Pagina 1 van 1
Schroefveer gebroken
Geplaatst: 20 apr 2016 22:20
door Jan Lantink
Model/uitvoering : _Scenic 1.4 TCE Expression
Bouwjaar : _2010
Brandstof : _Benzine
Mijn Scenic die toch niet echt oud is , daarvan brak vorige week de schroefveer. Voor ons grote schrik ,na een hevige knal. we hebben deze mooie auto sinds eind februari jl. Nu is mijn vraag zijn er meer Scenic rijders die dit ook al hebben meegemaakt, of is dit (hopenlijk) een uitzondering? We zijn benieuwd .
H.gr.Jan Lantink
Re: Schroefveer gebroken
Geplaatst: 21 apr 2016 06:37
door larsdijkstra 16v
Das jammer maar kan een keer gebeuren. Gewoon vervangen en weer door

waarom zou je willen weten waarom anderen dat ook hebben? Succes
Re: Schroefveer gebroken
Geplaatst: 21 apr 2016 08:36
door GTMart
Komt wel vaker voor bij verschillende types en bij andere merken hetzelfde.Zoals gezegd vervangen laten en lekker verder rijden, let wel op de kleurcodes van de huidige veer!
Re: Schroefveer gebroken
Geplaatst: 21 apr 2016 10:24
door Thomas84
larsdijkstra 16v schreef:Das jammer maar kan een keer gebeuren. Gewoon vervangen en weer door

waarom zou je willen weten waarom anderen dat ook hebben? Succes
Is toch niet meer dan een normale vraag of dit vaker voorkomt? Zou ik namelijk zelf ook willen weten. Stond er zelf namelijk ook van de kijken dat toen ik mijn Grand Espace kocht en we de onderhoudshistorie doornamen dat er al 2x een voorveer vervangen is omdat deze gebroken waren. Auto had net 115.000 gelopen. Tuurlijk bij mijn Passats ging er wel eens wat kapot, maar veren zag je nooit echt voorbij komen op het forum. Lijkt wel dat dit meer een Renault euvel is. Zoals VW dit met andere dingen heeft.
Vind het dus geen onterechte vraag.
Maar inderdaad gewoon vervangen en doorrijden
Verstuurd vanaf mijn GT-I9195 met Tapatalk
Re: Schroefveer gebroken
Geplaatst: 21 apr 2016 10:31
door larsdijkstra 16v
geen onterechte vraag, maar vraag me af wat je dan met het antwoord wil

Re: Schroefveer gebroken
Geplaatst: 21 apr 2016 13:38
door WillemS
De meeste veren breken na de winterperiode, de pekel heeft dan z'n werk gedaan op blootliggend metaal van de veer.
Sommige auto's hebben er meer last van dan andere.
Ook is het zo dat de drempels die gemeenten tegenwoordig aanleggen veel meer vergen van de veren en schokdempers.
Beruchte verenbrekers zijn de Twingo I, de Citroen C3 b.v.
Bij vervanging van een veer smeer ik de veer altijd in met bruine Tectyl, het helpt echt. Het is n.l. zo dat als de poedercoating van de veer beschadigd is er gegarandeerd roestvorming optreedt.
mvg WillemS
Re: Schroefveer gebroken
Geplaatst: 21 apr 2016 15:56
door mechanic
Toch blijft het gek..
Bijvoorbeeld mijn auto,uit 1998, heeft nog alle 4 de originele veren blijkt uit de onderhoudshistorie.
Ze zijn wat roestig,maar de lak zit er nog op. Oke,de auto weegt nog geen 1000kg maar toch.
Kwam regelmatig oldtimers tegen met volledig verroeste vering,niks aan het handje. En bij deze moderne exemplaren wellicht klein roestspoor aanwezig en de veer breekt.
Misschien speelt kwaliteit ook nog een rol.
Re: Schroefveer gebroken
Geplaatst: 21 apr 2016 18:06
door kaleido 1
Het ene merk heeft er meer last van dan het andere , ik heb een passat in onderhoud , 1995 , deze vreet ook veren , mijn eigen scenic 2004 ook al 2x vervangen , dus zeg het maar , verkeersdrempels zie ik als grootste oorzaak van dit verschijnsel , veren worden in korte tijd verplaatst van max naar min uitslag , zie het als een ijzerdraadje , kun je flink heen en weer buigen , maar uiteindelijk breekt hij .
En de materialen/constructies worden steeds lichter , gewichtsbesparing , kan dus minder hebben.
Zo zijn er nog wel meer merken die het hebben .
Re: Schroefveer gebroken
Geplaatst: 21 apr 2016 22:38
door WillemS
Bij het vormen van de veren ziten de ijzermoleculen in een streng, als daar door de vele bijna maximale uitslagen haarscheurtjes optreden zal pekel al snel roest gaan veroorzaken. Zoals bekend zet roest uit en als dat in het scheurtje van de streng zit zal er inwendig een grote spanning gaan optreden en dan knapt de veer op een gegeven moment. Het kan ook aan de produktiemethode liggen. Het is tegenwoordig dus een "vervangings onderdeel" geworden.
Nogmaals preventief insmeren met amber kleurige Tectyl kan de levensduur verlengen.
mvg WillemS
Re: Schroefveer gebroken
Geplaatst: 22 apr 2016 12:53
door mechanic
Denk dat het bij rn vooral aan de kwaliteit ligt.
Bij bijv Volvo zag ik regelmatig auto's met 8ton op de klok met originele veren. Zowel nieuwe als oude modellen. Oke,dat zijn dan vooral snelweg kilometers,maar de veren zijn ook véél dikker en beter in de lak.
Re: Schroefveer gebroken
Geplaatst: 22 apr 2016 14:34
door GTMart
Ik zag al eens een MB E270 Avantgarde met twee veren gebroken bij 65K km !
Re: Schroefveer gebroken
Geplaatst: 03 jun 2016 06:39
door nikk
Mijn Z4 bij 47.000 een gebroken veer achter. Met deze auto worden bijna geen drempels genomen en al helemaal niet hard er overheen. Kan dus gewoon gebeuren. Lijkt mij ook dat moderner spul er wel meer last van heeft. met de Benz uit 1980 kijk ik niet eens of er ergens een drempel ligt, rij je toch zo overheen zonder dat je er veel van merkt. Zitten zeer waarschijnlijk de originele, 36 jaar oude veren nog onder.