Pagina 1 van 1
Airco blaast links warm, rechts koud
Geplaatst: 24 sep 2025 18:26
door Jorky
We zijn in het bezit van Renault Scenic 2017, enige tijd geleden (denk juli) is de airco bijgevuld, koelde niet meer. Kant van de chauffeur warm ,passagier koud. Probleem was duidelijk opgelost denk ik

In augustus naar Duitsland geweest en was het zeer warm, de airco had ook rare momenten terug. Terug warm links, rechts koud. Automatische stand uitgeschakeld en handmatig (stand 3). En begon terug opt gemak te koelen. We zijn nu september met temp. 17,18 gr. en heeft soms nog rare momenten. Als ik s'morgens vertrek naar 't werk verhoog ik temp van 19 gr naar 22gr en warmt wel. Als ik hem verhoog naar high warmt de kachel en naar low koelt ie wel. Die momenten doet ie wel. Had iets gelezen van de temp te gymnastieken , ook geprobeerd maar helaas. Zou het de voeler van buiten af iets te maken hebben? Of module van de kachel mss (elektronica)
Re: Airco blaast links warm, rechts koud
Geplaatst: 24 sep 2025 19:29
door Mathijs
- Links warm, rechts koud wijst bijna nooit op het koudemiddel zelf (dat was bijgevuld).
- Het probleem zit meestal in de mengkleppen of de stelmotoren daarvan.
- Elke zone (links/rechts) heeft een eigen klep die koude/lucht mengt. Als één motor vastloopt of niet goed terugmeldt, krijg je precies dit verschil.
Andere opties die minder waarschijnlijk zijn:
- Buitentemperatuursensor: zou beide kanten tegelijk verkeerd aansturen, niet alleen links.
- Klimaatmodule (elektronica): kan, maar komt veel minder vaak voor dan een haperende klepmotor.
Waarschijnlijkste oorzaak: een defecte of vastgelopen stelmotor van de mengklep aan bestuurderszijde.

Oplossing in de praktijk: uitlezen met Renault CLIP/OBD (foutcodes voor “air distribution motor” of “mixing flap motor”), of fysiek checken of de motor beweegt bij temperatuurwissel. Soms is het de motor, soms de klep zelf die klem zit.
1. Luisteren en voelen bij temperatuurwissel
- Zet de motor aan, klimaatregeling op LO, en daarna op HI.
- Normaal hoor je ergens onder/achter het dashboard zachte motortjes zoemen of klikken (de kleppen die bewegen).
- Geen geluid aan bestuurderskant = motor komt niet in actie.
2. Hand op de roosters
- Zet dual-zone aan. Links op LO, rechts op HI.
- Dan andersom.
- Als rechts altijd correct reageert maar links niet, zit het bijna zeker in de mengklep van de bestuurderskant.
3. Diagnose via OBD/CLIP
- Met een OBD-dongle en de juiste software (Renault CLIP, of soms Can Clip alternatieven) kun je in de airco-module kijken.
- Daar zie je: foutcodes voor “air distribution motor” of “left/right mixing flap motor”.
- Vaak staat er iets als DF107 – Driver side air mix motor circuit fault.
4. Visuele check
- Stel de temperatuur links/rechts handmatig bij terwijl je onder het dashboard (bestuurderszijde) kijkt/luistert.
- Vaak zit er een wit of zwart kunststof tandwieltje dat de klep aandrijft. Als dat niet draait, maar rechts wel → bingo.
5. Bekende zwakke plek
- Bij Renault (Scénic, Mégane, Espace) gaan die stelmotoren vaker stuk.
- Soms is het alleen een gebroken tandwiel (plastic) → goedkoop op eBay/Aliexpress.
- Soms is het de hele motor → vervangen.

Conclusie:
grote kans dat je probleem een defecte of vastgelopen mengklep-stelmotor aan de bestuurderszijde is.
Buitensensor en bijvullen spelen hier nauwelijks een rol.
Re: Airco blaast links warm, rechts koud
Geplaatst: 24 sep 2025 19:49
door Jorky
Thx, morgen eens uitproberen. Hopelijk resultaat. Ik hou u op hoogte

Re: Airco blaast links warm, rechts koud
Geplaatst: 25 sep 2025 11:48
door Jorky
Vanmorgen een kleine test gedaan , en biede kanten zowel passagier en chauffeur reageert op klep. Er is zo te zien geen klep aan de kant van chauffeur. Alles werkt via de zelfde klep. En die zit aan passagierskant Alles werkt prima op high en low. Ik hoor klikken of zoemen aan kant chauffeur , veronderstel dat die werkt.

Re: Airco blaast links warm, rechts koud
Geplaatst: 25 sep 2025 19:20
door Mathijs
Bedankt voor de terugkoppeling. Even een paar punten ter verduidelijking:
- Mengklep locatie: Ja, bij de Scénic IV zit de mixer inderdaad aan de passagierskant en stuurt via kanalen beide zones aan. Dat betekent dat je fysiek aan bestuurderskant geen eigen klep ziet.
- Klik/zoem geluid: Het geluid aan bestuurderskant kan een andere klep of recirculatieklep zijn. Het horen van geluid betekent niet automatisch dat de mengklep perfect functioneert.
- High/Low werking: Dat alles op extreme standen werkt, wijst erop dat het koel- en verwarmingscircuit in orde is. Het probleem zit vaak in de tussenstanden, waar de klep de lucht moet mengen.
Het verschil links/rechts komt vaak door een haperende mengklep of motorpotmeter, ook al zit de motor fysiek aan passagierskant. Precies in de tussenstanden kan de klep scheeflopen of niet nauwkeurig regelen, wat de klachten veroorzaakt.
Tip: Een OBD uitlezing kan dit bevestigen via foutcodes zoals "air distribution motor fault" of "mixing flap motor circuit fault".