vervangen en repareren geknikte kabel
Geplaatst: 30 jul 2010 15:05
REF: scenic-ii-demontage-van-de-voordeur-links-en-alles-overbouwen-t6852.html
Hallo,
PAS OP dit is voor een scenic met bouwjaar 2004
Met dank aan jullie reacties is het mij ook gelukt.
Ik heb ondertussen al 3 ramen stuk gehad.
Ik heb bij renault vervangblokjes gehaald voor voren en achteren.
77.01.209.365 en 77.01.209.366
Achter vervangen is zo gebeurt.
de schroeven zijn goed te bereiken en de zijkant ligt er zo vanaf.
(Torx 27, onder aan de deur, in de deurgreep achter een dopje, en in het raambedienings bakje). Je kunt het paneel dan optillen en naar voren halen.
Het mechanisme zit vast met boutjes.
Voren was een wat groter probleem, omdat ik niet wist hoe het moest.
Achteraf gezien had ik veel te veel los gehaald.
Wip voorzichtig het afdekplaatje van het handvat af. hierachter zitten 2 Torx27.
De bekleding kun je weer met kracht maar ook MET BELEID naar boven en naar voren toe los halen
Mocht je zelf vinden dat je te weinig ruimte hebt om het mechanisme eruit te halen dan zit HIER ook de verborgen schroef waardoor je het grote paneel maar niet los kreeg.
Daarnaast zit hier ook nog een klik verbinding die je los moet wippen
Nu het mechanisme
Onder aan de deur zitten 2 Torx 27. je hoeft alleen de torx die het VERSTE van het scharnier af zit los te halen (hier zit de onderkant van de geleider aan vast)
De andere 2 schroeven zijn zichtbaar aan het mechanisme geschroefd.
MAAR NU KOMT HET:
Mijn kabel was geknikt. de kabel was hierdoor onbruikbaar geworden.
De dealer probeert je nu een nieuwe mechanisme aan te smeren.
Je kunt de kabel echter ook repareren.
Maak eerst even een foto zodat je later weet wat op welke plek terug moet
Haal de kabel uit het mechanisme door de motor los te schroeven.
Maak de kabel recht door deze aan een kant in de bankschroef te zetten en aan de andere kant met een tang stevig vast te pakken en recht te trekken.
Maak met behulp van een gasbrander de knik warm en laat de kabel onder spanning afkoelen. (een graadje of 800 maar niet gloeiend)
als het goed is is de spanning uit de kabel en blijft hij nu mooi recht.
monteren en klaar....
ohja. vergeet niet om het raam met stapjes naar boven te bewegen en de schakelaar 20 seconden omhoog te houden. dit reset de motor op de juiste plek.
Het kan geen kwaad om eea te testen voordat je alles weer dicht schroeft.
Zorg er voor dat je alle oude afgebroken stukken uit de deur haalt.
Hallo,
PAS OP dit is voor een scenic met bouwjaar 2004
Met dank aan jullie reacties is het mij ook gelukt.
Ik heb ondertussen al 3 ramen stuk gehad.
Ik heb bij renault vervangblokjes gehaald voor voren en achteren.
77.01.209.365 en 77.01.209.366
Achter vervangen is zo gebeurt.
de schroeven zijn goed te bereiken en de zijkant ligt er zo vanaf.
(Torx 27, onder aan de deur, in de deurgreep achter een dopje, en in het raambedienings bakje). Je kunt het paneel dan optillen en naar voren halen.
Het mechanisme zit vast met boutjes.
Voren was een wat groter probleem, omdat ik niet wist hoe het moest.
Achteraf gezien had ik veel te veel los gehaald.
Wip voorzichtig het afdekplaatje van het handvat af. hierachter zitten 2 Torx27.
De bekleding kun je weer met kracht maar ook MET BELEID naar boven en naar voren toe los halen
Mocht je zelf vinden dat je te weinig ruimte hebt om het mechanisme eruit te halen dan zit HIER ook de verborgen schroef waardoor je het grote paneel maar niet los kreeg.
Daarnaast zit hier ook nog een klik verbinding die je los moet wippen
Nu het mechanisme
Onder aan de deur zitten 2 Torx 27. je hoeft alleen de torx die het VERSTE van het scharnier af zit los te halen (hier zit de onderkant van de geleider aan vast)
De andere 2 schroeven zijn zichtbaar aan het mechanisme geschroefd.
MAAR NU KOMT HET:
Mijn kabel was geknikt. de kabel was hierdoor onbruikbaar geworden.
De dealer probeert je nu een nieuwe mechanisme aan te smeren.
Je kunt de kabel echter ook repareren.
Maak eerst even een foto zodat je later weet wat op welke plek terug moet
Haal de kabel uit het mechanisme door de motor los te schroeven.
Maak de kabel recht door deze aan een kant in de bankschroef te zetten en aan de andere kant met een tang stevig vast te pakken en recht te trekken.
Maak met behulp van een gasbrander de knik warm en laat de kabel onder spanning afkoelen. (een graadje of 800 maar niet gloeiend)
als het goed is is de spanning uit de kabel en blijft hij nu mooi recht.
monteren en klaar....
ohja. vergeet niet om het raam met stapjes naar boven te bewegen en de schakelaar 20 seconden omhoog te houden. dit reset de motor op de juiste plek.
Het kan geen kwaad om eea te testen voordat je alles weer dicht schroeft.
Zorg er voor dat je alle oude afgebroken stukken uit de deur haalt.