Pagina 1 van 1

Bi Xenon kapot

Geplaatst: 11 feb 2016 22:19
door FvW
Hallo allemaal,

Mijn rechter groot licht doet het niet meer van mijn GSIII Ph1, Nu weet ik dat het groot licht bij bi xenon dmv een klepje bediend wordt. Even de Renault dealer vragen leverde me een €700.- reparatie indicatie op....slik.
Iemand een idee hoe zoiets goedkoper te repareren is, volgens dealer moet de gehele koplamunit vervangen worden......en om dit te doen moet de complete bumper er dan af wisten ze me ook te vertellen. Al met al een behoorlijk vervelend scenario... :cry2:

Bij voorbaat hartelijk dank voor jullie reakties!

Groet,

Frank

Re: Bi Xenon kapot

Geplaatst: 16 feb 2016 22:43
door FvW
Niemand?

Re: Bi Xenon kapot

Geplaatst: 17 feb 2016 21:00
door kaleido 1
Unit via onderdelenlijn of de renault specialisten demontagebedrijf.
Vervangen lijkt meer dan het is .

Re: Bi Xenon kapot

Geplaatst: 18 feb 2016 21:32
door FvW
Toch ff bij dealer geweest vandaag (niet die in mijn plaats want dat is een hork...), schijnt dat in de unit soms draden los gaan of breken. Volgende week afspraak, ff kijken of het zo simpel is.....

Re: Bi Xenon kapot

Geplaatst: 10 mar 2016 19:16
door FvW
Eindverslag.... veeeeeeel tekst hehehe.

Bij de dealer geweest (waar een man of acht achter de balie liep...), de chef werkplaats bekeek de situatie en ging even overleggen/uitzoeken, kwam 10 minuten later terug met een prachtige plaat met alle onderdelen van een bi xenon koplampunit. "kijk meneer, zo ziet het er uit, we kunnen een nieuwe lamp voor uw auto bestellen, deze is inclusief de ballast en kost € 165.-". "Ja, dat is allemaal heel mooi meneer" antwoordde ik " Maar dat gaat niets helpen toch? Als ik thuis de schakelaar van een lamp stuk heb en ik doe er een nieuwe lamp in dan gaat het echt niet werken toch toch toch?". Ja, daar had ik dan wel weer gelijk in.....hij ging weer overleggen. Wederom 10 minuten later kwam meneer terug met het verhaal dat de kabels ook wel eens kapot wilden gaan in de koplampunit, of de regelunit kon stuk zijn. "Nou, prima" vertelde ik, dan maar ff meten he? Tja, dat gaat blijkbaar zomaar niet bij een Renault dealer, afspraak maken bij een baliewerker die er duidelijk geen zin in had, hij had het errug druk! Maar goed, de afspraak gemaakt een weekje later. Met een gevoel van teleurstelling de tent verlaten. Hele aardige man overigens hoor maar ik dacht in mijn onwetendheid dat men wel ff snel kon kijken cg doormeten of er iets niet in de haak was....
Volgende dag toch uit ontevredenheid een kleine lokale garage gebeld en het probleem uitgelegd. Oh, kom maar even langs hoor morgen (zaterdag), dan kijken we even. Meteen de afspraak bij Renault gecancelled. Goed, ik heen en eerst de boel doorgemeten om uit te sluiten dat het de regelunit was. 3 minuten later duidelijk dat dit niet het geval was. Toen in de koplampunit gekeken door de monteur. Helaas zag alles er tiptop uit van binnen. Conclusie na 6 minuten: koplamp moet vervangen worden. Deze beste man ging wel even voor mij rondbellen en had een dag later een werkelijk prachtig gebruikt exemplaar gevonden en na overleg met mij besteld.
Toen de unit binnen was meteen de auto gebracht na mijn werk en de volgende dag om 09.15 een belletje dat alles weer picobello functioneerde. De (gratis!) leenauto weer ingeleverd en nu genieten van mijn weer naar behorend werkende koplampen, wel handig op de donkere landweggetjes in de het hoge noorden lol.
Dit alles kostte me €59.- aan werkplaatskosten en € 215.- voor de lamp inclusief € 15.- bezorgkosten. Lang niet gek als je bedenkt dat de complete voorbumper er voor weg moet om de koplampunit te vervangen.

Samenvattend: beter af bij een kleine lokale en klantgerichte garage dan bij de "grote" dealer, om maar niet te beginnen over de kleine lokale dealer waar de woorden service en klantvriendelijkheid ver te zoeken zijn.


Voila, heel erg boel veel laaaaang verhaal. all is well that ends well nietwaar? :D :) :lol:

Frank