Pagina 1 van 1
Distributieriem
Geplaatst: 20 sep 2008 14:02
door Lambik
Als deel van onderhoud is bij mijn Megane Scenic 1.6 16V Automaat een jaar geleden door de garage waar ik de auto gekocht had de distributieriem vervangen. Deze garage is geen Renault dealer. Zij hebben alleen de distributieriem vervangen en geen andere onderdelen.
Vorige week liep de motor vast en bleek de distributieriem versprongen. Schade aan de motor is nog niet bekend (motor moet nog geopend worden).
Had de garage misschien ook andere onderdelen tegelijk moeten vervangen zoals spanrol(len) die nu de oorzaak kunnen zijn en kan ik hun dan nog steeds aanspakelijk stellen ?
De multiriem is ook niet vervangen maar die is nog goed.
Geplaatst: 20 sep 2008 17:26
door mechanic
Renault schrijft voor dat bij de distributieriem ook de span/looprollen vervangen moeten worden, waterpomp alleen indien deze lekt ( maar advies om deze altijd te vervangen ). De multiriem moet ook vevangen worden compleet met rollen.
Als de garage dit niet heeft gedaan, heb je inderdaad kans op wat nu is gebeurt.
Waarschijnlijk moet je denken aan een koprevisie ivm aantal kromme kleppen.
Wie verantwoordelijk is kan ik niet zeggen.
Alleen dat het wel prijzig wordt!
Koprevisie, koppakking incl kopbouten, kleppendekselpakking, olie+filer, koelvloeistof, waterpomp, distributieset,multiriemset, spruitstukpakkingen etc etc..
distributieriem
Geplaatst: 25 sep 2008 16:43
door Lambik
Het duurde even voordat de garage het verder kon bekijken.
Zij vertellen dat de popnagels die een ronde plaat die aan de zijkant van de poelie op zijn plaats houd zijn losgekomen en toen tussen de distributieriem en de poelie zijn gekomen waardoor deze versprongen is.
De ring zorgt ervoor dat de riem op de poelie blijft lopen.
Aan de binnenkant van de beschermkap zijn slijtmerken te zien van de popnagels.
Is het mogelijk de kap verkeerd te monteren waardoor de popnagels aanlopen en langzaam afslijten totdat de ring eraf kan vallen ? (dit duurde dan +/- 25.000 km)
Geplaatst: 25 sep 2008 21:09
door mechanic
Kan me zo 1 2 3 niet voor de geest halen wat je bedoelt. Meen toch dat alles daar vastgebout zit ipv gepopt!
Vind het in ieder geval een heel raar verhaal, en denk toch eerder dat de riem eraf is gelopen.
Distributieriem
Geplaatst: 27 sep 2008 12:27
door Lambik
Het lijkt nu het meest op het volgende:
De distributieriem is gaan "lopen" en is tegen het plaatje aangekomen aan de zijkant van het tandwiel, plaatje is afgebroken en een groot stuk is tussen de riem en het tandwielgekomen. Daardoor is de riem versprongen. Het plaatje is een platte ring van plaatstaal die tegen de buitenring van de 2 tandwielen zit gemonteerd met een soort pennetjes.
Vraag is nu nog waardoor de riem is gaan lopen. Hopelijk weet ik volgende week meer als ze de motor verder opengemaakt hebben.
Distributieriem zelf ziet er iets gerafeld uit waar hij tegen het plaatje aangelopen heeft maar heeft verder geen gekke merken zoals van over een stilstaande rol lopen.
Geplaatst: 27 sep 2008 14:01
door mechanic
Je motor heeft een verstelbaar nokkenas tandwiel. Deze moet goed worden geblokkeerd/gemonteerd, als dit niet gedaan wordt staat je tandwiel een aantal graden verkeerd.
Misschien zat er speling op het tandwiel, of op een looprol/spanrol. Is moeilijk te zeggen.