Pagina 1 van 1

renault grand scenic 3 turbo weer aan t begeven ?

Geplaatst: 17 nov 2013 17:41
door skalle
Model/uitvoering : grand scenic3 1.5 dci_
Bouwjaar : _2009
Brandstof : _diesel
Rond de 60.000km is de turbo van mijn auto vervangen (zie link )

http://www.autoforum.be/showthread.php? ... 9e669d525f

De teller staat op 85.000km en ik ondervind nu dat de fluittoon al een tijd(uilgeluid) er weer is , alleen bij het wegvallen van toerental zoals in t verleden .
Na de vervanging vd turbo verbruikte de auto nog steeds olie(dacht ik) , echter na een 10.000km had ik ontdekt dat de terugvoerleiding van de turbo beschadigd was geraakt bij het vervangen vd turbo en dat het eigenlijk olieverlies was.Deze is dan ook vervangen maar nu verbruikt de auto toch nog zo'n 1 liter olie / 10000km
Ik heb er geen goed gevoel bij
Nog nooit heb ik met een auto te maken gehad die olie verbruikt.
Of moet ik me geen zorgen maken ?
Bedankt . :wink:

Re: renault grand scenic 3 turbo weer aan t begeven ?

Geplaatst: 04 dec 2013 21:49
door frank de jonge
1 liter op 10.000km is nog ruim binnen de marges. Maar dat ze de retourleiding beschadigd hebben bij het monteren van de nieuwe turbo vindt ik niet normaal eerlijk gezegd. Zo'n turbo is een bepaalde oliedruk nodig voor de oliefilm op de as tijdens het opspoolen. Als die druk wegvalt kan het schoepenwiel vrijer bewegen en zal in de as gaan vreten wat uiteindelijk zal gaan leiden tot groter olieverbruik, kapotgaande turbo doordat het schoepenwiel op een gegeven moment ook de behuizing weer gaat raken (dat joelende geluid onder opbouwende druk)

Het hoeft natuurlijk niet altijd wat te betekenen... zit nog niet zo in de renault en diesel materie. Heb wel al enkele turbo voertuigen gehad waarvan de eerste echt een dramahok was (Opel astra GTC turbo). Daarvan was de turbo zo ver heen dat dat ding gewoon een liter verbruikte op 900km. Niks anders dan onkosten aan gehad.
Mijn Mazda daarintegen verbruikt 0,0 olie (Mazda3 MPS)

Re: renault grand scenic 3 turbo weer aan t begeven ?

Geplaatst: 06 dec 2013 14:36
door WillemS
In principe gaat een turbo niet kapot. Als deze echter wel defekt raakt dient eerst de oorzaak ervan opgespoord te worden.
Als de oorzaak is verholpen, dan pas kan veilig een nieuwe gemonteerd worden.En natuurlijk de turbo eerst voorzien van voldoende smering voor je de motor start!!! 5 seconden draaien zonder olie is al funest.
Kennelijk is de vervangende turbo niet goed gemonteert, leidingen wellicht niet vervangen en of ooorzaak niet gevonden.
Ja, en zo blijf je bezig.
mvg WillemS