Pagina 1 van 1

kachelweerstand 2 stuks aanwezig?

Geplaatst: 20 feb 2014 15:57
door Mokuh
Goedemiddag!

Sinds enige tijd blijft de blower van de auto constant blazen.
Nu is de auto naar de garage geweest en willen ze mijn 'weerstand' vervangen.
Prijs:389euro.
Nu heb ik op internet rond zitten kijken en ik kom bij diverse onderdelen sites uit op een prijs tussen de 99-109 euro voor een kachelweerstand.
Mijn schoonvader heeft altijd schadeauto's opgekocht en dmv nieuwe onderdelen weer opgeknapt (leuke, aardig nieuwe auto voor een leuk prijsje).
Hij weet en kan dus veel zelf.
Nu heeft hij afgelopen weekend de auto even opengemaakt (dashboardkastje/radio eraf etc om zo bij de plaats te komen waar de weerstand zich moet bevinden.
Hij heeft hem ook gevonden alleen er zitten er 2!
Klopt dit? De ene zit vrij hoog en de andere wat lager.
Welke van de 2 moet nu vervangen worden is de vraag..
Nu kunnen jullie niet bij mij in de auto kijken natuurlijk maar zitten er altijd 2 in?
Of waar is de 2e voor?

Iemand enig idee?
De auto betreft een renault scenic II uit 2007.
Hij heeft climat controle (ik kan dus gewoon temperatuur instellen).
Ik weet niet of dat uitmaakt :) .

Groetjes mo

Re: kachelweerstand 2 stuks aanwezig?

Geplaatst: 20 feb 2014 16:09
door lagerwaard
even op het forum verder gekeken en je had het antwoord kijk topic15281.html
Maar de oorzaak is hoogstwaarschijnlijk een verstopte afvoer van het voorraam (paravanafvoer)
Daardoor loopt de motor wat zwaarder en verbranden de weerstanden.
Succes.

Re: kachelweerstand 2 stuks aanwezig?

Geplaatst: 20 feb 2014 16:15
door Mokuh
Dankjewel! Ik had al in het archief zitten bladeren.
En had 2 topics gevonden over het vervangen van de kachelweerstand maar niemand had het over een '2e' weerstand..
Bedankt voor de moeite iig!

Re: kachelweerstand 2 stuks aanwezig?

Geplaatst: 20 feb 2014 16:16
door Mokuh
Ik laat ook gelijk even naar de afvoer kijken!

Re: kachelweerstand 2 stuks aanwezig?

Geplaatst: 20 feb 2014 17:06
door RichTrip
Dan is de spanningsregelaar in de weerstand defect. Dit kan echter wel veroorzaakt worden door een kapotte/stroef lopende ventilator. Mocht je de weerstand vervangen, dan loop je de kans dat ie snel weer defect raakt.
Ik heb het twee weken terug gehad, maar ik heb mijn eigen weerstand gerepareerd door de spanningsregelaar (MOSFET) te vervangen.
Het is de unit met de twee groene stekkers, een 2-polige en een 6-polige stekker. Zit vrij hoog bovenin. Hij zit met 1 Torx schroef vast en dan nog vast achter een plastic klemmetje. Moet je effe met een lampje schijnen, dan zie je het wel hoe het zit.