Pagina 1 van 1

ruitensproeier

Geplaatst: 05 jan 2010 20:52
door ericon
Mijn ruitensproeier is al een tijd kapot, nu met dit weer moet ik er toch eens een keer naar kijken.
De zekering is goed, mijn vraag is hoe ik bij de pomp kan komen.
Ik neem aan dat de pomp hetzelfde is als van een normale Scénic?.

alvast bedankt voor reply :)

Geplaatst: 05 jan 2010 21:10
door Hema
Ik denk dat je dan het best de voorbumper er ff afhaalt.

Geplaatst: 05 jan 2010 21:36
door ericon
Is die bumper gemakkelijk te verwijderen?
Zal eens kijken hoe dat ding vastzit.

Geplaatst: 05 jan 2010 22:42
door Hema
Dat is niet zo moeilijk. onder de koplampen zitten een paar clips en daar moet je hem uittrekken. Eerst 3 m6jes eruit aan de onderzijde (bij motorafdekplaat) ieder wielkuip 2 parkers en in de motorkaprand 5 plastic clips en een torix.
In de linker (bestuurderskant) wielkuip zit een stekker die ff los moet. Is van de mistlampen en er zit een slangetje van de accu ontluchting.
Als je het een keer gedaan of gezien hebt is het maar een paar minuten werk.

Geplaatst: 05 jan 2010 22:47
door ericon
Hartelijk bedankt voor deze uitleg!, hier kan ik wat mee!

Geplaatst: 06 jan 2010 18:55
door mechanic
Je hebt een scenic 2?
Voor het vervangen/controleren van de pomp hoeft de bumper er niet af. Onder aan de bumper zit een plastic kap met ong 5 popnagels en 3 bouten m6 van de onderplaat. Als je deze plaat verwijderd kom je er van onder ook goed bij.
De gehele bumper demonteren geeft je wel meer ruimte, vooral als je het aan de straat moet doen.
Doet de ruitensproeier het helemaal niet? En er zit vloeistof in :) ?
Als je gaat meten zorg dan dat de stekker op de pomp blijft zitten, dan meet je in een gesloten circuit!
Mocht het de pomp zijn die defect is, wat zo is als er 12v op de stekker komt als je sproeit en er niks gebeurt, vervang dan ook de pakking die erbij zit.

Geplaatst: 06 jan 2010 19:07
door wesley015
mechanic schreef:Je hebt een scenic 2?
Voor het vervangen/controleren van de pomp hoeft de bumper er niet af. Onder aan de bumper zit een plastic kap met ong 5 popnagels en 3 bouten m6 van de onderplaat. Als je deze plaat verwijderd kom je er van onder ook goed bij.
De gehele bumper demonteren geeft je wel meer ruimte, vooral als je het aan de straat moet doen.
Doet de ruitensproeier het helemaal niet? En er zit vloeistof in :) ?
Als je gaat meten zorg dan dat de stekker op de pomp blijft zitten, dan meet je in een gesloten circuit!
Mocht het de pomp zijn die defect is, wat zo is als er 12v op de stekker komt als je sproeit en er niks gebeurt, vervang dan ook de pakking die erbij zit.

Sorry maar de gehele bumper demonteren is de beste optie.

Geplaatst: 06 jan 2010 21:02
door ericon
Ik zal zaterdag eens kijken wat er loos is.
Bedankt voor alle tips, er zit idd vloeistof in en ook de zekering is heel.
Misschien raar maar wanwege de korte ritjes is het ons nooit opgevallen dat hij kapot is.

Keep you posted!

Geplaatst: 07 jan 2010 07:53
door RichTrip
Als ik mij niet vergis heeft de ruitensproeier pomp van een Scenic ook een ingebouwde klep welke bepaalt of de vloeistof richting de voorruit gaat of richting de achterruit, afhankelijk van welke handeling je verricht met je stengel aan de stuurkolom. Het komt voor dat de sproeier ook op de voorruit spuit, als je de draaischakelaar aan je hendel gebruikt om de achterruit te sproeien. Dan is de klep/pomp dus ook stuk.

Geplaatst: 07 jan 2010 12:50
door DexterXL
Ik weet iig 100% zeker dat bij het model Scénic tot 1999 (en ik gok ook 1999 tot 2003)dat de unit/tank achter de
linker spatscherm zit ter hoogte van de bovenste scharnier van de deur, heb gisteren op de sloop 2 motortjes mee
genomen, hierbij hadden ze al de spatscherm eraf liggen.
Ik hoop voor je dat ze dat bij het nieuwere model hebben aangepast :roll:

Geplaatst: 07 jan 2010 18:35
door wesley015
Bij de Scenic twee zit er idd maar 1 motortje gemonteerd, die zich aan de rechter kant onder de koplamp bevindt.

Geplaatst: 07 jan 2010 19:59
door ericon
Oké, dan is het motortje goed want de achterwisser doet het wel.
Ik was nog in de veronderstelling dat er 2 reservoirs en pompjes waren in de auto.
Dat sluit weer wat uit.

Geplaatst: 07 jan 2010 20:56
door RichTrip
Dan zou je stuurstengel wel eens defect kunnen zijn. De pomp werkt als je de draaischakelaar op de stuurstengel bediend. Als de klep in de pomp defect zou zijn, dan zou er dus water op de achterruit moeten komen als je de hendel voor de voorruit bediend (naar je toe halen). Nu gebeurd er niets dus ik vrees voor een defecte stuurstengel.

Geplaatst: 07 jan 2010 22:44
door wesley015
Is er sinds dat hij het niet doet, aan de auto gewerkt bijv. onderhoud of schade?
Is het motortje hoorbaar als die bedient word?

Geplaatst: 10 jan 2010 10:43
door ericon
We weten nu zeker dat de sproeier het nooit heeft gedaan vanaf de aanschaf een jaar geleden.
Gisteren was het buiten zo koud dat ik er niet aan begonnen ben.
Het zou dus aan 2 dingen kunnen liggen, aan de schakelaar op de "joystick" of aan het klepje wat moet zorgen dat de achter of voorraam vloeistof krijgt.
Persoonlijk denk ik aan de laatste optie.

Geplaatst: 10 jan 2010 10:45
door ericon
wesley015 schreef:Is er sinds dat hij het niet doet, aan de auto gewerkt bijv. onderhoud of schade?
Is het motortje hoorbaar als die bedient word?
Hoi Wesley, nee niet dat ik weet.
Er is verder niets te horen als ik de schakelaar bedien.

Geplaatst: 10 jan 2010 11:08
door mechanic
Als je niet op de gok iets wilt vervangen rijdt even langs de dealer en laat hun even met de uitleeskast kijken of als je de stuurschakelaar bedient dit signaal wordt herkend door de rekeneenheid. Dan kan je de schakelaar uitsluiten.

Geplaatst: 10 jan 2010 17:04
door wesley015
Of even de bumper er af halen en dan met een spannings zoeker kijken of je spanning krijgt bij het motortje.
Krijg je dat wel, dan kan je zelf uitsluiten dat het de hendel niet is. en dat het het motortje is.
Kost helemaal niks. En uit lezen wel. :lol:

Geplaatst: 11 jan 2010 08:46
door RichTrip
@ Ericon
Ben het niet met je eens. Als het de klep was, dan zou de pomp het moeten doen als je de voorruit wilt sproeien, terwijl het water er bij de achterruit uit komt. Ik denk toch echt aan de schakelaar

Geplaatst: 11 jan 2010 18:56
door wesley015
Even voor de duidelijkheid.
Het klepje zit in het motortje.
Dus het klepje kan niet kapot zijn maar het motortje.

Geplaatst: 11 jan 2010 21:01
door DexterXL
Waarschijnlijk zal het motortje 2 draairichtingen hebben, hierdoor zal bv bij linksom het terugslagklepje van de
voorruit ingrijpen en die leiding afsluiten, bij rechtsom word het klepje van de achterruit afgesloten.
Maar wat als het klepje in de leiding van de voorruit vast zit??.....dat is dus mogenlijk, maar dan moet je wel
het motortje horen draaien, doet hij dat niet, maar wel bij het sproeien op de achterruit, dan geen aansturing
naar het motortje toe, dus enige conlusie, geen aansturing vanaf de hendel en alles wat er tussen zit.
Simpeler en logischer is het niet :wink:

Hierbij ga ik er wel vanuit dat er maar 1 motortje op zit, op mijn Scénic zit er ook maar 1 :idea:

Geplaatst: 12 jan 2010 18:02
door wesley015
Nogmaals, het kan ook het motortje zelf zijn.
Gewoon even meten.
Het gebeurt vaker dat het motortje kapot is dan dat de hendel naar de knoppen is. :D

Geplaatst: 04 feb 2010 08:00
door RichTrip
Ericon: heb je dit probleem al kunnen oplossen?

Geplaatst: 05 feb 2010 21:23
door ericon
Sorry voor de late reactie mensen, helaas is de sproeier nog steeds kapot.
De auto heeft mijn vrouw in gebruik en werk zeer onregelmatig.
Ook was het geen weer om te klussen.

Heb iig een nieuw pompje besteld, kost een paar tientjes op ebay.
Ik vervang hem zowieso maar.
Moet er binnenkort echt mee aan de gang, heb er een verschrikkelijke rammel bij gekregen.
Waarschijnlijk een alu schotje boven de middelste demper, (heb even gekeken met een bezem :lol: ).

Ik laat zeker even weten (met foto's ) hoe het afgelopen is :)

Geplaatst: 06 feb 2010 09:49
door WillemS
Dat alu schotje mist ws gewoon een moertje. SUC6

gemaakt

Geplaatst: 12 mar 2010 18:32
door ericon
Beste mensen, het is gelukt!.
Bedankt voor jullie reactie's en advies.

Helaas kwam de pomp niet en heb ik hem bij de dealer moeten halen :shock: 61€ kriebel :roll: maar goed..

Heb het wiel verwijderd en de binnenkuip van het spatbord, 2 schroefjes en wat dopjes.
Vervolgens met de hand onder het reservoir door, de pomp er uit getrokken.
Had de vulhals ook losgetrokken maar was niet nodig.
Daarna in omgekeerde volgorde weer gemonteerd, piece of cookie :)



Bij elkaar 3 kwartier werk
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: ruitensproeier

Geplaatst: 21 nov 2011 20:22
door john-scenic
ik heb ook dit probleem

reservoir zit vol,en ik hoor de motor wel!
maar ik krijg geen water op de voor en achterruit

wat kan dit probleem zijn?
bedankt al vast

john

Re: ruitensproeier

Geplaatst: 21 nov 2011 23:19
door ericon
Hoi John, dat heb ik ook al een keer meegemaakt dan zit je slang geknikt bij je motorkap.

Re: ruitensproeier

Geplaatst: 23 nov 2011 19:36
door mechanic
Of er zit vuil in de sproeierkop wat je even moeit weghalen. Of de pomp is toch kapot, komt ook vaak voor.

Re: ruitensproeier

Geplaatst: 26 nov 2011 07:01
door john-scenic
bedankt, ik ga eens kijken wat ik kan doen.

Re: ruitensproeier

Geplaatst: 10 apr 2014 20:30
door Scenic2.0tfun
Hier het zelfde euvel (ruitensproeier voor deed het niet) maar inmiddels verholpen. Mijn Grand Scenic uit 2005 werd afgekeurd op een defecte ruitenwissersproeier.

De motor is eenvoudig zelf te vervangen en voor 15 - 20 euro nieuw op het internet te bestellen. Dealerprijs inclusief montage 150 euro.

- Verwijder het rechter voorwiel
- Verwijder de bekleiding van de wielkast aan de voorkant (2x torq boutjes en 5 dopjes). Het verwijderen van de bumper of de onderplaat is niet mogelijk.
- Zet een opvangbak onder je auto voor de eventueel nog aanwezige ruitensproeiervloeistof
- Trek het motortje vanaf de bovenkant naar je toe. Voorzichtig een beetje wrikken en je heb hem log.
- Trek de 2 slangetjes los, eventueel duwen vanaf de onderkant met een platte schroevendraaier
- Maak het stekkertje los.

- Het motortje heb ik opengemaakt een 'schoongemaakt'. Daarna weer in elkaar gezet en alles werkt nu weer.

Ik heb ook nog geprobeerd om de slangetjes te wisselen. Kan ook maar daarbij deze door voorsproeier en achter sproeier het tegelijk. Ik weet niet zeker of de koplampsproeiers het dan nog doen.

Het klepje waar hierboven over gesproken wordt is geen klepje maar een buisje van circa 1 cm met aan beide kanten een stukje rubber om een van de twee leidingen af te sluiten (naar voren of naar achteren) dit buis]je zal waarschijnlijk hen en weer schuiven als je voor of achter sproeit en zo achter of voor afsluiten.

Bijgaand nog een foto van het motortje met de losse onderdelen.

Montage gaat uiteraard in de omgekeerde volgorde.

[attachment=0]20140405_170109.jpg[/attachment

Re: ruitensproeier

Geplaatst: 16 mei 2016 16:04
door EricR
Laatst voor grote beurt en APK bij dealer. Achterruitensproeier werkte niet. Niet gemerkt omdat ik die nooit gebruik.Zo gelaten. Nu viel het me wel op dat de sproeiers daarna voor nog maar half op het raam kwamen. Nu komt er helemaal niets meer uit. Ik hoor wel het motortje draaien, bij voor en achter sproeien. Motortje eruit en schoongemaakt zoals hierboven vermeld. Geen bijzonderheden gezien. Alles terug en nog steeds wel geluid maar geen water. Slangen doorgeblazen.Is het motortje dan toch defect ?

Re: ruitensproeier

Geplaatst: 16 mei 2016 17:05
door mechanic
Klopt,motortje vervangen.

Re: ruitensproeier

Geplaatst: 16 mei 2016 17:32
door EricR
Na 11 jaar dienst kan dat gebeuren. Dan maar eens 2 tientjes investeren in een nieuwe. De-/monteren is zo gedaan.