandje brand RV, 1 band zacht!
Stapt uit en loopt om de wagen, er is niks te zien. Rijd toch weg en een paar km. verder op de snelweg heeft hij een rokende band. Die band was lekgeraakt door het te snel oprijden van de stoep, hij was zo laag (35% van 225 mm) dat niet te zien was of er wel of geen lucht in zat. Vandaar ook dat de overheden de bandenspanning sensoren verplicht gaan stellen.
SUC6
Het staat wel gaaf grote wielen met lage banden maar niet iedereen is ze waard

Re: oorzaak kromme velgen?
Geplaatst: 19 dec 2010 12:01
door Renier
OK, ik val gelukkig onder de categorie zeer-voorzichtige rijders, ben als de dood dat ik m'n auto en vooral m'n velgen beschadig
Goed dat ze de sensoren verplicht gaan stellen.
Dan mogen ze van mij ook een indicator voor defecte verlichting verplicht gaan stellen.
Belachelijk hoeveel mensen ik gisteren op een ritje Groningen-Randstad v.v. weer tegenkwam waarbij een dimlicht en/of achterlicht defect was.
Re: oorzaak kromme velgen?
Geplaatst: 19 dec 2010 14:51
door Hema
Dat ze die bandenspanningsensoren verplicht stellen komt voort uit de gedachte dat het merendeel van de automobilisten met te lage spanning rijdt en dat is weer niet gunstig voor het brandstof verbruik en daarmee de CO2 uitstoot, het toverwoord van dit decenium.
Verlichtinh verklikker is ook ok, maar wat gaan de meeste mensen eraan doen als er een lamp kapot is? Het valt mij steeds vaker op dat nauwelijks nog iemand weet hoe de motorkap open moet. Van degene die dat wel voor elkaar krijgen en zelf een poging ondernemen om een lamp te dé- en monteren, ziet een grrot aantal kans om de boel zodanig te slopen dat er geen nieuwe lamp meer in te krijgen is.
Dat je veel mensen tegenkwam met kapotte verlichting is al iets op zich. Ik ging vanochtend om 8 uur de weg op en zag voor het grootste deel auto's met een dik pak sneeuw erop. Klein gaatje in de voorruit gepoetst en rijden maar. Koplampen? Ja die zaten wel ergens, maar die kijken ook niet door een pak sneeuw heen. En dan maar janken als het mis gaat (ja ik maak zo nog wel eens wat mee).
Re: oorzaak kromme velgen?
Geplaatst: 19 dec 2010 15:16
door WillemS
We dwalen af
Bandenspanningsensoren worden ingevoerd omdat er toch nog teveel doden vallen door klapbanden, en de gemiddelde automobilist te belazerd is om regelmatig de spanning vd banden te controleren. Dat CO2 en milieuverhaal is bijzaak.
Lichtverklikkersysteem had ik al op m'n Volvo van 1974, prachtig systeem lampje stuk, dashbord gaf het aan en toen kon je nog gemakkelijk bij de lamp. Nu moet je er vaak voor naar de garage, kijk dat zou de de wetgever meteen moeten aanpakken, de fabrikant verplichten de konstruktie zo te maken dat de bestuurder onderweg de lamp kan vervangen.
Ze gaan het nu oplossen door LED-verlichting toe te passen. Ik zou zeggen als je nu een nieuwe wagen koopt beding dan dat je levenslang geen montagekosten hoeft te betalen voor vervanging van je lampen(laat het vastleggen in de koopovereenkomst). De verkoper zal je aankijken alsof hij water ziet branden

Re: oorzaak kromme velgen?
Geplaatst: 19 dec 2010 22:07
door lagunaphIII
Renier schreef:OK, ik val gelukkig onder de categorie zeer-voorzichtige rijders, ben als de dood dat ik m'n auto en vooral m'n velgen beschadig
Goed dat ze de sensoren verplicht gaan stellen.
Dan mogen ze van mij ook een indicator voor defecte verlichting verplicht gaan stellen.
Belachelijk hoeveel mensen ik gisteren op een ritje Groningen-Randstad v.v. weer tegenkwam waarbij een dimlicht en/of achterlicht defect was.
Mee eens!
Die lichten, en dat geldt zeker ook voor mensen die met hun mistlampen aan rijden met dit weer, terwijl er geen mist te bekennen was, en het sneeuwde of regende ook niet. Heel irritant.
Re: oorzaak kromme velgen?
Geplaatst: 20 dec 2010 00:32
door Renier
lagunaphIII schreef:en dat geldt zeker ook voor mensen die met hun mistlampen aan rijden met dit weer, terwijl er geen mist te bekennen was, en het sneeuwde of regende ook niet. Heel irritant.
Ja daar snap ik ook echt niets van dat mistlicht misbruik

Re: oorzaak kromme velgen?
Geplaatst: 20 dec 2010 14:10
door Socrates
Ja, handig zo'n verklikker voor je lampen. Jammer dat bij m'n scenic de voorbumper er af moet om een lampje te vervangen....
Re: oorzaak kromme velgen?
Geplaatst: 20 dec 2010 17:33
door mechanic
Bij een scenic hoeft de bumper er niet af
Beetje oefenen en je plopt de lamp er zo in. Alleen bij de II phII moet je eigenlijk het deksel van de zekeringkast afhalen, dat scheelt je een hoop krassen op je arm.
Re: oorzaak kromme velgen?
Geplaatst: 20 dec 2010 18:40
door Hema
Inderdaad, ik heb ze ook zo gewisseld bij een Scenic. Er zijn nauwelijks auto's waar ik niet effe gauw een andere lamp in krijg. Alleen moet er niet iemand even voor ik het mag proberen een poging ondernomen hebben en de boel met geweld gesloopt hebben.
Een modus blijft wel een vervelend ding btw
@ WillemS: De wetgever heeft allang besloten dat je zelf de koplampen moet kunnen wisselen. Er mag een stuk gereedschap voor nodig zijn, maar dat moet dan wel bijgeleverd zijn. Jammer alleen dat veel mensen toch niet verder komen dan met een Bambi gezicht en opgetrokken schouders mompelen dat ze geen verstand van auto's hebben.
Re: oorzaak kromme velgen?
Geplaatst: 20 dec 2010 19:25
door mechanic
De modus en de vel satis haal ik altijd de bumper eraf en de koplamp eruit voor het dimlicht te vervangen.
Laguna III voor de dagrijverlichting en het stadslicht ook de bumper en koplamp eruit.
Er kan altijd wel iets tegen zitten bij andere auto's, maar het is vooral op gevoel werken

Re: oorzaak kromme velgen?
Geplaatst: 20 dec 2010 19:39
door Pleiades
Bij de Megane III hebben ze wel aan de monteurs gedacht

Re: oorzaak kromme velgen?
Geplaatst: 20 dec 2010 19:48
door mechanic
Niet zozeer aan de monteurs, maar meer aan de klant!
Zelfs dan zijn er mensen die het nog niet kunnen
