Pagina 1 van 1

Fietsen meenemen. Op het dak of op de trekhaak ??

Geplaatst: 20 mei 2010 21:16
door Socrates
Hallo,

Ik heb een GS uit 2007 op LPG. En ik ga binnenkort een weekje weg en ik wil twee fietsen meenemen.
Wat is nu de handigste manier ?

Ik heb een trekhaakfietsendrager en fietsendragers voor op het dak. Beide zijn geschikt voor de Grand Scenic.

Op het dak heeft als nadeel dat het zwaar tillen is en veel wind vangt.

Op de trekhaak heeft als nadeel dat de kont van de GS nog dieper komt. En door de LPG tank ligt 'ie al zo diep en schraapt soms al zonder fietsendrager.

Dus, wat doen jullie ??

Geplaatst: 20 mei 2010 21:52
door WillemS
Alternatief:
1) Fietsen ter plekke huren :lol:
2) hulpveren monteren (heb je zo wie zo plezier van met je lpg) en achter de wagen op een goede drager.
SUC6

Geplaatst: 21 mei 2010 09:59
door jpgeerets
en achter de wagen op een goede drager.
wat is een goede drager?
waar moet deze aan voldoen?
enne... kun je dan ook nog je kofferbak in?
of moet je dan een thule nemen die je kunt kantelen van 600 euro?

Geplaatst: 21 mei 2010 20:46
door Socrates
WillemS schreef:Alternatief:
1) Fietsen ter plekke huren :lol:
Nee, is te duur. Zeker voor een hele week en ik wil graag m'n kinderzitjes kunnen gebruiken,
WillemS schreef:Alternatief:
2) hulpveren monteren (heb je zo wie zo plezier van met je lpg).
Eens, maar het is een leaseauto en het mag niet.
WillemS schreef: SUC6
Ja, bedankt :P

Geplaatst: 21 mei 2010 20:47
door Socrates
jpgeerets schreef:
en achter de wagen op een goede drager.
wat is een goede drager?
waar moet deze aan voldoen?
enne... kun je dan ook nog je kofferbak in?
of moet je dan een thule nemen die je kunt kantelen van 600 euro?
Niet te zwaar, stevig en liefst kantelbaar lijkt me een goede drager.
En die hoeft geen 600.- te kosten denk ik.

Geplaatst: 21 mei 2010 20:55
door WillemS
Kijk eens op Marktplaats en zoek dan naar "Twinny Load" deze heeft dragers die kunnen kantelen.
Nogmaals SUC6

Geplaatst: 21 mei 2010 21:25
door jpgeerets
tnx!

zit er trouwens verschil in dikte van de kogel of hals van de trekhaak?
ik heb namelijk een fietsendrager (een goedkope van een paar tientjes...).
deze paste prima op de clio die ik had 10 jaar geleden, echter, op de scenics erna niet meer.
kon niet voldoende stevig geklemd worden.
daarzoor zakt ie langzaam naar achteren / onderen.
dit vertrouw ik niet echt...

of zou dit de voorloper zijn van het kantel systeem..... :roll: :wink:

Geplaatst: 23 mei 2010 09:44
door WillemS
Kogelmaat is 50 mm. Maar tegenwoordig zijn ze vaak verchroomd (gladder).SUC6

Geplaatst: 23 mei 2010 20:25
door Rossy
En sowieso is een klemdrager geen goede drager...
Een goede drager is voorzien van goede verlichting en een mogelijkheid voor een kentekenplaat.

Antonio.

Geplaatst: 24 mei 2010 16:50
door jpgeerets
rossy,
ben ik met je eens.
echter, de mijne heeft dit en toch moet ie klemmen om de kogel/hals van de trekhaak.
er zit ook verlichting op en ruimte voor een kentekenplaat.
het is niet een klem zodat je die van boven erop zet en dan 2 "poten" uitelkaar drukt en op die manier klemt.

volgens mij klem je de meeste dragers toch op de kogel / hals?

ok, er zijn er ook waar je, naast de kogel ook nog 2 pootjes in 2 buisjes laat glijden, maar, verdere methodes ken ik (nog) niet

Geplaatst: 24 mei 2010 17:40
door DHL
Ik kocht me gisteren een tweedhands aanhangwagentje met 4 bevestigingen op zoals er op een dak staan. Kan nu dus vier fietsen meenemen. Is de perfecte oplossing vind ik. Zo'n wagentje voel je niet tijdens het rijden, je kan steeds in je koffer, het weegt niet veel (zo'n fietsendrager is zwaar om te monteren en te demonteren), ...
Kortom heel wat voordelen voor mij...
Nieuw kost dit ong 500 Euro. Maar tweedehans kan je ze ook wel vinden.
Als jet wagentje niet meer nodig hebt verkoop je het gewoon. dat is altijd nog wat geld waard. Van een fietsendrager krijg je niets meer terug...
Zo, da's mijn idee van fietsen vervoeren he

Geplaatst: 24 mei 2010 17:55
door jpgeerets
nadeel van een aanhangwagentje is dat ie ook ergens moet staan als je hem niet gebruikt.
das voor veel mensen een probleem om op te bergen.
een fietsendrager past nog al makkelijk in een schuurtje of opberghok ofzo.
ander nadeel wat ik zie is dat je maar 90km/uur mag rijden.....

verder heeft het natuurlijk wel alle voordelen wat je opnoemt... daar ben ik ook zeker van!!

Geplaatst: 25 mei 2010 11:36
door JTD
jpgeerets schreef: ander nadeel wat ik zie is dat je maar 90km/uur mag rijden.....
In NL dan.
In Frankrijk mag je gewoon 130km/u met zo'n appendix aan je auto.

Opbergen is vaak het probleem idd. Het gewoon vooruit rijden gaat inderdaad prima. merk je niks van. Het wordt, voor mij dan, wat lastiger als ik ermee achteruit moet rijden...

Geplaatst: 25 mei 2010 22:40
door DHL
Achteruit rijden is inderdaad moeilijk omdat je het wagentje niet kan zien van in je wagen. tenminste toch als er geen fietsen opstaan.
Nu verkopen ze bv bij collishop zo'n wagentjes met 1 wiel. Niet veel groter dan zo'n drager. Mijn aanhangwagentje is zodanig licht dat ik het op de zijkant kantel tegen de muur.
Van de toegelaten topsnelheid weet ik niets, maar lijkt me straf dat je hiermee maar 90 mag. Dat zou natuurlijk een nadeel zijn.