Actuator kapot
Geplaatst: 02 nov 2025 14:26
Eind mei van dit jaar een nieuwe Symbioz Techno geleverd gekregen. Absoluut een fijne auto om in te rijden maar helaas nu bij de dealer in verband met een defect.
Op 13 oktober deed dit probleem zich voor het eerst voor. Een soort van slippend geluid vanuit de motor, vergelijkbaar met een slippende v-snaar maar dan niet zo hoog qua toon. Dit werd meteen gevolgd door een geluidssignaal en een waarschuwing in het dashboard "versnellingsbak risico op schade" en de opmerking STOP. Renault service gebeld > auto op de bergingswagen naar de dealer. Twee dagen later gebeld door de dealer: geen probleem gevonden, geen storing in het systeem, u kunt de auto ophalen.
27 oktober opnieuw hetzelfde probleem. Toevallig kon mijn partner het probleem filmen met de telefoon en we zijn meteen naar de dealer gegaan. Flimpje laten zien en afspraak gemaakt voor verder onderzoek. Men kon het probleem niet duiden en had meer onderzoek nodig.
Helaas de datum voor de geplande afspraak niet gehaald. 29 oktober herhaaldelijk hetzelfde probleem. Renault service gebeld > auto op de bergingswagen naar de dealer. Afgelopen vrijdag te horen gekregen dat de actuator (?) kapot is. Deze is besteld maar in back-order. Levertijd kan 3 dagen zijn, 3 weken, of nog langer.
Ik heb een soortgelijk probleem kunnen vinden op een Brits forum:
De Symbioz heeft overigens de 145pk full hybrid e-tech die als het goed is ook in de Captur zit. Sterker nog, de Symbioz is eigenlijk een Captur maar dan in de stationwagen uitvoering. Iemand?
Op 13 oktober deed dit probleem zich voor het eerst voor. Een soort van slippend geluid vanuit de motor, vergelijkbaar met een slippende v-snaar maar dan niet zo hoog qua toon. Dit werd meteen gevolgd door een geluidssignaal en een waarschuwing in het dashboard "versnellingsbak risico op schade" en de opmerking STOP. Renault service gebeld > auto op de bergingswagen naar de dealer. Twee dagen later gebeld door de dealer: geen probleem gevonden, geen storing in het systeem, u kunt de auto ophalen.
27 oktober opnieuw hetzelfde probleem. Toevallig kon mijn partner het probleem filmen met de telefoon en we zijn meteen naar de dealer gegaan. Flimpje laten zien en afspraak gemaakt voor verder onderzoek. Men kon het probleem niet duiden en had meer onderzoek nodig.
Helaas de datum voor de geplande afspraak niet gehaald. 29 oktober herhaaldelijk hetzelfde probleem. Renault service gebeld > auto op de bergingswagen naar de dealer. Afgelopen vrijdag te horen gekregen dat de actuator (?) kapot is. Deze is besteld maar in back-order. Levertijd kan 3 dagen zijn, 3 weken, of nog langer.
Ik heb een soortgelijk probleem kunnen vinden op een Brits forum:
Ik snap dat men niet van alle auto's alle onderdelen in voorraad kan hebben. Dat zou een nogal grote opslaglocatie vereisen vol met onderdelen die misschien wel of niet ooit nodig zijn. Ik heb 6600 km op de klok staan en vraag me af of iemand aanslaat op dit probleem.Hi, new to this forum. I have a 3 month old car which has done just over 3,000 miles so far. Two weeks ago i had a warning message come up on the dash stating that i had a imminent gearbox failure, followed by a STOP message appear. This was accompanied by strange grinding noises, so as had only gone 400 yards from my house, turned round and got the car home, slowly.
Long story short, car was towed away the next day as the RAC couldnt get the diagnostic tool to work. Turns out it needs a part, no-one has told me what part, but there isnt one in the country, so is on back order. Almost two weeks later and some appalling customer service, I'm still in a rental car with no sign of a part arriving! Anyone else had this problem?
De Symbioz heeft overigens de 145pk full hybrid e-tech die als het goed is ook in de Captur zit. Sterker nog, de Symbioz is eigenlijk een Captur maar dan in de stationwagen uitvoering. Iemand?