Pagina 1 van 1

Scenic 3 slaat af

Geplaatst: 19 nov 2024 22:27
door Puntodriver2006
Help! Wij hebben een Scenic 3 (december 2012), 2.0-16v M4R, 140 pk, CVT-automaat en LPG. De motor slaat af in de opwarmfase, zowel op benzine als op LPG.

Wat is er allemaal vervangen? Het gasklephuis (ingeleerd bij een Renault-specialist en ook een keer bij de dealer), de temperatuursensor, de nokkenassensor rechtsboven op de motor, en ook allebei de lambdasensoren. Daarnaast zijn de bougies en bobines vervangen.

Toch, na 500 meter rijden met een koude motor, valt het toerental terug naar 500 tpm en slaat de motor af. Na 1,5 à 2 km rijden springt het stationair toerental naar 900 tpm en is het probleem helemaal weg.

Bij het uitlezen komen er geen foutcodes naar voren. Wat zie ik nog over het hoofd?
Groeten,
Familie Van der Zanden

Re: Scenic 3 slaat af

Geplaatst: 20 nov 2024 21:12
door stadium III
Compressie wel eens gemeten ?
Verder keer rijdend uitlezen kan een optie zijn

Re: Scenic 3 slaat af

Geplaatst: 21 nov 2024 07:02
door Puntodriver2006
Rijdend uitlezen zou een optie kunnen zijn, het blijft alleen een raadsel waarom dat hij vanaf een bepaalde motortemperatuur geen klachten meer vertoont. Dus ook stationair iets hoger loopt.

Re: Scenic 3 slaat af

Geplaatst: 11 feb 2025 08:24
door beachbiker
Goedemorgen, is het probleem gevonden? Want het lijkt op een soort gelijk probleem aan deze kant van de lijn ;-)

Re: Scenic 3 slaat af

Geplaatst: 11 feb 2025 12:02
door Puntodriver2006
Inmiddels weer wat stappen verder. Eindelijk heeft de auto een storingscode 0226F128 gegeven. Gaspedaal is ook vervangen, en ook de remlichtschakelaar. Nu weer een week rijden, dan gaan ze hem weer opnieuw uitlezen. Afslaan bij koude motor gebeurt wel iets minder, maar is nog niet over.

Re: Scenic 3 slaat af

Geplaatst: 11 feb 2025 16:38
door beachbiker
Ik ben benieuwd en hoor het dan ook graag. Hier dezelfde motor, ook op LPG en het zelfde issue. Maar hij loopt op dat moment absoluut nog niet op LPG, dat is te vroeg. Ik krijg dan ook de melding ESP uitgeschakeld en controleer automatische transmissie. Maar dat lijken gevolg meldingen te zijn. Als ik een koude start heb dan kan ik het reproduceren door gas te geven tot een 3000rpm en dan het gas los te laten, hij zakt dan te ver terug in het stationair en slaat af. En dan ook niet de andere meldingen. Ook geen storingscodes.. Ik kreeg de tip op dit forum om te controleren op valse lucht bij het gasklephuis dus daar ga ik eens mee aan de slag en eventueel de pakking te vervangen van het gasklep huis. Wat ik ook waarneem is dat het verbruik nu 1:7 is terwijl dat normaal 1:9 is/was